gedegenereerd chroom/nikkel
gedegenereerd chroom/nikkel
Ik ben bezig met de restauratie -nou ja - zeg maar opknappen
van een eysink fiets uit 1947.
Deze fiets had origineel chromen of nikkelen velgen die later zwart zijn gelakt , deze zwarte lak heb ik met afbijt verwijderd. wat nu overblijft is gedegenereerd chroom/nikkel.
Op bepaalde plekken is het chroom helemaal weg , zie foto.
Wat is nu de beste behandeling om deze velgen weer wat op te knappen, overigens ze moeten oud blijven om bij de fiets te blijven passen.
Misschien owatrol met een beetje zilververf?
Of helemaal opschuren tot oud ijzer en vervolgens met blanke lak bewerken ?
Of,wie weet nog een andere oplossing!
Ik heb hier nog veel te weinig ervaring mee.
Met Vriendelijke Groet,
Jan
van een eysink fiets uit 1947.
Deze fiets had origineel chromen of nikkelen velgen die later zwart zijn gelakt , deze zwarte lak heb ik met afbijt verwijderd. wat nu overblijft is gedegenereerd chroom/nikkel.
Op bepaalde plekken is het chroom helemaal weg , zie foto.
Wat is nu de beste behandeling om deze velgen weer wat op te knappen, overigens ze moeten oud blijven om bij de fiets te blijven passen.
Misschien owatrol met een beetje zilververf?
Of helemaal opschuren tot oud ijzer en vervolgens met blanke lak bewerken ?
Of,wie weet nog een andere oplossing!
Ik heb hier nog veel te weinig ervaring mee.
Met Vriendelijke Groet,
Jan
- Bijlagen
-
- DSC02425.JPG (661.91 KiB) 8265 keer bekeken
-
- DSC02426.JPG (468.9 KiB) 8265 keer bekeken
Re: gedegenereerd chroom/nikkel
dat zijn altijd lastige keuzes. Het is zo te zien chroom wat nog resteert. Bij oudere fietsen waarvan de velgen vernikkeld zijn vindt ik het geen probleem om het roest zoveel mogelijk er af te halen met een staalborstel en het ijzer vervolgens te behandelen met owatrol. Nikkel dat toch al bruinig is en goed schoongemaakt ijzer geven samen best een mooie "look". bij chromen velgen is dat naar mijn smaak anders. je zou het zelfde kunnen doen maar het resultaat vindt ik niet mooi. Een alternatief is dat je een andere velg uit ongeveer die tijd inspaakt , dat heb ik zelf wel eens gedaan met een Gazelle uit 1947. De nederlandse fabrieken maakten die velgen niet zelf maar kochten ze in bij b.v. Schothorst.
Dit soort keuzes hangen ook sterk af van de staat waarin de fiets verder verkeerd. Als de lak nog mooi is zouden andere velgen wel op zijn plaats zijn.
groet Theo
Dit soort keuzes hangen ook sterk af van de staat waarin de fiets verder verkeerd. Als de lak nog mooi is zouden andere velgen wel op zijn plaats zijn.
groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Re: gedegenereerd chroom/nikkel
Ik geef je ook weer een persoonlijke keuze: ik vind dat zilververf altijd fout is op een antieke fiets. Je vervangt een proces van verchromen (in 1947 is het vrijwel zeker verchroomd) door verven. Nep dus en het blijft er altijd rottig uitzien.
Mijn idee: zo laten of vervangen door andere chroomvelgen.
Een en ander hangt af van de staat van het lakwerk en het stuur. De naven op de foto lijken precies de bijpassende roestigheid te hebben.
groetjes en veel wijsheid,
Maarten
Mijn idee: zo laten of vervangen door andere chroomvelgen.
Een en ander hangt af van de staat van het lakwerk en het stuur. De naven op de foto lijken precies de bijpassende roestigheid te hebben.
groetjes en veel wijsheid,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: gedegenereerd chroom/nikkel
Theo, Maarten, Hartelijk Dank voor jullie reaktie's.
Ik hou mijn oude fietsen graag zo oud mogelijk, vandaar dat ik ervoor kies de velgen te ontdoen van de later opgebrachte zwarte lak.
Dus de fiets krijgt zijn origineel chromen velgen van weleer weer terug.
Deze fiets moet nog wel in elkaar gezet worden daarna kan ik pas zien of het een "esthetisch" verantwoord geheel is geworden.
Volgens mij gaat dit zeker lukken.
Binnenkort meer op dit forum.
Met Vriendelijke Groeten,
Jan
Ik hou mijn oude fietsen graag zo oud mogelijk, vandaar dat ik ervoor kies de velgen te ontdoen van de later opgebrachte zwarte lak.
Dus de fiets krijgt zijn origineel chromen velgen van weleer weer terug.
Deze fiets moet nog wel in elkaar gezet worden daarna kan ik pas zien of het een "esthetisch" verantwoord geheel is geworden.
Volgens mij gaat dit zeker lukken.
Binnenkort meer op dit forum.
Met Vriendelijke Groeten,
Jan
Re: gedegenereerd chroom/nikkel
Zijn de stalen schothorst velgen van tegenwoordig nog een beetje goed of is het allemaal een jammere bedoening zoals bij zoveel ooit vooraanstaande merken?TheodK schreef:De nederlandse fabrieken maakten die velgen niet zelf maar kochten ze in bij b.v. Schothorst.
Re: gedegenereerd chroom/nikkel
zijn die nog te krijgen in Westwood profiel? ik ben ze lang niet meer tegen gekomen!RVester schreef:Zijn de stalen schothorst velgen van tegenwoordig nog een beetje goed of is het allemaal een jammere bedoening zoals bij zoveel ooit vooraanstaande merken?
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: gedegenereerd chroom/nikkel
Jahoor.
http://www.ryde.nl/en/products?product=22 <-- Dat is de velg.
https://hollandbikeshop.com/advanced_se ... ywords=v38 <-- daar is ie te koop.
http://www.ryde.nl/en/products?product=22 <-- Dat is de velg.
https://hollandbikeshop.com/advanced_se ... ywords=v38 <-- daar is ie te koop.
Re: gedegenereerd chroom/nikkel
Dat zijn aluminium velgen, geen verchroomd staal.
Mvgr Mark
Mvgr Mark
Re: gedegenereerd chroom/nikkel
De zwarte V38 met goudkleurige biesjes is nog steeds staal voor zover ik het begrijp.
Onderste in het lijstje van Ryde.
Onderste in het lijstje van Ryde.
Re: gedegenereerd chroom/nikkel
Die is wel van staal idd, maar het gaat in dit topic toch over verchroomde stalen velgen?
Mvgr Mark
Mvgr Mark