Fongers HF60 1957

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
jrietveld

Fongers HF60 1957

Bericht door jrietveld »

Niet heel bijzonder, maar leuk om even te laten zien: mijn laatste aanwinst, die ik als dagelijkse toerfiets in de stad Groningen bij mooi weer ga gebruiken. Het betreft een model HF60 (1e soort D), die ik onlangs in Den Haag kon ophalen bij (oude) zoon van de eerste eigenaar die een Fongers-zaak had in de Billitonstraat aldaar.
De fiets had lang in een vochtige schuur gestaan en was behoorlijk verwaarloosd. Zoals vaker bij Fongers is de basis van lak en chroom goed en weer goed tevoorschijn te halen met het nodige poetswerk.
Technisch was de fiets in goede staat, hoewel op alle assen speling zat. Paar nieuwe onderdelen uit de periode en dan heb je weer een knappe fiets van 61 jaar oud.

Bijzonderheid is dat in 1957 het laatst de grote Fongers jasbeschermer met binnenspatbord werd gemonteerd.
Het patroon van de biezen op frame en spatborden is wat moderner dan voor die tijd.
In 1959 zou Fongers de omslag maken naar een nieuwe modellenlijn.
Model HF werd van 1926 t/m 1958 gevoerd.

groet, Jos
Bijlagen
schuin boven
schuin boven
balhoofd
balhoofd
achter
achter
stuur boven
stuur boven
schuin boven
schuin boven
oud
oud
oud balhoofd
oud balhoofd
links
links
jasbeschermer
jasbeschermer
balhoofd
balhoofd
Hendrik

Re: Fongers HF60 1957

Bericht door Hendrik »

Wat een fraai exemplaar!

En wat mij opvalt; de vaste nokken voor de bagagedrager aan de staande achtervork.
Ik heb een HF60 van een jaar eerder, die heeft nog het "oude" biezenpatroon, en een bagagedrager met klembeugel.

Groet, Erwin
Gerard76

Bericht door Gerard76 »

Wat een prachtig exemplaar!
Mocht je ooit nog eens een fongers herenfiets willen verkopen dan verneem ik dat graag (ik woon zelf ook in Groningen)

Mvgr,

Gerard Mik
jrietveld

Bericht door jrietveld »

@ Hendrik:Vanaf 1957/1958 hebben alle Fongers fietsen vaste nokken voor de bagagedrager.

@ Gerard:Komend voorjaar doe ik waarschijnlijk een of twee oude herenfietsen 'in de aanbieding'.

groet, Jos
Plaats reactie