Ervaringen met 'moderne' transportfietsbanden

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
jon8th8n
Berichten: 47
Lid geworden op: 9 aug 2012, 12.45

Ervaringen met 'moderne' transportfietsbanden

Bericht door jon8th8n »

Goedenavond iedereen!

Mijn dagelijkse transporter heeft stilaan nood aan een stel nieuwe bandjes. De deze zijn nu een dikke twee jaar oud en zijn tot 'kojak' gereden. Dit is de tweede set schwalbe fat franks die ik op deze fiets heb. Op zich ben ik tevreden van de schwalbes en ze hebben me nog maar 1 keer onderweg in de steek gelaten, de andere keren was ik net thuis.

Ik heb in het onderwerp gezegd dat ik enkel 'moderne' banden wil overwegen, gezien ik voor dagelijks gebruik de authentieke vredestein transport banden een beetje spijtig vind.

Ik hoorde al goede dingen van de Continental Retro Ride?Ride Cruiser, maar ik hoor het graag van jullie! Mijn fiets heeft 28" wielen.

En, eum, enkel in cremekleur graag! Bedankt
Laatst gewijzigd door jon8th8n op 12 jan 2018, 22.38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Ervaringen met 'moderne' transportfietsbanden

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Continental Retro Ride creme 28x2 zijn alweer uit produktie. Er zijn nog maar een beperkt aantal internet winkels die ze nog hebben. Ik heb ze hier gekocht:
https://www.internet-bikes.com/178885-c ... 622-creme/

Ik moet ze nog gaan testen, dus tegen de tijd dat ik weet of ze goed zijn, zijn ze waarschijnlijk helemaal niet meer verkrijgbaar :roll:
de rode
Berichten: 1193
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Ervaringen met 'moderne' transportfietsbanden

Bericht door de rode »

het is begrijpelijk dat bij dagelijks gebruik voor moderne banden gekozen word , maar als ik het eerlijk mag zeggen zijn moderne banden erg lelijk ; ze zijn vaak veel te bol en ballonvormig waardoor je voor het oog nog geen pink meer tussen je band en spatbord kan krijgen, het breekt je hele fiets ermee af
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Ervaringen met 'moderne' transportfietsbanden

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

de rode schreef:het is begrijpelijk dat bij dagelijks gebruik voor moderne banden gekozen word , maar als ik het eerlijk mag zeggen zijn moderne banden erg lelijk ; ze zijn vaak veel te bol en ballonvormig waardoor je voor het oog nog geen pink meer tussen je band en spatbord kan krijgen, het breekt je hele fiets ermee af
Ja, maar dat is een kwestie van noodzaak. Ik rij zelf met een van mijn transportfietsen, en op het achterwiel van mijn bakfiets met Vredestein Transport Extra Zwaar banden, maar dan de zwarte natuurlijk. Nadeel is dat met de leeftijd komt ook onbetrouwbaarheid van de banden. Ik ben nu voor het eerst zulke banden echt aan het slijten, in plaats van dat ze uiteenvallen/klappen. Ik vond dat dan altijd weer zonde, dat die banden onbruikbaar werden zonder dat er veel kilometers op is gereden.

Maar voor mijn andere transportfietsen gebruik ik dan moderne banden. Is lang niet zo mooi als originele transport spekbanden. Maar die zou ik zeker niet oprijden. De zwarte zijn slechts een paar jaar uit productie, dus ik heb daar minder moeite mee om de op te gebruiken, net als ik ook gewoon de Vredestein Retro banden gebruik. Ik kies bij moderne banden wel banden die er een beetje ok uitzien. Continental Retro Ride banden zijn idd te dik, maar je went er wel aan. Je kunt natuurlijk ook dunnere moderne banden kiezen, 1 3/4" of 1 5/8". Dan klopt de dikte van de banden, maar met een modern profiel.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Ervaringen met 'moderne' transportfietsbanden

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. soms vind ik dikke banden toch ook wel weer wat hebben. Zoals in dit geval :)

Afbeelding
Rob Houkes
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Ervaringen met 'moderne' transportfietsbanden

Bericht door Rob Houkes »

Jeroen Zuiderwijk schreef:Continental Retro Ride creme 28x2 zijn alweer uit produktie.
Ze maken ze nog steeds, je hebt ze zelfs net gekocht bij internetbikes :D De Retro Ride gaat tegenwoordig door het leven als Ride Cruiser, precies hetzelfde maar dan zonder dat enorme logo. Ik heb ze ook net gemonteerd, zien er puik uit, maar ze zijn inderdaad wel behoorlijk wat dikker en ook hoger dan oude vredestein transport extra zwaar's. Wel een mooi profiel, alleen jammer dat het op de zijwand doorloopt.

Bij mijn omzwervingen op internet kwam ik deze banden nog tegen. Ik kon er alleen niet achter komen of ze ook naar Nederland leveren, mij pools is niet zo best! Ik heb ze op de weg ook gezien onder de merknaam Deming, maar daar dat is een chinees OEM merk... nergens te krijgen in ieder geval.

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
de rode
Berichten: 1193
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Ervaringen met 'moderne' transportfietsbanden

Bericht door de rode »

,t is misschien een in-koppertje maar een merk als OEM lijkt met te veel op BOEM !!! en dat wil je niet horen bij een band :lol:
de rode
Berichten: 1193
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Ervaringen met 'moderne' transportfietsbanden

Bericht door de rode »

Jeroen Zuiderwijk schreef:P.s. soms vind ik dikke banden toch ook wel weer wat hebben. Zoals in dit geval :)

Afbeelding

dit heeft idd wel wat maar het zijn volgens mij gewoon bromfiets banden
Chiel fietst
Berichten: 91
Lid geworden op: 19 sep 2013, 21.40

Re: Ervaringen met 'moderne' transportfietsbanden

Bericht door Chiel fietst »

haha, mijn fiets :lol:
dat zijn idd bromfietsbanden, Jeroen kent ze wel. Alleen leverbaar in 26"
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Ervaringen met 'moderne' transportfietsbanden

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Klopt :) Nou ja, brom- en bakfietsbanden. Nijland monteert die standaard onder hun bakfietsen, en veel bakfietsgebruikers ook (inclusief ikzelf). Fijne banden, en geschikt tot 100km/u ;) Maar voor een 26" transportfiets kun je wat passings problemen krijgen.
Plaats reactie