nieuw lid

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Floris91

nieuw lid

Bericht door Floris91 »

Goedenavond beste clubgenoten,

Mijn naam is Floris, ben net 27 jaar, studeer een master bestuurskunde en ik heb deze week besloten mijn hobby's het verzamelen van oude fietsen verder vorm te geven door ook lid te worden van deze vereniging.
Ik ben benieuwd! de afgelopen jaren ben ik al veel actief geweest bij diverse ( studenten ) verenigingen.

Ik heb veel hobby's zoals ook tennis, klassieke muziek, maar met oude fietsen komen er gelijk drie samen, namelijk: geschiedenis, sport en mooie praktische techniek waarmee geklust kan worden.

Verder heb ik een betonnen schuilkelder uit wo2 in mijn achtertuin in Sint-Oedenrode opgegraven en opgeknapt, een andere hobby is mijn DAF33. Fietsvakanties heb ik inmiddels ook veel ondernomen, deze zomer wil ik met nog een vriend van Hamburg naar Bergen in Noorwegen fietsen, compleet met kampeerspullen.

Maar dit zijn dus mijn fietsen:
Mijn 19e eeuwse Humber fiets. met name voor deze fiets hoop ik nog veel misteries op te kunnen lossen
Mijn 19e eeuwse Humber fiets. met name voor deze fiets hoop ik nog veel misteries op te kunnen lossen
phpr4m47pPM.jpg (99.08 KiB) 4802 keer bekeken
blockchain technology
blockchain technology
phpcIOWL6PM.jpg (186.38 KiB) 4802 keer bekeken
het balhoofd
het balhoofd
phpnVGY7XPM.jpg (186.18 KiB) 4802 keer bekeken
Gazelle uit 1918 naast een enigszins desolate Burgers fiets uit 1936
Gazelle uit 1918 naast een enigszins desolate Burgers fiets uit 1936
phpqr9Pf4PM.jpg (296.26 KiB) 4802 keer bekeken
Gazelle tandwiel van het Duitse Wipperman, en die zijn op een hand te tellen in Nederland. normaal is het altijd van Williams ( kennis te danken aan een lid van deze club ;) ). De groefjes in het midden zijn ontzettend zeldzaam. Bijzonder stukje geschiedenis waaruit ook blijkt dat Nederland gewoon handel dreef met de Duitsers tijdens wo1<br />. heerlijk om nog meer te weten te komen over de geschiedenis van deze fiets.
Gazelle tandwiel van het Duitse Wipperman, en die zijn op een hand te tellen in Nederland. normaal is het altijd van Williams ( kennis te danken aan een lid van deze club ;) ). De groefjes in het midden zijn ontzettend zeldzaam. Bijzonder stukje geschiedenis waaruit ook blijkt dat Nederland gewoon handel dreef met de Duitsers tijdens wo1
. heerlijk om nog meer te weten te komen over de geschiedenis van deze fiets.
phpu4QWNDPM (1).jpg (286.89 KiB) 4802 keer bekeken
Framenummer van de Gazelle
Framenummer van de Gazelle
phpdzgld2PM.jpg (169.3 KiB) 4802 keer bekeken
Humber met duplex voorvork uit 1953. ( staat op marktplaats )
Humber met duplex voorvork uit 1953. ( staat op marktplaats )
phpHc6uHmPM (1).jpg (32.75 KiB) 4802 keer bekeken
Batavus sprint 1980, nog altijd 11 jaar ouder dan ikzelf.
Batavus sprint 1980, nog altijd 11 jaar ouder dan ikzelf.
phpNX6zNcPM.jpg (191.66 KiB) 4802 keer bekeken
Empo fietsje framenummer 650522, is er misschien iemand al zou weten uit welk jaar deze is voordat ik het dateringsboekje van de oude fiets ontvangen heb?
Empo fietsje framenummer 650522, is er misschien iemand al zou weten uit welk jaar deze is voordat ik het dateringsboekje van de oude fiets ontvangen heb?
phpskuvo0PM.jpg (283.81 KiB) 4802 keer bekeken
en ook een belangrijke ( stevens ) fiets voor mij waarmee ik naar Parijs en Rome ben gefietst.
en ook een belangrijke ( stevens ) fiets voor mij waarmee ik naar Parijs en Rome ben gefietst.
phpM0teX8PM.jpg (389.32 KiB) 4802 keer bekeken
Verder heb ik nog zo'n zes fietsen in mijn gemeenschappelijke schuur staan van mijn studentencomplex. ze staan er allemaal droog en verwarmd en gelukkig is er nog meer ruimte omdat de meeste medebewoners niet de moeite nemen om hun studentenfietsen er neer te zetten.

