Hallo allemaal,
Ik heb binnen mijn familie een oude transportfiets mogen ontvangen die al jaren in de schuur heeft gestaan.
De geschiedenis van deze fiets is niet bekend en ik ben heel benieuwd uit welk jaar deze komt en welk merk het is.
Ik heb de fiets al uit elkaar gehaald omdat ik deze op wil knappen. In de bijlage vinden jullie een aantal foto's van wellicht belangrijke details, onderstaand wat aanvullende informatie
- Framenr. is voor zover ik kan lezen: 501330 (het nummer zit aan de linkerkant onder de zadelpen)
- Er zit groene verf onder de zwarte verf.
Na wat speurwerk op het internet dacht ik dat het misschien een "Göricke" is.
Ik hoor graag of iemand hier meer van weet.
Gr. Jasper
Transportfiets, merk en jaar onbekend
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1877
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Transportfiets, merk en jaar onbekend
Beste Jasper,
Het is een mooie transportfiets, met nog veel originele onderdelen, zelfs nog de bakelieten handvatten, en originele pedalen.
Voor datering en identificatie is het helaas een van de meest generieke modelen, zonder zo op het eerste oog enige merk specifieke details. Tenzij er natuurlijk nog een balhoofdplaatje of transfer op zit. Dit is zo voor praktisch de helft van alle transportfietsen, waarvan het merk niet te achterhalen is, tenzij toevallig iemand de stijl van het framenummer herkent.
Kwa datering is best nog wat mogelijk. De achternaaf is meestal een Fichtel & Sachs Torpedo. Het voordeel daarvan is dat daar jaartallen op staan, zowel op de naafhuls als op de interne onderdelen. Nu kan het zijn dat het wiel of de naaf niet origineel is, dus altijd verstandig om naar verdere dateringspunten te kijken. Soms kun je nog jaartallen vinden o.a. op: de trapas, trapas cups (binnenkant), kettingwiel (maar helaas niet dit model), conussen voornaaf. Is de voordrager gemerkt met "Standaard" voorop, dan is die vooroorlogs. Is het "Roelewiel", dan is het naoorlogs. Verder werden op vooroorlogse transportfietsen de blanke delen (naven, balhoofd, crankstel, trapas, zadelpen, pedalen), met name vernikkeld, en na de oorlog verchroomd. Dus als je de verf verwijderd van die onderdelen, dan kun je daarmee ook een inschatting maken. De fiets is in ieder geval niet van voor de jaren '30, en niet na de jaren '60.
Het is een mooie transportfiets, met nog veel originele onderdelen, zelfs nog de bakelieten handvatten, en originele pedalen.
Voor datering en identificatie is het helaas een van de meest generieke modelen, zonder zo op het eerste oog enige merk specifieke details. Tenzij er natuurlijk nog een balhoofdplaatje of transfer op zit. Dit is zo voor praktisch de helft van alle transportfietsen, waarvan het merk niet te achterhalen is, tenzij toevallig iemand de stijl van het framenummer herkent.
Kwa datering is best nog wat mogelijk. De achternaaf is meestal een Fichtel & Sachs Torpedo. Het voordeel daarvan is dat daar jaartallen op staan, zowel op de naafhuls als op de interne onderdelen. Nu kan het zijn dat het wiel of de naaf niet origineel is, dus altijd verstandig om naar verdere dateringspunten te kijken. Soms kun je nog jaartallen vinden o.a. op: de trapas, trapas cups (binnenkant), kettingwiel (maar helaas niet dit model), conussen voornaaf. Is de voordrager gemerkt met "Standaard" voorop, dan is die vooroorlogs. Is het "Roelewiel", dan is het naoorlogs. Verder werden op vooroorlogse transportfietsen de blanke delen (naven, balhoofd, crankstel, trapas, zadelpen, pedalen), met name vernikkeld, en na de oorlog verchroomd. Dus als je de verf verwijderd van die onderdelen, dan kun je daarmee ook een inschatting maken. De fiets is in ieder geval niet van voor de jaren '30, en niet na de jaren '60.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1877
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Transportfiets, merk en jaar onbekend
P.s. wat wel opvalt is dat de balhoofdbuis uit een stuk is. Dat komt niet vaak voor. Een paar fietsen die ik ken daarmee komen van rond 1930.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/