fongers bb70 van mijn opa

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
afbruinsma

fongers bb70 van mijn opa

Bericht door afbruinsma »

De fiets van mijn grootvader. Uit 1939 heb ik me laten vertellen. Nu rijklaar (laten) maken. En "moderne" onderdelen vervangen door oude.

rsz_img_9908.jpg
wimjansen

Re: fongers bb70 van mijn opa

Bericht door wimjansen »

Wat een fantastische fiets! Echt het restaureren waard!
DCR gaat nooit verloren....
ReinvB

Bericht door ReinvB »

Gaaf ! Mijn opa had alleen maar een Rivel damesfiets....
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Dit is een zeer knappe fiets om onder handen te nemen.
Helaas heb ik helemaal geen familie-erfstukken (op fietsgebied).
Sportief fietsend!
afbruinsma

Hij in nu bij Bikes to Remember.
Die gaat er wat moois van maken.
Ik kan nauwelijks wachten.
In mijn herinnering was mijn opa helemaal niet zo groot, dus waarom hij zo'n enorme fiets heeft gekocht op zijn 60e is mij een raadsel.
ReinvB

Bericht door ReinvB »

Het moet me wel van het hart, dat ik van de foto's die ik op de site van Bikes to Remember heb gezien, een beetje een dubbel gevoel heb gekregen bij zijn restauraties.De fietsen zijn wel mooi maar ik zie ook wel veel niet geheel tijdsoriginele onderdelen en oplossingen.Ik zou het zelf niet zo mooi kunnen ,maar grondig restaureren is al gauw onomkeerbaar, en dit is toch wel een zeer bijzondere fiets.
Ik snap wel dat bij restauraties voor een klant, die binnen niet al te lange tijd een mooie fiets terug wil, alles anders werkt dan wanner je je eigen fiets opknapt over langere tijd, waarbij je oplossingen vindt dieaansluiten bij je eigen mogelijkheden en eisen. Het belangrijkste is natuurlijk dat de fiets behouden blijft, maar maak alsjeblieft goede afspraken en hou het proces inde gaten, en aarzel niet om hier vragen te stellen ! Veel plezier met deze luxe reus. Rein
afbruinsma

Het liefste had ik er niets aan gedaan!
Origineel is het beste.
Maar hij was/is te veel verpest. Verkeerde velgen,
met de hand geschilderd etc. Vervolgens 35 jaar bij mij in de
garage. Niemand geïnteresseerd.
Ook niet echt goed voor de fiets.
Ik let op wat er mee gebeurt! En zal zeker advies vragen.
Enig idee wanneer het luxor batterijdoosje aan de stuurstang
gemonteerd zou kunnen zijn, wanneer werd dat gebruikt.
Is voor verlichting bij stilstand neem ik aan.
A.
ReinvB

Bericht door ReinvB »

Ik snap je beslissing hoor, en t wordt zeker wat moois, maar mij viel gewoon op dat op de fotos op zijn site,en dat is toch zijn uithangbord, geen van de fietsen een horizontaal zittende bagagedrager had,maar t lijkt me een stuk beter werk dan dat je soms hoort van fietsenmakers die geen gevoel voor oudere fietsen hebben.
Maar die velgen, wat is daar dan mis mee ? Als je lid wordt van de vereniging, kun je in de oude folders in de documentatiebank zien dat deze fietsen ook werden gelverd met gelakte velgen. Sowieso leuk om te onderzoeken wat de oorspronkelijke toestand van de fiets was, en wat je als toestand voor ogen hebt als restauratiedoel. Er zien hier veel fongerskenners (ben ik niet) die je vast willen adviseren. Want het zou jammer zijn als je na een dure restauratie toch dingen hebt die je liever anders had gezien. Mooi dat je de originele BB voorvork nog hebt, die heb ik helaas niet meer, maar ik had ook niet op je fiets gepast. Zelf heb ik ook geen originele wielen meer bij mijn fiets, maar de vervangendehoren er ook al 65 jaar bij, dus daar kan ik mee leven. Mijn fiets (BB65) had ook nog resten van fabriekslak en biezen, dus ik heb m heel lui gewoon uit elkaar gehaald,schoongemaakt geconserveerd en weer in elkaar gezet.....het is verre van originele staat, maar wel een staat waarin de fiets kan hebben rondgereden. En ik heb zelf de beslissingen gemaakt, dat voelt toch beter als ik er later toch anders tegen aan kijk.
succes !
afbruinsma

dank voor de tips.
Ik weet eigenlijks niks van fietsen. Maar deze stond daar maar en eigenlijk kreeg ik medelijden met de fiets.
Heb toen aan diverse personen advies gevraagd, en Bikes to remember kwam daar positief uit.
Zoals gezegd niet restaureren was (helaas) geen optie. De fiets is behoorlijk mishandeld in de jaren 50-60. Het frame was bijvoorbeeld ook krom.
Hoop dat hij zo origineel (als mogelijk) wordt.
Zal foto's van de restauratie plaatsen.
dank
A.
ReinvB

Bericht door ReinvB »

Ik snap t helemaal , en ik ben benieuwd naar het resultaat. Wordt weer een fijne fiets !
Plaats reactie