bakfiets naven

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Rob Houkes

bakfiets naven

Bericht door Rob Houkes »

Een tijdje terug raakte ik door een onhandige maneuvre een betonnen paaltje met mijn Apollo bakfiets, net met het uiteinde van de as van het linkervoorwiel. As krom dus... Nu is die Apollo niet zo oud (bouwjaar 1998) dus die naven bleken nog wel te vinden, maar tijdens mijn zoektocht kwam ik ook een paar van deze naven tegen:
Bakfiets_naaf_klein.jpg
Bakfiets_naaf_klein.jpg (358.33 KiB) 3273 keer bekeken
Mooi vernikkeld en van oneindig veel betere kwaliteit dan de originele; zwaarder uitgevoerd, veel dikkere assen en ook een stuk breder. Merk geen idee, er staat alleen een 10 op, vermoedelijk een aanduiding voor de spaakdikte. Vergelijkbare naven staan in een folder van Juncker uit 1939, maar deze zijn denk ik wel nieuwer dan dat. Hoe dan ook, ik heb er maar meteen een wiel mee gespaakt:
bakfiets_wiel.jpg
bakfiets_wiel.jpg (404.81 KiB) 3273 keer bekeken
De tweede volgt spoedig en dan is die Apollo beter dan ie ooit is geweest. Al is het wel een beetje een vlag op een modderschuit :lol:

Ik heb ook maar meteen nieuwe bandjes gekocht, de Heidenau 26 x 2 van JV Motors. Afgezien van dat ze een ander merk zijn dan vermeld (roadster), een ander profiel hebben dan afgebeeld op de site en dat ik ze er alleen met enig geweld en een flinke klodder groene zeep om heen kon krijgen ben ik heel tevreden met mijn aankoop :roll: Nu ja, ze zijn wél goedkoop!

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Jeroen Zuiderwijk

Re: bakfiets naven

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Mooi wieltje zo. Wel goed invetten, want zo'n nikkelen naaf wordt rap bruin als je hem buiten stalt.
Fotomaan

Re: bakfiets naven

Bericht door Fotomaan »

Mooi wiel inderdaad en ook mooie banden!
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie