Gazelle transport van 1954

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Fotomaan

Gazelle transport van 1954

Bericht door Fotomaan »

Er rijdt weer een nieuwe Gazelle transportfiets rond in Nederland en deze keer staat het bijvoeglijk naamwoord nieuwe niet tussen haakjes.
De fiets was de slechtste van twee die te koop aangeboden werden .
Alles wat ze van de geschiedenis wisten was dat de fiets zes jaar buiten had gestaan. Nadere inspectie suggereerde zes decennia en er is dan ook niet zo veel voor betaald. 8-)
Na demontage bleek echter dat er misschien van alles met de fiets is gedaan, er zat rode-, groene- en dikke omgekrulde lagen aluminiumverf over elkaar heen, behalve fietsen.
Alles was nog nieuw van binnen! Het vet, typisch rood-bruin en een beetje ingedikt zat nog overal in de trapas, balhoofd en voornaaf. Het was duidelijk te zien aan de kogelbanen dat er niet of nauwelijks gebruik van is gemaakt. De ketting en tandwielen waren ook nog nieuw.
Dat was natuurlijk een leuke verrassing maar het riep ook vragen op. Wat was hier aan de hand?
Het is wel duidelijk dat er vroeger veel waarde werd gehecht aan en moeite werd gedaan voor kwaliteit maar deze fiets, zelfs een jaar ouder dan ik en nog steeds niet versleten dat gaat een beetje te ver. :shock:
Misschien een keer gereviseerd en vlak daarna weggezet?
Gekocht en nooit gebruikt behalve voor carnaval? (de serpentines zaten nog tussen de ketting en tandwielen :P )
Wie zal het zeggen.
Het was dus geen restauratie maar een uitgebreide poetsbeurt die ik de fiets gegeven heb. Naast een paar onderdelen om er weer een complete fiets van te maken is er niet zo veel aan gedaan. ;)
Alleen maar even alle nippels er uitgehaald omdat daar ook overal verf op zat. Alle nippels kwamen zeer makkelijk los en de spaken waren alleen maar een wit van de zink-zouten.
Die heb ik wegepoetst met scotch brite en lijnolie. Dat leverde een fraai geleefd grijs op. Er was gelukkig niets ontvet voor het schilderen dus de verf liet zich verwijderen met een stevige duimnagel :P
Wat ik deze keer geleerd heb is dat Gazelle voor zijn transportfietsen speciale lange crankspieën gebruikte.
Die zijn er deze keer ook weer heelhuids uitgekomen en konden dus weer terug. Het viel daarbij op dat de crancks niet helemaal in lijn stonden en omdat ik me niet voor kan stellen dat ie zo uit de winkel is gekomen staaft dat het vermoeden dat de fiets een keer gereviseerd is.
Het licht zat er ook niet bij maar daar had ik nog een mooi PRICO setje voor. PRIma COncurrentie dus.
De pedalen zijn inmiddels vervangen door nieuwe UNION transportfietspedalen. Die lagen nog in Beuningen en ik kon natuurlijk niet wachten om de fiets even uit te proberen dus ik heb er voor de testrit maar even UNION 'toer modern' ingedraaid.
De handvatten en het kettingscherm moet er ook nog op maar ik zet vast een paar foto's neer.
De banden zijn van Vredestein. Retro 28 X 1 3/4" of 47-622 met de merknaam in het loopvlak. Die moest ik even héél hard oppompen omdat ze niet meteen in de hiel terecht kwamen. Ze bleven een beetje hangen maar nadat ik wat extra druk op de ketel had gezet kwam het goed. Ze zitten er lekker strak op zullen we maar zeggen.
Alles bij alles weer een prima fiets die heerlijk fietst.
Wat me nog steeds niet helemaal zint is de lak. Ik heb nog steeds geen goede lak weten te vinden. Tenminste niet in spuitbussen. Deze keer ook weer Motip gebruikt en dat is zeer comfortabel spul om mee te werken maar de krasvastheid van het spul is niet om over naar huis te schrijven. Dus dan maar hier naartoe :P
Komt meteen weer voor de geest dat het mooier en vooral leuker is om de oude lak zoveel mogelijk in stand te houden. Als het enigszins kan doe ik dat ook maar bij veel transportfietsen is dat geen optie meer. Zeker niet als er al meerdere lagen verf overheen gekliederd is.
Ik heb een compressor staan waar ik eventueel mee zou kunnen spuiten dus als er iemand een topic van wil maken dan heeft ie aan mij een goede geïnteresseerde.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
DSCN9249.jpg
DSCN9249.jpg (216.46 KiB) 7243 keer bekeken
DSCN9248.jpg
DSCN9248.jpg (276.64 KiB) 7243 keer bekeken
DSCN9247.jpg
DSCN9247.jpg (295.42 KiB) 7243 keer bekeken
DSCN9198.jpg
DSCN9198.jpg (376.3 KiB) 7339 keer bekeken
DSCN9219.jpg
DSCN9219.jpg (345.92 KiB) 7339 keer bekeken
DSCN9199.jpg
DSCN9199.jpg (332.66 KiB) 7340 keer bekeken
DSCN9206.jpg
DSCN9206.jpg (251.53 KiB) 7340 keer bekeken
DSCN9190.jpg
DSCN9190.jpg (366.84 KiB) 7340 keer bekeken
DSCN9188.jpg
DSCN9188.jpg (67.16 KiB) 7340 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 8 nov 2012, 21.28, 5 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Durabo88

