Merk en bouwjaar
Merk en bouwjaar
Via via ben ik aan een oude transportfiets gekomen. Dit is mijn eerste “oude” fiets en ben nog onbekend hiermee. Op de fiets zit geen merkplaatje en ik kan ook geen serie-nummer vinden.
Heeft iemand enig idee wat dit voor merk is en wanneer deze ongeveer gemaakt is?
Groet,
Richard
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Merk en bouwjaar
Hoi Richard,
Welkom op de site! En ik herken die transportfiets, die heeft een tijdje op marktplaats gestaan. Het is een bijzonder exemplaar, vrij waarschijnlijk een van de oudste overgebleven transportfietsen. Dit is te zien aan de manier waarop de staande en liggende achtervork samenkomen in wat heet de achterpad, waar het wiel in opgehangen wordt. Deze achterpad is een ingesoldeerd onderdeel. Dat is typerend voor heel vroege transportfietsen.
De fiets is wel inmiddels aardig omgebouwd. De wielen en de voordrager zijn niet origineel. De wielen zijn 26x2", en er horen van oorsprong 28x1,75" wielen in. De voordrager is een Standaard of Roelewiel (merk staat voorop), dat vanaf eind jaren '30 werd toegepast.
Een mogelijk merk is Simplex, vanwege de verdikking aan de onderkant van de balhoofdbuis. Dat is typisch Simplex. Als het een Simplex is, dan zou je restanten van 4 klinknagels of de gaatjes op het balhoofd kunnen vinden. Hier is een overgebleven frame van een Simplex uit dezelfde tijd:
http://www.transportfiets.net/2018/05/0 ... -simplex/
Als je vergelijkbare foto's kunt maken, dan kunnen we nog meer zien om hem verder te identificeren. Ook van het framenummer (te vinden op de zadelbuis). En ik ben ook erg benieuwd, want zulke oude transportfietsen kom je erg weinig tegen. Dit is een overzicht dat ik heb gemaakt van alle bekende overgebleven transportfietsen van voor 1930:
http://www.transportfiets.net/2018/05/2 ... voor-1930/
Welkom op de site! En ik herken die transportfiets, die heeft een tijdje op marktplaats gestaan. Het is een bijzonder exemplaar, vrij waarschijnlijk een van de oudste overgebleven transportfietsen. Dit is te zien aan de manier waarop de staande en liggende achtervork samenkomen in wat heet de achterpad, waar het wiel in opgehangen wordt. Deze achterpad is een ingesoldeerd onderdeel. Dat is typerend voor heel vroege transportfietsen.
De fiets is wel inmiddels aardig omgebouwd. De wielen en de voordrager zijn niet origineel. De wielen zijn 26x2", en er horen van oorsprong 28x1,75" wielen in. De voordrager is een Standaard of Roelewiel (merk staat voorop), dat vanaf eind jaren '30 werd toegepast.
Een mogelijk merk is Simplex, vanwege de verdikking aan de onderkant van de balhoofdbuis. Dat is typisch Simplex. Als het een Simplex is, dan zou je restanten van 4 klinknagels of de gaatjes op het balhoofd kunnen vinden. Hier is een overgebleven frame van een Simplex uit dezelfde tijd:
http://www.transportfiets.net/2018/05/0 ... -simplex/
Als je vergelijkbare foto's kunt maken, dan kunnen we nog meer zien om hem verder te identificeren. Ook van het framenummer (te vinden op de zadelbuis). En ik ben ook erg benieuwd, want zulke oude transportfietsen kom je erg weinig tegen. Dit is een overzicht dat ik heb gemaakt van alle bekende overgebleven transportfietsen van voor 1930:
http://www.transportfiets.net/2018/05/2 ... voor-1930/
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Merk en bouwjaar
P.s. hier zie je de ontwikkeling van Simplex transportfietsen:
http://www.transportfiets.net/2009/04/1 ... rige-eeuw/
Het kettingwiel is een 5 puntige ster als ik me niet vergis? Als die origineel is is het het model dat vanaf 1929 werd ingevoerd. Maar grote kans dat die ooit vervangen is.
http://www.transportfiets.net/2009/04/1 ... rige-eeuw/
Het kettingwiel is een 5 puntige ster als ik me niet vergis? Als die origineel is is het het model dat vanaf 1929 werd ingevoerd. Maar grote kans dat die ooit vervangen is.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Merk en bouwjaar
Bedankt voor jouw reactie Jeroen. De velgen zijn in zeer slechte staat en waarschijnlijk niet meer te redden. Dat is gelijk een goed excuus om op zoek te gaan naar zo origineel mogelijke velgen en banden.
Zodra ik wat delen schoon heb zal ik wat meer foto’s plaatsen. Dit kan wel enige weken duren.
Groet,
Richard
Zodra ik wat delen schoon heb zal ik wat meer foto’s plaatsen. Dit kan wel enige weken duren.
Groet,
Richard
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Merk en bouwjaar
Ik ben heel benieuwd. Ook delen als de trapas bijvoorbeeld zijn interessant (vind ik
). De fiets is voor zover ik kan zien ooit overgeschilderd. Het zou interessant kunnen zijn of met verfafbijt nog delen van de originele lak eronderuit te krijgen. Maar dat laat ik aan jou over hoe je dat aanpakt.

Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Merk en bouwjaar
Ik heb de folders hier in de database op de site (alleen toegankelijk voor leden), er even op nageslagen, die zijn met hogere resolutie ingescand dan de afbeeldingen op transportfiets.net. Met name aan de voorvork is te zien dat dit het model is dat in 1929 is geintroduceerd. Helaas dus niet een nog ouder model, maar daarmee wel een stuk makkelijker om hem eventueel origineel te maken. Het crankstel is daarmee kloppend en mogelijk nog origineel. Het originele model voordrager is ook nog wel aan te komen, want die is vrij veel op transportfietsen van voor de oorlog toegepast.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Merk en bouwjaar
Beste Jeroen, ik werd toch nieuwsgierig na jouw berichten en ben even na werk in mijn werkplaats wezen kijken.
Het achterpad is idd gesoldeerd. Ook is het kettingwiel een 5-potig ster model.
Framenummer kan ik nog niet vinden, misschien komt dat nog onder de roest vandaan...
Het achterpad is idd gesoldeerd. Ook is het kettingwiel een 5-potig ster model.
Framenummer kan ik nog niet vinden, misschien komt dat nog onder de roest vandaan...