Goed gescoord op de beurs

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Rob Houkes

Goed gescoord op de beurs

Bericht door Rob Houkes »

Het was weer een mooie beurs afgelopen zondag! Veel mooie en interessante fietsen gezien en ook nog goed gescoord op transportfietsgebied, ondanks dat Jeroen Z toen ik aankwam alweer op weg naar huis was met een mand vol mooie spulletjes…. De rest van het clubje transportfietsliefhebbers was ook al lang aanwezig, volgende keer toch maar wat vroeger opstaan! Maar er bleek gelukkig nog genoeg lekkers over te zijn:

- NOS transportcranksel van “Acier special” uit Herstal, België. 180 mm lang, asdiameter 15,9 mm, heel dun laagje chroom over nikkel. Is gemerkt “38”, een jaartal misschien? Mooi crankstel in ieder geval, dat door de schuin afgeslepen kanten minder zwaar aandoet dan het in werkelijkheid is.

- NOS transportketting van de Renold & Coventry Chain Co, in originele oorlogsverpakking. Ik denk niet dat ik die ooit ga monteren, dit vind ik werkelijk bijzonder.

- 1 celluloid transporthandvat van Hebie, diam. 25 mm. De andere is smaller en gescheurd, die kreeg ik er gratis bij. De verkoper gaat nog kijken of hij nog een tweede transport-versie voor me heeft thuis. Ik hoop het wel, erg leuk voor op de NL kroon!

- Grote, zwaar verchroomde en spiksplinternieuwe bel met wat op het eerste gezicht een gazelle logo lijkt, maar de “gazelle” heeft een hertengewei ipv gazellehoorns. Verder nergens een merkteken maar doet chinees aan.

- Haakse zadelpen, diam. 25,6 mm. Ook voor de NL-kroon, die ik nu heb is met 26 mm net iets te dik.

- Zadel-neusveer met een enkele krul, die zocht ik al een tijdje.

- Een heel doosje vol nippels voor spaak 13, vernikkeld messing mét kraagje. Daar kan ik wel even mee vooruit!

En dan nog een allerlei bouten en moeren ed; drie opstapbouten (twee oude en een kopie), drie lange stuurpenbouten (chroom), vernikkelde kettingspanners, twee torpedo-asjes, conussen voor 9,3 mm assen en een vernikkelde zadelpenbout.

Niet op de foto: allerlei gereedschapjes, waaronder een onooglijk tangetje dat is gemerkt “NASA-USA”. Hoe zou die op een oudefietsenbeurs in Nederland terecht zijn gekomen?

Groetjes, Rob
Bijlagen
Goed gescoord.jpg
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Durabo88

Re: Goed gescoord op de beurs

Bericht door Durabo88 »

Beste Rob,

Ziet er goed uit. Ik heb ook de voorraad weer wat aangevuld:
- Way-Assauto (WA) crankstel
- VAR trapasafname blokken
- Way-Assauto (WA) sportpedalen
- Normandy (Made in France) hoge flensnaven
Waarschijnlijk vergeet ik nog iets te noemen, ach ja.

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Mijn score:
Bijlagen
IMG_20180409_190901.jpg
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

En:
Bijlagen
IMG_20180409_190802.jpg
asterduc

Bericht door asterduc »

ondanks dat ik zelf een stand had en dus weinig tijd om rond te gaan heb ik toch nog verschillende zaken gevonden waarnaar ik op zoek was om restauraties af te maken.

Gewone simpele dingen blijken soms het moeilijkst en dan is het altijd leuk als ze plots voor je liggen.

Zoals deze originele Gazelle dynamobeugel (oude gebogen type), fonkelnieuw nog wel.
Een setje nieuwe trappersblokken met lijnprofiel en in de juiste lengte.
Eindelijk ook een mooie torpedo uit 1956 waar ik nu reeds een jaar naar op zoek was. Een '55 en '57 had ik klaar liggen maar de fiets is 1956 dus met deze naaf zit het helemaal goed.

Een setje 28 x 1 3/8 velgen had ik niet op gehoopt ook niet gevonden, dat zou te mooi zijn geweest.
Bijlagen
beurs.jpg
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Plaats reactie