Mijn naam is Cathelijne, woonachtig in Den Haag en sinds enkele weken in het trotse bezit van een Fongers damesfiets uit 1939.
Gekocht via Marktplaats voor € 90,-. Geen idee of dat veel of weinig is, ik ben er sowieso verguld mee! Ik ben de derde eigenaar. ‘Tante Wil’ kocht de fiets in 1939, vervolgens erfde Wilhelmina hem van wie ik hem kocht en nu ben ik dus aan de beurt. Hij slaapt netjes binnen en hoeft maar één of twee keer per week ‘aan de bak’. Hij fietst heerlijk, al valt er over de terugtraprem niet naar huis te schrijven

Hoe langer ik er naar kijk, hoe meer er nog origineel lijkt te zijn en hoe mooier ik hem vind, maar ik heb ook wel wat vragen:
1. Er zitten moderne zwarte banden onder waarvan we de lichtgevende rand en merknaampjes inmiddels zwart hebben geverfd en dat scheelt de wereld, maar waren er in 1939 überhaupt wel zwarte fietsbanden? Waren ze niet allemaal crème of lichtbruinig?
2. Wat is jullie oordeel over de jasbeschermers?
3. De koplamp is niet van Fongers, maar van het zwitserse Nordlicht. Een latere toevoeging/vervanging?
4. Het zadel lijkt origineel, maar misschien denken de experts hier er anders over?
Verder ben ik op zoek naar een setje originele trappers, maar daar zal ik een aparte post voor opstellen in het juiste forum.
Dank en groetjes,
Cathelijne