Xtraordinary stoeien met buizen
Geplaatst: 11 jan 2018, 18.24
Beste groep,
Ruim een jaar terug heb ik na een tip en hulp van Maarten B een
Singer Xtraordinary van een Engelse veiling weten te bemachtigen.
De fiets had geen aandrijfarmen meer en was daarom nog betaalbaar. De echte kenners wisten waarschijnlijk wel dat het een Xtra was maar je moet er maar trek in hebben ;zo`n fiets waar een belangrijk stuk ontbreekt.
Ik vind dat leuk om te maken en met de gedachte dat ik in het voorgaande jaar van plan was geweest om er een helemaal vanaf 0 te bouwen kon een exemplaar waarvan het fietsgedeelte nog redelijk kompleet is wel op mijn enthousiasme rekenenen.
Afgelopen weken ben ik begonnen met het fabriceren van de aandrijfarmen
Daarvoor was ik al eens in de gelegenheid geweest om originele armen op te meten . Ik heb ze zelf even aan mijn fiets kunnen hangen. Net alsof de fiets compleet en klaar is...
Er zit heel veel werk aan het maken van de aandrijfarmen maar de gebogen ovale buis leek me wel de meest uitdagende.
Ik ben daar mee gestart.
Ik heb een naadloze buis van rond 22mm genomen als uitgangsmateriaal.
de eerste stap was vervolgens om de bus over het bovenste deel conisch te maken. Ik heb dat al eens eerder gedaan voor het vervaardigen van een voorvork.
Op mijn draaibank heb ik daar toe een extra kop met kogellagers gemonteerd op het support (waar normaal de beitelhouder op zit)
Door de kogellagers op de buis te klemmen met de sleutel en de draaibank laten draaien kan je met automatische voeding de buis
aflopen waarbij deze iets dunner wordt. Een eindeloos en stapsgewijs herhalen geeft uiteindelijk een conische buis.
Patent aangevraagd...
Daarna moest de buis nog ovaal worden. Ik had daartoe al eens een walsje gebouwd.
Ik had met een dun plakbandje al bij de originele armen de omtrek uitgemeten. Zowel aan het dunne uiteinde als aan het dikkere deel onderaan bij de ronding. Ik wist daarmee welke diameter buis zou leiden naar de juiste ovale omtrek.
Dat kwam tenslotte goed uit al is de door mij gemaakte arm iets scherper qua profiel. Dat heeft te maken met de wanddikte van de buis. Was deze een halve mm dikker geweest dan had de buis minder gebogen in de hoeken.
Een dikwandigere buis was echter onbewerkbaar geworden met mijn middelen.
Voor het buigen van de onderste delen van de armen heb ik vandaag een buigijzer samen gesteld.
En na een buigproef met een stuk afgekeurde buis en de daarbij opgedane ervaring heb ik tenslotte de bewerkte conische en ovale buis een ronding gegeven.
Bij de eerste buigproef bleek de binnengeleiding deels mee te geven waardoor er een onregelmatigheid ontstond in de buis.
Ik heb dat in tweede instantie nog verstevigd met een extra rand
Ook bleek dat verwarmen de buis wat gewilliger maakte en dat was welkom . De krachten op het materiaal zijn erg groot.
Ik heb zelfs een extra stang en afsteuning naar de muur gemaakt
omdat ik bang was de hele bankschroef van haar sokkel af te gaan rukken!
Na nog wat gerommel is dit het voorlopige resultaat. De vorm is erg gelijkend met de originele. Dat geeft wel een kick!
De kop is er af!, maar er is nog heel veel te doen. Ik zal er nog wel eens verslag van doen gaanderweg.
Groeten,
Maarten
Ruim een jaar terug heb ik na een tip en hulp van Maarten B een
Singer Xtraordinary van een Engelse veiling weten te bemachtigen.
De fiets had geen aandrijfarmen meer en was daarom nog betaalbaar. De echte kenners wisten waarschijnlijk wel dat het een Xtra was maar je moet er maar trek in hebben ;zo`n fiets waar een belangrijk stuk ontbreekt.
Ik vind dat leuk om te maken en met de gedachte dat ik in het voorgaande jaar van plan was geweest om er een helemaal vanaf 0 te bouwen kon een exemplaar waarvan het fietsgedeelte nog redelijk kompleet is wel op mijn enthousiasme rekenenen.
Afgelopen weken ben ik begonnen met het fabriceren van de aandrijfarmen
Daarvoor was ik al eens in de gelegenheid geweest om originele armen op te meten . Ik heb ze zelf even aan mijn fiets kunnen hangen. Net alsof de fiets compleet en klaar is...
Er zit heel veel werk aan het maken van de aandrijfarmen maar de gebogen ovale buis leek me wel de meest uitdagende.
Ik ben daar mee gestart.
Ik heb een naadloze buis van rond 22mm genomen als uitgangsmateriaal.
de eerste stap was vervolgens om de bus over het bovenste deel conisch te maken. Ik heb dat al eens eerder gedaan voor het vervaardigen van een voorvork.
Op mijn draaibank heb ik daar toe een extra kop met kogellagers gemonteerd op het support (waar normaal de beitelhouder op zit)
Door de kogellagers op de buis te klemmen met de sleutel en de draaibank laten draaien kan je met automatische voeding de buis
aflopen waarbij deze iets dunner wordt. Een eindeloos en stapsgewijs herhalen geeft uiteindelijk een conische buis.
Patent aangevraagd...
Daarna moest de buis nog ovaal worden. Ik had daartoe al eens een walsje gebouwd.
Ik had met een dun plakbandje al bij de originele armen de omtrek uitgemeten. Zowel aan het dunne uiteinde als aan het dikkere deel onderaan bij de ronding. Ik wist daarmee welke diameter buis zou leiden naar de juiste ovale omtrek.
Dat kwam tenslotte goed uit al is de door mij gemaakte arm iets scherper qua profiel. Dat heeft te maken met de wanddikte van de buis. Was deze een halve mm dikker geweest dan had de buis minder gebogen in de hoeken.
Een dikwandigere buis was echter onbewerkbaar geworden met mijn middelen.
Voor het buigen van de onderste delen van de armen heb ik vandaag een buigijzer samen gesteld.
En na een buigproef met een stuk afgekeurde buis en de daarbij opgedane ervaring heb ik tenslotte de bewerkte conische en ovale buis een ronding gegeven.
Bij de eerste buigproef bleek de binnengeleiding deels mee te geven waardoor er een onregelmatigheid ontstond in de buis.
Ik heb dat in tweede instantie nog verstevigd met een extra rand
Ook bleek dat verwarmen de buis wat gewilliger maakte en dat was welkom . De krachten op het materiaal zijn erg groot.
Ik heb zelfs een extra stang en afsteuning naar de muur gemaakt
omdat ik bang was de hele bankschroef van haar sokkel af te gaan rukken!
Na nog wat gerommel is dit het voorlopige resultaat. De vorm is erg gelijkend met de originele. Dat geeft wel een kick!
De kop is er af!, maar er is nog heel veel te doen. Ik zal er nog wel eens verslag van doen gaanderweg.
Groeten,
Maarten