reflectors

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Julian

reflectors

Bericht door Julian »

Ik weet niet in welke rubriek ik dit moet posten,
maar weet iemand of er ook afwijkingen zijn toegestaan van de regels voor zijreflectie/wielreflectie, achterreflectie en trapper reflectors?

Ik bedoel voor fietsen van voordat die wetten zijn ingevoerd, net zoals heel oude auto's geen gordels hoeven te hebben, en geen verlichting zoals nieuwe auto's?

het lijkt enigszins jammer van de authenticiteit zo'n oude fiets vol met reflectors te hangen...
maartenB

Re: reflectors

Bericht door maartenB »

Er zijn in de wet geen uitzonderingen opgenomen, ook al omdat je vaak het bouwjaar van een fiets niet kunt bepalen. Een fiets heeft geen kentekenbewijs. Dus het mag niet.

Maar ik heb echt nog nooit problemen gehad met mijn fietsen zonder reflectie enzo. Wel hang ik er in het donker zo'n elektrisch lampje aan ;-)

Kom jij trouwens vaak fietscontroles tegen?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Steelframes

Bericht door Steelframes »

Ik volg Maarten in deze..Wellicht dat het scheelt in welke plaats je woont, maar oom agent is al heel tevreden als je licht voor- en achter werkt.

Controleren doen ze alleen bij ons voor het nieuwe schooljaar begint en in de winterperiode....
Heb zelf op (5) fietsen geen bagagedrager reflector meer op zitten (spuuglelijke dingen ;) ) en twee nog met trappers zonder oranje reflectors.

Nog nooit in 20jaar één keer aangehouden. :D

veel plezier met de (reflectieloze) hobby

Jeroen
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Politie en controleren? Ik heb al in geen jaren en jaren een fietslicht controle meegemaakt. En fietsen op de stoep of tegen de rijrichting in, door rood licht rijden wordt naar mijn weten ook nooit meer bestraft.
Niemand is blij met een bekeuring maar als je als Politie niet of nauwelijks controleert gaat het van kwaad naar erger
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Politiecontrôle is inderdaad een zeldzaamheid geworden. Maar voor alle zekerheid heb ik, bij mijn fiets van vóór al die verplichtingen, in het zadeltasje een goedgekeurde re(tro-)flector met een klemmetje en twee batterijlampjes, in het incidentele geval dat ik 's avonds ga rijden. (Een re(tro-)flector en re(tro-)flecterende banden moeten er officieel ook overdag op zitten trouwens.)
En ook ik ben nog nooit een agent tegengekomen die iets anders heeft opgemerkt dan: "meneer, wat een mooie fiets!" Ach, hij/zij is toch ook je beste kameraad....
DCR gaat nooit verloren....
Julian

Bericht door Julian »

Ik kom inderdaad zelden controle tegen, maar ik woon in Groningen, een studentenstad waar veel mensen onverlicht rijden. Dus als de politie haar quotum moet halen is het kassa! Werkende verlichting is al heel wat tegenwoordig, en terecht dat de politie wat beters te doen heeft dan reflectortjes tellen natuurlijk, maar ik was er wel benieuwd naar, omdat het voor oude auto's blijkbaar niet geldt.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Denk natuurlijk ook aan je eigen veiligheid. Die wetten zijn er natuurlijk niet voor niets. Als je je fiets dagelijks gebruikt en er vaak mee door het donker rijdt, dan reduceer je de kans om aangereden te worden duidelijk als je goede verlichting en reflectie hebt. Is het een fiets die je alleen voor tochtjes gebruikt, en er zelden in het donker mee rijdt, dan kun je wat met wat minder. Het belangrijkste blijft goede lampen erop. Om die reden zit op mijn dagelijkse transportfiets ook een sterke koplamp (moderne met accu) die de straat voor me goed verlicht, en een duidelijk achterlicht. Van die Hema ledjes of een verlichting met zwakke oude dynamo wordt je gewoon echt niet gezien. Je moet je tegenliggers ook niet verblinden, maar een beetje fatsoenlijke schijnwerper helpt wel enorm.
Steelframes

Bericht door Steelframes »

Wat betreft die lampjes op batterijen ben ik weer terug op het oude nest..
Als je een dynamo hebt die goed werkt en een goed zijprofiel op je voorband is er niks mis mee. Reservelampjes in het lerenzadeltasje ;) en een schroevendraaier kan je weinig gebeuren.
Oké als je stilstaat brandt er niets, maar zelf vind ik het geluid van zo'n zoemende dynamo zo lekker klinken.

Een achterlicht met facet geslepen glas geeft een mooie warme lichtuitstraling. Zit ook vaak een reflector in zij het wat summier..

Je kan je fiets volhangen met reflectie materiaal maar je blijft "loslopend wild" voor menig automobilist. Defensief rijden is gewoon nodig.

Wel heb je gelijk wat de lichtopbrengst betreft van de moderne ledverlichting! Daarbij vergeleken is het ouderwetse fietslampje een kaarsje.. ;)
Plaats reactie