Achterband vervangen oude omafiets met originele werkende verlichting

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
cindypost

Achterband vervangen oude omafiets met originele werkende verlichting

Bericht door cindypost »

Ik heb een omafiets uit de jaren 60. Nu heb ik hele mooie creme kleurige banden binnen gekregen die zeer mooi bij de fiets passen. Echter stuitte ik op het probleem dat de originele verlichtingsdraden daar ook lopen. En de band moet daar onderdoor kunnen... hoe pak ik dit aan zonder de bedrading te beschadigen, want alles werkt nog. Er zit wel wat speling aan de voorkant van de fiets hangt wat draad losjes...
Bijlagen
7A362A70-BF42-4057-B7C6-D0FC99B14DEE.jpeg
Jeroen Zuiderwijk

Re: Achterband vervangen oude omafiets met originele werkende verlichting

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Beste Cindy,

Dit is niet de originele draad. Die werd nooit dubbel uitgevoerd. Slechts een enkele draad naar het achterlicht, en het frame dient als de aarde (ofwel de tweede draad). Een dubbele draad wordt bij oude fietsen gebruikt waar het frame niet meer geleidend is, omdat er tussen de onderdelen te veel roest is gevormd. Ook werden draden nooit zo om het frame gedraaid. In het algemeen liep de draad door de framebuizen heen, en door de spatbordstang richting het achterlicht, zodat je vrijwel geen draad zag op de fiets.

Om de band te vervangen moet je het wiel eruit halen. Dat kan zonder de draad los te hoeven maken. Je haalt de as moeren eraf, schuift de spatbordstangen van de as af, en de ketting van het tandwiel. Dan kun je het wiel eruit nemen. Als je de band vervangen hebt, het wiel weer terugplaatsen. Daarbij moet je wel weer de ketting juist opspannen (niet te strak en ook niet te los). Check ook dat je naaf niet perongelukt los of vast hebt gedraait (te veel speling, of hij zit te strak en loopt niet soepel).

Normaal zou ik de naaf zelf ook gelijk een beurt geven als het wiel er toch uit is. Alle onderdelen van het binnenwerk schoonmaken, controleren op slijtage, en op de juiste wijze weer smeren (kogelvet alleen op de kogellagers, een klein beetje dunne olie op de rest), dan loopt de naaf ook weer veel beter. Dit vergt wel wat kennis om het goed te doen, maar indien goed uitgevoerd maakt het een wereld van verschil, zowel in hoe hij loopt als voor de duurzaamheid van de naaf.
Plaats reactie