Re: Gazelle transport van 1954

Bericht door Durabo88 »

Beste Charles,

Fijn dat er nu weer witte banden voor de transporter te koop zijn.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Hoi Yorick,

Ja, leuke banden. Best mooi maar ze zijn wel een beetje slordig gemaakt. Het lijkt of de mallen niet helemaal goed tegenover elkaar hebben gezeten. Je kunt zien dat de letters van de merknaam van de ene mal overgaan in de andere. De 'voeten'van de letters zitten niet goed.
Maar een kniesoor die daar op let. :oops:

't Is een illusie maar het heeft wel wat om Nederlandsche banden op een Nederlandsche fiets te zien. :P

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Elibert van Dalen

Bericht door Elibert van Dalen »

een mooi stroompijpje onder je schuine buis door zou het nog afmaken denk
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Hallo Charles,

Mooie transportfiets. De enige opmerking die ik - als purist - heb is dat het Prico setje veel ouder is dan de fiets.

groet, Jos
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Hoi Jos,

Dat klopt! Dat heb je goed gezien!
Maar houdt het maar geheim want wij zijn de enige twee die het zien. ;)

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Hoi Elibert,

De klemmetjes heb ik al maar nou het pijpje nog.
Daar kan ik natuurlijk wel iets voor buigen maar ik heb mijn huiswerk nog niet gedaan als het gaat over wat voor buis ik kan gebruiken.
Heb jij of iemand anders een tip?

En nu we het toch over het snoertje voor het achterlicht hebben, er zit wel een verdikte kraal aan de linkerkant van het achterspatbord waar het snoertje eigenlijk doorheen gehaald moet worden maar dat is nooit gebruikt. Er zit geen gaatje in waar het snoertje weer uit kan komen.
Ik kreeg het er ook niet doorheen omdat er een deuk ingeslagen is om het spatbord passend te maken voor de liggende achtervork.
Ik heb nog even gespeeld met de gedachte om twee gaatjes in het frame te boren en het snoertje dan door het frame te halen.
Maar gaatjes in een frame boren is weer zoiets... :roll:

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Charles,

Waarschijnlijk zijn je banden gewoon in Indonesië gemaakt, maar voor zover ik weet wordt het luxere segment (zie race en MTB) nog in Nederland gemaakt.

Toch fijn dat die retro-fietsen-hause weer witte banden beschikbaar maakt.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Op MP staat anders ook een goedkoop partijtje, maar helaas met reflectie. Zie adv.nr. 598085987.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

De reflexie van die banden is er zeer eenvoudig van af te trekken. Even het begin opzoeken en als je voorzichtig trekt komen ze er in één keer van af.
Er blijft alleen een 'indruk' achter.
Er zit gelukkig geen donker of fel gekleurd logo op.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Plaats reactie