Fongers HZ65 1940

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
jrietveld

Fongers HZ65 1940

Bericht door jrietveld »

Dit weekend leuke schuurvondst gedaan: een Fongers HZ65 uit 1940 in grijs-groen. De fiets is begin 1940 aangeschaft door burgemeester Mijnlieff van de voormalige gemeente Anna Paulona; het belastingplaatje 1940-1941 zit nog op het stuur! Deze man heeft er naar verluidt weinig op gereden en zijn schoonzoon heeft de fiets in de jaren 70 naar Den Haag gehaald en een kleine 25 jaar voor dagelijks gebruik benut. De laatste ca. 20 jaar heeft de fiets in een open ruimte (buitenlucht) gestaan, waardoor hij behoorlijk is aangetast (behalve het fraaie verzwaarde zadel, dat eraf was gehaald en vervangen door een lager zittend model).
Toen ik de fiets kreeg aangeboden dacht ik: leuke onderdelen eraf halen en weg doen. Maar bij nadere inspectie ben ik er toch voor 'gevallen'. De fraaie kleurstelling, het hoge frame, de koninklijke zit en het perfecte rijgedrag maken dat ik de fiets toch ga restaureren. Dat wordt nog een heel klusje doordat chroom en lak flink zijn aangetast.We gaan zien hoe hij gaat worden.
groet, Jos
Bijlagen
rechts
rechts
zadel
zadel
stuurpartij
stuurpartij
front
front
balhoofd
balhoofd
achter
achter
de rode

Re: Fongers HZ65 1940

Bericht door de rode »

jammer dat deze in zo,n verwaarloosde staat verkeerd , ik ben benieuwd naar het eindresultaat
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Statige fiets Jos.
Ik houd ook wel van die hoge herenfietsen. Niet alleen voor mijn lengte maar zeker ook omdat het er fraai uit ziet.

Heb wel eens een vrij kleine Sunbeam gezien in de vereniging (58 cm of zo) maar die had dan 26 inch wielen waardoor de verhoudingen weer statig en fraai werden.

Bijzonder zadel ook met die dubbele stangetjes.

Groeten,
Maarten
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Geen makkelijk restauratieobject door het vele roest, maar daardoor ook een uitdagend project. De lak op het frame heb ik kunnen behouden (maar wel bewerkt), de spatborden heb ik overgelakt en gebiesd. Aantal onderdelen vervangen (sommige niet helemaal passend bij het bouwjaar, maar je moet het soms doen met wat je hebt).

Ondanks de tamelijk beroerde staat waarin ik hem aantrof is de fiets technisch helemaal in orde. Het is een robuuste kar (23 kg), die ook prima rijdt (maar hoog zit; als er geen stoeprand is moet ik afstappen). Ik vind dit wel een mooi voorbeeld van een fiets 'van vooroorlogse kwaliteit'.
Hier en daar nog wat dingen afwerken (lak, goede dynamo, slot).

groet, Jos
Bijlagen
zadel
zadel
stuurpartij
stuurpartij
balhoofd
balhoofd
voorpartij
voorpartij
achter
achter
velg
velg
front
front
rechts
rechts
Laatst gewijzigd door jrietveld op 20 aug 2018, 07.20, 1 keer totaal gewijzigd.
de rode

Bericht door de rode »

ziet er weer prachtig uit ; complimenten :!:
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Uit zijn as herrezen. Fijn dat het zadel apart is bewaard, zodat je 'm weer kan gebruiken.
Knap werk!
Sportief fietsend!
gerritkan

Bericht door gerritkan »

Het is weer een mooie fiets geworden .
Ik dacht al een Fongers slopen ?
ArjanKop

Bericht door ArjanKop »

Hallo Jos,

Precies zo'n achterlicht als in beginsel op jouw fiets zat heb ik op de mijne zitten. Weet jij iets meer over dit type, en waarom heb je het niet gehandhaafd?
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Gefeliciteerd Jos, mooi resultaat
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Plaats reactie