Goed gescoord op de beurs
Geplaatst: 9 apr 2018, 12.47
Het was weer een mooie beurs afgelopen zondag! Veel mooie en interessante fietsen gezien en ook nog goed gescoord op transportfietsgebied, ondanks dat Jeroen Z toen ik aankwam alweer op weg naar huis was met een mand vol mooie spulletjes…. De rest van het clubje transportfietsliefhebbers was ook al lang aanwezig, volgende keer toch maar wat vroeger opstaan! Maar er bleek gelukkig nog genoeg lekkers over te zijn:
- NOS transportcranksel van “Acier special” uit Herstal, België. 180 mm lang, asdiameter 15,9 mm, heel dun laagje chroom over nikkel. Is gemerkt “38”, een jaartal misschien? Mooi crankstel in ieder geval, dat door de schuin afgeslepen kanten minder zwaar aandoet dan het in werkelijkheid is.
- NOS transportketting van de Renold & Coventry Chain Co, in originele oorlogsverpakking. Ik denk niet dat ik die ooit ga monteren, dit vind ik werkelijk bijzonder.
- 1 celluloid transporthandvat van Hebie, diam. 25 mm. De andere is smaller en gescheurd, die kreeg ik er gratis bij. De verkoper gaat nog kijken of hij nog een tweede transport-versie voor me heeft thuis. Ik hoop het wel, erg leuk voor op de NL kroon!
- Grote, zwaar verchroomde en spiksplinternieuwe bel met wat op het eerste gezicht een gazelle logo lijkt, maar de “gazelle” heeft een hertengewei ipv gazellehoorns. Verder nergens een merkteken maar doet chinees aan.
- Haakse zadelpen, diam. 25,6 mm. Ook voor de NL-kroon, die ik nu heb is met 26 mm net iets te dik.
- Zadel-neusveer met een enkele krul, die zocht ik al een tijdje.
- Een heel doosje vol nippels voor spaak 13, vernikkeld messing mét kraagje. Daar kan ik wel even mee vooruit!
En dan nog een allerlei bouten en moeren ed; drie opstapbouten (twee oude en een kopie), drie lange stuurpenbouten (chroom), vernikkelde kettingspanners, twee torpedo-asjes, conussen voor 9,3 mm assen en een vernikkelde zadelpenbout.
Niet op de foto: allerlei gereedschapjes, waaronder een onooglijk tangetje dat is gemerkt “NASA-USA”. Hoe zou die op een oudefietsenbeurs in Nederland terecht zijn gekomen?
Groetjes, Rob
- NOS transportcranksel van “Acier special” uit Herstal, België. 180 mm lang, asdiameter 15,9 mm, heel dun laagje chroom over nikkel. Is gemerkt “38”, een jaartal misschien? Mooi crankstel in ieder geval, dat door de schuin afgeslepen kanten minder zwaar aandoet dan het in werkelijkheid is.
- NOS transportketting van de Renold & Coventry Chain Co, in originele oorlogsverpakking. Ik denk niet dat ik die ooit ga monteren, dit vind ik werkelijk bijzonder.
- 1 celluloid transporthandvat van Hebie, diam. 25 mm. De andere is smaller en gescheurd, die kreeg ik er gratis bij. De verkoper gaat nog kijken of hij nog een tweede transport-versie voor me heeft thuis. Ik hoop het wel, erg leuk voor op de NL kroon!
- Grote, zwaar verchroomde en spiksplinternieuwe bel met wat op het eerste gezicht een gazelle logo lijkt, maar de “gazelle” heeft een hertengewei ipv gazellehoorns. Verder nergens een merkteken maar doet chinees aan.
- Haakse zadelpen, diam. 25,6 mm. Ook voor de NL-kroon, die ik nu heb is met 26 mm net iets te dik.
- Zadel-neusveer met een enkele krul, die zocht ik al een tijdje.
- Een heel doosje vol nippels voor spaak 13, vernikkeld messing mét kraagje. Daar kan ik wel even mee vooruit!
En dan nog een allerlei bouten en moeren ed; drie opstapbouten (twee oude en een kopie), drie lange stuurpenbouten (chroom), vernikkelde kettingspanners, twee torpedo-asjes, conussen voor 9,3 mm assen en een vernikkelde zadelpenbout.
Niet op de foto: allerlei gereedschapjes, waaronder een onooglijk tangetje dat is gemerkt “NASA-USA”. Hoe zou die op een oudefietsenbeurs in Nederland terecht zijn gekomen?
Groetjes, Rob