Serva rijwielenfabriek te Amsterdam

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
Durabo88

Serva rijwielenfabriek te Amsterdam

Bericht door Durabo88 »

Goedenavond,

Binnenkort zal ik binnen het clubgedeelte van deze website een aantal prijscouranten posten, nog even geduld dus. In het prijscourantje uit 1929 van rijwielenfabrikant Serva in Geldrop trof ik de mededeling dat vanwege de aanhoudende vraag een nieuwe fabriek in Amsterdam was geopend. Op de pagina erna staat een afbeelding van het pand en een adres, namelijk Duivendrechtschekade 90 te Amsterdam. Na een korte Google zoektocht blijkt het pand nog steeds te bestaan. Daarvan nu een foto dus. Ik nodig anderen uit om een topic te maken als zij nog een andere fabrikant weten waarvan het pand nog staat.

Mvg,

Yorick.
Bijlagen
Serva Duivendrechtsekade 90.png
Serva Duivendrechtsekade 90.png (420.37 KiB) 6537 keer bekeken
Sportief fietsend!
fietser

Re: Serva rijwielenfabriek te Amsterdam

Bericht door fietser »

Bij deze: Nationale Rijwiel Combinatie (1932 tot 1933) als voortzetting van de Nederlandse Rijwiel Centrale, fabriek: Duivendrechtsekade 92-94. Ander huisnummer maar volgens mij (en volgens Google) is dat hetzelfde pand. Ze waren ook zakelijk verweven met Serva.
Bijlagen
NRC Duivendrechtsekade 92.jpg
NRC Duivendrechtsekade 92.jpg (58.33 KiB) 6517 keer bekeken
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Dat zou ik niet weten, maar het zou ook zomaar ernaast kunnen zijn, daar staat nu een nieuw pand en daarnaast weer een oud pand. Alleen het pand van Serva kan ik met zekerheid thuisbrengen, omdat ik een tekening in een prijscourant daarvan heb.
Sportief fietsend!
maartenB

Bericht door maartenB »

Heel mooi: het pand van Koopmans, Raaks 1-3, in Haarlem. Rond 1880-1910 een fietsenfabriek geweest. Maarten Waarlé weet waarschijnlijk precies in welke jaren.Zie ook topic: viewtopic.php?f=38&t=5124
Bijlagen
koopman fabriek haarlem  IMG_7213.JPG
koopman fabriek haarlem IMG_7213.JPG (154.49 KiB) 6490 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
maartenB

Bericht door maartenB »

en dit is hier in Tilburg, de werkplaats van de voormalige fietsenmaker A.Damen, ik denk dat zijn fietsenproductie vooral assemblage betrof. Het adres is Poststraat 8, in de tijd dat Damen er zijn bedrijf had heette dat Poststraat 1099. In het 'stadsmuseum' hier heeft men een kinder-safety van rond 1890 met zijn balhoofdplaatje in bezit.
Bijlagen
fabriek van Damen small.jpg
fabriek van Damen small.jpg (220.13 KiB) 6489 keer bekeken
fabriek van Damen 2 small.jpg
fabriek van Damen 2 small.jpg (420.31 KiB) 6489 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Maarten,
het pand (Raaks 1-3 ,Haarlem) van J.W. Koopman is door hem op 1 augustus 1906 in gebruik genomen. In het Haarlemse dagblad staat een rondleiding beschreven (lovende woorden). Koopman heeft het zelf laten bouwen. In de jaren daarvoor (vanaf midden 1880er jaren)stond op Raaks 3 een kleiner pand waar hij z`n fietsenfabriek had.
In 1919 heeft hij zijn zaak van de hand gedaan en heeft Ed Kimman er zijn autohandel in voortgezet.

Groeten,
Maarten
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Maarten Waarlé schreef:Maarten,
het pand (Raaks 1-3 ,Haarlem) van J.W. Koopman is door hem op 1 augustus 1906 in gebruik genomen. In het Haarlemse dagblad staat een rondleiding beschreven (lovende woorden). Koopman heeft het zelf laten bouwen. In de jaren daarvoor (vanaf midden 1880er jaren)stond op Raaks 3 een kleiner pand waar hij z`n fietsenfabriek had.
In 1919 heeft hij zijn zaak van de hand gedaan en heeft Ed Kimman er zijn autohandel in voortgezet.

Groeten,
Maarten
Kimman was toch Opel dealer in Haarlem?
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik ben niet erg bekend met Haarlem maar de firma kimman bestaat meen ik nog steeds. Het zou best kunnen dat ze ook Opel verkocht hebben . Momenteel zijn hun advertenties gericht op Landrover geloof ik. En ze zitten nog steeds in Haarlem maar niet meer in het oude pand van J.W. Koopman.
Groeten,
Maarten
Plaats reactie