Ik hoop mezelf goed gepresenteerd te hebben en als er vragen of opmerkingen zijn, dan hoor ik deze graag. Ik kijk uit naar de Beurs in Berlicum :D

Verder wil ik Michiel en Guus bedanken omdat ik hun Humber en Gazelle heb kunnen overnemen.
Maarten Waarlé

Re: nieuw lid

Bericht door Maarten Waarlé »

Welkom Floris,

Je laat een paar prachtige fietsen zien. Ik ken de Humber herenfiets die van Michiel is geweest. Het clubje is nog redelijk overzichtelijk gelukkig en een aantal opmerkelijke fietsen zijn wel bekend bij de leden.
Ik heb zelf een Humber damesfiets van 1897 Een Coventry made.
Je had bij Humber destijds de Beeston made (meest luxe) , Daarnaast hadden ze in Wolverhampton een fabriek voor fietsen die nagenoeg even sjijk waren als de Beeston made ones. En dan had je nog de Coventry make waar de goedkoopste Humbers vandaan kwamen. Mijn damesfiets is dus een Coventry made one maar mogelijk toch nog van belang voor vraagstukken rondom jouw Humber.
Humber damesfiets
Humber damesfiets
006 (800x533).jpg (454.01 KiB) 4782 keer bekeken
Wat je schrijft over het Gazelle tandwiel is ook interessant.
Ik wist dat niet al heb ik wel eens een Gazelle voorvork in handen gehad waar het Duitse Alexander Coppel Solingen merkje
in stond (weegschaaltje met ACS).

Groeten,
Maarten
maartenB

Bericht door maartenB »

Heel leuk dat je erbij komt!
Mooie fietsen inderdaad. Die Gazelle is volgens de framenummerlijst (gebaseerd op de afleverlijsten van Gazelle) trouwens van 1918, maar voor je verhaal is dat hetzelfde: ook volop oorlog om ons heen.

Je Empo Lassie/ Saluki zou van 1970 zijn.

groet,
MaartenB
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Floris91

Bericht door Floris91 »

Dankjewel Maarten voor je reactie,

Jouw fiets heeft ook echt een unieke en mooie uitstraling,
Staat er toevallig ook een framenummer op?

bij mij staat het framenummer 33751 met daaronder een W.
Ik had ook op http://www.oldbike.eu gelezen dat humbers in Wolverhampton en Beeston werden gemaakt. Dat ze ook in Coventry gemaakt werden wist ik nog niet.
Wat ik mij nog afvraag is of de W misschien voor wolverhampton zou kunnen staan en welke datum dan aan het framenummer gegeven zou kunnen worden. Bij de Beesten made Humber heb ik wel een datumtabel kunnen vinden, maar ik vermoed dus dat deze uit wolverhampton komt en dan weet ik niet of deze tabel daarop van toepassing is.
met boven de framenummer van de Beeston made Humbers
met boven de framenummer van de Beeston made Humbers
image.png (432.28 KiB) 4760 keer bekeken
Wat betreft het gazelle voorblad ben ik ook benieuwd of er nog meer mensen zijn die deze hebben. Die ribbels rond de as zijn dus ontzettend zeldzaam.
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Floris,
Ik heb even moeten kijken. Het framenummer van m`n Humber is 47852 en staat op de balhoofdklem.
Op de foto nog net een stukje van te zien.
framenummer
framenummer
013 (800x533).jpg (223.11 KiB) 4748 keer bekeken
De nummers die je laat zien lijken me van Raleigh en daar bouwen ze in de laatste 10 jaar van de 19e eeuw 5000 tot aan het eind 11000 fietsen per jaar.
Humber Beeston laat in een staatje van de zelfde site (online bicycle museum) zien dat ze vergelijkbare aantallen fietsen bouwde. Naar mijn voorzichtige inschatting was Raleigh nog in opbouw en Humber al veel groter in die eind 19e eeuwse periode.
Dan zal Wolverhampton en Coventry waarschijnlijk een eigen nummering hebben gehad.
trapas en blokketting
trapas en blokketting
015 (533x800).jpg (437.07 KiB) 4748 keer bekeken
Op de site van de Engelse club zijn een groot aantal catalogi te vinden van Humber. Helaas van het jaar van mijn fiets niet maar verder zie je wel heel goed wat de veranderingen zijn geweest. Schuin oplopende bovenbuis, gebruik van aluminium buizen, blokketting versus rollerketting etc.
Ook worden hier een daar verschillen tussen de locaties aangegeven. Type kettingkast en ketting was voorbehouden aan Beeston en Wolverhampton of Coventry.
Zie hieronder de link

http://veterancycleclublibrary.org.uk/l ... ction.y=18

Ik kan me heel goed voorstellen dat jouw fiets met de toevoeging W uit Wolverhampton komt. Al is in de periode rond 1898 daar de blokketting al vervangen door een moderne ketting.

Kortom een wikken en wegen van de diverse catalogi inhouden is een mogelijke weg naar een datering.

Groeten,
Maarten
Floris91

Bericht door Floris91 »

wederom bedankt voor de nuttige informatie maarten en Maarten B ook veel dank. wat een geweldige site die van de vcv. Die had ik nog niet eerder gezien, daar ga ik me dus nog eens goed in verdiepen. Wellicht dus dat mijn fiets dus een van de laatste wolverhamptonfietsen met blokketting is.

foto van het framenummer
foto van het framenummer
20180318_004041-min.jpg (386.49 KiB) 4740 keer bekeken
20180318_001133[1]-min-min.jpg
20180318_001133[1]-min-min.jpg (342.97 KiB) 4740 keer bekeken
Plaats reactie