Fongers DZ55 1909
Geplaatst: 13 mei 2018, 19.50
Onlangs ben ik gestart met de restauratie van de Fongers DZ55 1909. Geen onbekende fiets in ons circuit en sinds drie jaar in mijn bezit. In twee opzichten een bijzondere fiets:
* het is een van de weinige min of meer of complete Fongers fietsen uit de periode 1900-1910 (uit deze periode zijn ongeveer 15 overgebleven fietsen bekend); los van de pedalen en het zadel (beide uit de jaren 20) en de vervangen spaken is deze fiets technisch geheel origineel. Jammer genoeg is de fiets tweemaal overgeschilderd, eenmaal in het groen (jaren 70?) en later in het zwart.
* deze fiets heeft de eerste uitvoering van het luxe Fongers roller velgremsysteem, waarbij de stangen scharnieren in stroppen aan het frame (in plaats van vaste framenokken). Deze bevestiging is alleen in 1908 en 1909 gemonteerd en deze fiets is voor zover bekend het enig overgebleven exemplaar met dit remsysteem.
Het frame van deze fiets (met framenummer 29.100) werd eind 1908 gemaakt en de afgemonteerde fiets werd in april 1909 aan een dame in de Valeriusstraat in Amsterdam afgeleverd. De fiets schijnt in de jaren 80 bij het grof vuil aan de straat in de hoofdstad gevonden te zijn....
Naast de technische bijzonderheden verkeert het nikkel van de fiets in uitzonderlijk goede staat. Dat geldt allereerst voor het stuur, maar zeker ook voor andere onderdelen zoals kroonstuk, cranks (17,5 cm lang) en kettingwiel (44 t.). Zelfs op de velgen is het nikkel nog in redelijke staat. Kortom,een fiets die conservering behoeft.
Bij de restauratie wil ik hem technisch weer in orde maken (de remmen zaten vast, crankstel was niet goed afgesteld), goed schoonmaken/poetsen en enkele verloren onderdelen weer terugbrengen (zoals de jasbeschermers). Ik wil ook proberen of ik de originele lak weer tevoorschijn kan halen; dat zal een hele klus worden, met onbekend resultaat.
Bij demontage van de fiets valt op dat veel vernikkelde onderdelen waren genummerd; steeds komt het batchnummer 1666/51 terug. Voor 1910 was het niet ongebruikelijk om de onderdelen voor een fiets te nummeren zodat de af te monteren fiets met de correcte onderdelen werd uitgerust. In een periode waarin de fiets vaak op maat werd besteld en er sprake was van kleine productieaantallen paste men deze arbeidsintensieve methode toe. Het bevestigt nu dat de fiets met de originele onderdelen is uitgerust.
De komende periode zal ik zo nu en dan wat posts plaatsen van de restauratie van deze oude dame.
Groet, Jos
* het is een van de weinige min of meer of complete Fongers fietsen uit de periode 1900-1910 (uit deze periode zijn ongeveer 15 overgebleven fietsen bekend); los van de pedalen en het zadel (beide uit de jaren 20) en de vervangen spaken is deze fiets technisch geheel origineel. Jammer genoeg is de fiets tweemaal overgeschilderd, eenmaal in het groen (jaren 70?) en later in het zwart.
* deze fiets heeft de eerste uitvoering van het luxe Fongers roller velgremsysteem, waarbij de stangen scharnieren in stroppen aan het frame (in plaats van vaste framenokken). Deze bevestiging is alleen in 1908 en 1909 gemonteerd en deze fiets is voor zover bekend het enig overgebleven exemplaar met dit remsysteem.
Het frame van deze fiets (met framenummer 29.100) werd eind 1908 gemaakt en de afgemonteerde fiets werd in april 1909 aan een dame in de Valeriusstraat in Amsterdam afgeleverd. De fiets schijnt in de jaren 80 bij het grof vuil aan de straat in de hoofdstad gevonden te zijn....
Naast de technische bijzonderheden verkeert het nikkel van de fiets in uitzonderlijk goede staat. Dat geldt allereerst voor het stuur, maar zeker ook voor andere onderdelen zoals kroonstuk, cranks (17,5 cm lang) en kettingwiel (44 t.). Zelfs op de velgen is het nikkel nog in redelijke staat. Kortom,een fiets die conservering behoeft.
Bij de restauratie wil ik hem technisch weer in orde maken (de remmen zaten vast, crankstel was niet goed afgesteld), goed schoonmaken/poetsen en enkele verloren onderdelen weer terugbrengen (zoals de jasbeschermers). Ik wil ook proberen of ik de originele lak weer tevoorschijn kan halen; dat zal een hele klus worden, met onbekend resultaat.
Bij demontage van de fiets valt op dat veel vernikkelde onderdelen waren genummerd; steeds komt het batchnummer 1666/51 terug. Voor 1910 was het niet ongebruikelijk om de onderdelen voor een fiets te nummeren zodat de af te monteren fiets met de correcte onderdelen werd uitgerust. In een periode waarin de fiets vaak op maat werd besteld en er sprake was van kleine productieaantallen paste men deze arbeidsintensieve methode toe. Het bevestigt nu dat de fiets met de originele onderdelen is uitgerust.
De komende periode zal ik zo nu en dan wat posts plaatsen van de restauratie van deze oude dame.
Groet, Jos