Je houdt via de oldtimer bladen een beetje de prijsontwikkelingen in de gaten van de klassieke auto/motor. Wat mij dan opvalt is dat de oldtimer auto qua prijs aardig in de lift zit, idem die voor de motoren.
De prijs van een 2CV loopt naar de 10.000euro!

Nog meer zie je de prijzen van de brommers stijgen, voor een supernette Batavus Whippet bijv. is 4.500,00euro geen uitzondering..
Een Kreidler of Zundapp tikken makkelijk de 1750 tot 2.500euro aan.
Yamaha FS1 gerestaureerd 3000,00 euro.....
En dan nu de oldtimer fiets; op de hoge Bi's en de Safety's na zijn de prijzen eigenlijk belachelijk laag. Oké een klassieke stalen racefiets van Italiaanse makelij of een Gazelle Champion Mondial met mooie afmontage kan makkelijk een paar honderd euro opbrengen.
Maar een mooie '50er jaren sportfiets of een toerfiets blijven laag gewaardeerd. Tientjes werk..
Waar zit 'm dat nou in? Bij auto's hoor je vaak de eigenaar zeggen dat zijn vader of opa er ook één hadden. Goede herrinneringen aan de achterbank en de geur van skai stoelen. De vakantie met zijn allen achterin de Opel Record of de Renault...
Of vaak van "ik kon hem toen niet betalen" en nu wel. Terug halen van "die goeie ouwe tijd" dus eigenlijk. De techneuten daar gelaten die het vehikel kopen om het sleutelen en de techniek meestal dus emotie-aankopen.
Nou heb ik bij weinig (oldtimer)fietsen gezegd horen worden dat ze van die fijne herrineringen hebben aan het achterop zitten bij Opa of Oma op de fiets..Wellicht heeft dat te maken dat het zitcomfort op een ijzeren bagagedrager nou niet zo comfi was als de eerder genoemde skai achterbank.
En toch als je bekijkt wat er aan goede herrinneringen op/aan de fiets kleven vind ik dat teleurstellend...Je eerste vriendin achterop, naar school met eeuwige tegenwind, stappen en slingerend terug etc.
Vraag mij dan ook af of er ooit een prijsstijging zal plaatsvinden bij de mooie klassieke fietsen, zullen er mensen zijn die zich willen onderscheiden door op een stijlvolle Gazelle tour of sportfiets te gaan fietsen of wat voor merk dan ook..
Het is een beetje een elektrische eenheidsworst aan het worden op het fietspad en laveren tussen de baboe-bakfietsen en long John transporters.
Iemand een mening....?