Ik heb een Fongers uit 1953 (zie Even Voorstellen van enige tijd geleden) met een SA AB 3V naaf uit 1944. Het voorblad heeft 48 tanden het achtertandwiel 20. De crancks hebben een standaard lengte (ong. 21 cm). Wielmaat 28. Banden 28 x 1.5. Ik vind de versnellingen vrij zwaar. De 2e (directe aandrijving)komt ongeveer overeen met de 7e versnelling van mijn moderne Gazelle met Shimano 7v naaf. Dat zou overeen moeten komen met bijv de 6e. Voor alle duidelijkheid: aan de naaf mankeert niets.
In de manual van SA zie ik sprockets (achtertandwielen) staan van 14 t/m 22 tanden. Ik weet dat hoe groter het achtertandwiel hoe kleiner de versnelling wordt. Dat zou dus zijn: 21 of 22. Testen is moeilijk, omdat je dan verschillende sprockets moet monteren en telkens het achterwiel in- en uit moet bouwen.
Vandaar mijn concrete vragen.
Wat zijn de standaard gebruikte tandwielen voor en achter bij mijn tyoe Fongers?
Wat is een gebruikelijke maat achtertandwiel bij een voorblad met 48 tanden?
Alvast bedankt.
aantal tanden achtertandwiel Fongers 1953
aantal tanden achtertandwiel Fongers 1953
Pim
Fongers HF60 1953, Empo kruisframe 1948
Re: aantal tanden achtertandwiel Fongers 1953
Het is een raar verhaal dat jouw fiets zo'n zwaar verzet heeft. Want de standaard-tandwielverhouding van een herentoerfiets (28 x 1 1/2") was vroeger 48/20 tanden, precies zoals op jouw Fongers. Bij directe aandrijving geeft dat een heel matig en prettig verzet, niet te vergelijken met de 7e versnelling van een Nexus-naaf.
Kennelijk klopt er iets niet (trouwens: Sturmey-Archer heeft in de oorlog helemaal geen naven gemaakt, 1944 kan dus niet kloppen). Misschien kun je eens een test doen: meet eens met een krijtje en een meetlint, hoeveel meter je fiets rijdt bij exact één pedaalomwenteling. Dat zou in de 2e versnelling bij 48/20T een kleine 5 m moeten zijn. Vergelijk dat eens met wat de Gazelle met Nexus7 in de 7e versnelling doet. Misschien wordt e.e.a. dan helderder.
'
Kennelijk klopt er iets niet (trouwens: Sturmey-Archer heeft in de oorlog helemaal geen naven gemaakt, 1944 kan dus niet kloppen). Misschien kun je eens een test doen: meet eens met een krijtje en een meetlint, hoeveel meter je fiets rijdt bij exact één pedaalomwenteling. Dat zou in de 2e versnelling bij 48/20T een kleine 5 m moeten zijn. Vergelijk dat eens met wat de Gazelle met Nexus7 in de 7e versnelling doet. Misschien wordt e.e.a. dan helderder.
'
- HJvMontfort
Het klinkt bijna als een stiekeme 4 versnellingsnaaf;)
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
in het geval van 48/20 met een 28x1/2 wiel zul je uitkomen op 66 'gear inches'. wat zich vertaalt in bij elke volledige rotatie van de crank een afgelegde afstand van 167 centimeter. Mocht dit een 3 versnellingsnaaf zijn van sturmey dan is het in de 2 altijd directe aandrijving. Wat is het aantal tanden op het voor en achtertandwiel van je gazelle? Dan kun je uitrekenen hoeveel gear inches je zou hebben in de 7 en of deze inderdaad in de buurt van elkaar komen.
http://www.bikecalc.com/gear_inches
(Ideaal programma dit, gebruik hem regelmatig om een nieuwe tandwielcombi mee te bedenken met het voor mij gewenste aantal gear inches)
veel succes
http://www.bikecalc.com/gear_inches
(Ideaal programma dit, gebruik hem regelmatig om een nieuwe tandwielcombi mee te bedenken met het voor mij gewenste aantal gear inches)
veel succes
167 cm is het verzet van een kinderfiets.in het geval van 48/20 met een 28x1/2 wiel zul je uitkomen op 66 'gear inches'. wat zich vertaalt in bij elke volledige rotatie van de crank een afgelegde afstand van 167 centimeter

'
Beste mensen,
Bedankt voor de reacties. Het is mij duidelijk. Ik ben erg geholpen door de info dat de standaard verhouding 48/20 is. Dat wist ik, als nieuwbakken oude fietsenthousiast, niet. Wat is het geval? Toen ik de fiets voor restauratie uit elkaar heb gehaald bleken achtertandwiel en ketting versleten te zijn. Bij een handelaar heb ik uit de bak met opschrift 20T een gebruikt maar verder prima sprocket gekocht. En ook een nieuwe ketting. Die heb ik gemonteerd. Het oude sprocket heb ik gelukkig bewaard. Naar aanleiding van jullie reacties heb ik de twee sprockets nog eens naast elkaar gelegd. Je begrijpt het al. Het nieuwe is geen 20, maar een 19 tands. Mijn fout, ik had dat even moeten controleren. En omdat ik meteen een nieuwe ketting heb gemonteerd heb ik niet in de gaten gehad dat die dus korter moest zijn dan de originele. Dus de oplossing is eenvoudig: een nieuw sprocket van 20 en een of twee extra schakels bij de ketting. Ben wel benieuwd naar de versnelling dan. Ik wist niet dat een tandje meer of minder zoveel uit zou maken.
Tot slot. Op mijn SA achternaaf staat toch echt 44. Maar dat is voer voor een discussie op een andere plek.
Bedankt voor jullie reactie. Het Forum bewijst opnieuw zijn waarde.
Groet,
Bedankt voor de reacties. Het is mij duidelijk. Ik ben erg geholpen door de info dat de standaard verhouding 48/20 is. Dat wist ik, als nieuwbakken oude fietsenthousiast, niet. Wat is het geval? Toen ik de fiets voor restauratie uit elkaar heb gehaald bleken achtertandwiel en ketting versleten te zijn. Bij een handelaar heb ik uit de bak met opschrift 20T een gebruikt maar verder prima sprocket gekocht. En ook een nieuwe ketting. Die heb ik gemonteerd. Het oude sprocket heb ik gelukkig bewaard. Naar aanleiding van jullie reacties heb ik de twee sprockets nog eens naast elkaar gelegd. Je begrijpt het al. Het nieuwe is geen 20, maar een 19 tands. Mijn fout, ik had dat even moeten controleren. En omdat ik meteen een nieuwe ketting heb gemonteerd heb ik niet in de gaten gehad dat die dus korter moest zijn dan de originele. Dus de oplossing is eenvoudig: een nieuw sprocket van 20 en een of twee extra schakels bij de ketting. Ben wel benieuwd naar de versnelling dan. Ik wist niet dat een tandje meer of minder zoveel uit zou maken.
Tot slot. Op mijn SA achternaaf staat toch echt 44. Maar dat is voer voor een discussie op een andere plek.
Bedankt voor jullie reactie. Het Forum bewijst opnieuw zijn waarde.
Groet,
Pim