Fongers trapas 1951

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
hansvdw
Berichten: 420
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Fongers trapas 1951

Bericht door hansvdw »

Een Fongers DF55 uit 1951 heeft een Thompson trapas, zoveel is mij duidelijk. Overigens herken ik er niet veel in. Is het een soort ‘eigenbouw’ of herkent iemand hier een officiële as in? In dat geval: hoe hem te demonteren?

Dank voor de aandacht en groet, Hans
Bijlagen
86A5E9DF-CA77-49F6-8925-50B066A1FB9B.jpeg
44E1D581-20C7-4C05-A32F-417F2B02D6DC.jpeg
Hendrik
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22.30

Re: Fongers trapas 1951

Bericht door Hendrik »

Zelfgemaakte haaksleutel, en bewerkte Torpedo-sleutel
Zelfgemaakte haaksleutel, en bewerkte Torpedo-sleutel
Dag Hans.

Dat ziet er wel origineel uit.
Je hebt er een (Fongers) haaksleutel voor nodig.
Eerst zou ik met kruipolie beginnen!
De opsluitmoer en conus hebben 'andersom'draad (rechts=los)

Een haaksleutel van Fongers wordt nog wel eens aangeboden.
Ik had er zelf één gemaakt van plaatstaal 3mm dik.
En een oude Torpedo naafsleutel een beetje gevijld, om de conus vast te houden bij het stellen en vastdraaien van de opsluitmoer.
Niet perse nodig, want ertussen zit een ring met een lip, die in de sleuf in het schroefdraadgedeelte valt en daardoor meedraaien voorkomt.

Groet, Erwin
Hendrik
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22.30

Re: Fongers trapas 1951

Bericht door Hendrik »

D55 1940
D55 1940
009.JPG (197.75 KiB) 5848 keer bekeken
D55 as 1940. Zat veel roest en speling op maar toch kunnen redden (in een andere Fongers)
Hendrik
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22.30

Re: Fongers trapas 1951

Bericht door Hendrik »

trapas busje
trapas busje
Tussen de vaste conussen zit een blikken busje.
Als je de conussen er niet uit hoeft te halen, kan het mooi blijven zitten.
Er uit halen is lastig; het is dun blik, en met een omgezet kraagje 'vastgezet'aan de conussen.
Als je de kraag terugbuigt, is de kans groot dat het afbreekt.
En let op dat de olievulnippel een buisje aan de binnenkant van de bracket heeft, dat door het busje heen steekt!
Kwam ik zelf te laat achter (eerst nippel uitschroeven) maar olie vullen in de trapas doe ik toch niet...
hansvdw
Berichten: 420
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Fongers trapas 1951

Bericht door hansvdw »

Ingewikkeld hoor, maar met deze informatie voorkom ik in elk geval enig voor de hand liggend onheil.

Groet, Hans
Hendrik
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22.30

Re: Fongers trapas 1951

Bericht door Hendrik »

Oja, enne.. voorzichtig met de stofringen...
Misschien kan je ze laten zitten als je alleen hoeft schoon te maken.
Eruit halen liever niet door opwippen met een schroevendraaier, dat beschadigt de (mogelijk nog aanwezige) binnenring met vilt.
Beter is, vanaf de andere zijde met bijvoorbeeld een stukje deuvelhout rondom voorzichtig lostikken.
Het is echter na te maken :-)
006.JPG
Nu hou ik op..

Groet, Erwin
Hendrik
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22.30

Re: Fongers trapas 1951

Bericht door Hendrik »

Nou, Hans, valt wel mee hoor.
Vooral geen haastklus van maken, het zit allemaal eigenlijk heel logisch inelkaar.
Beginnen met kruipolie is altijd goed :-)

Succes!

Groet, Erwin
hansvdw
Berichten: 420
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Fongers trapas 1951

Bericht door hansvdw »

Dank Erwin, ben in elk geval goed geholpen met deze informatie en ik snap nu hoe de as werkt. Haastige spoed heb ik door schade en schande afgeleerd!

Groet,
Hans
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 4086
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39

Re: Fongers trapas 1951

Bericht door maartenB »

als de crank er aan de andere kant nog op zit, heb je aan één haaksleutel genoeg.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
hansvdw
Berichten: 420
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: Fongers trapas 1951

Bericht door hansvdw »

Helaas, de fiets heb ik helemaal gedemonteerd, alleen de trapas zit er nog in...
Plaats reactie