Oude transportfiets...merk en type???

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Henk13

Oude transportfiets...merk en type???

Bericht door Henk13 »

Hallo allemaal,

Ben de trotse eigenaar van deze fiets met veel patina. Heeft iemand een i.d wat dit is??

Ben zeer benieuwd!
Bijlagen
IMG-20190109-WA0011.jpeg
IMG-20190109-WA0003.jpeg
Supper15fiets

Re: Oude transportfiets...merk en type???

Bericht door Supper15fiets »

je kan beter hier een bericht plaatsen want hier gebeurd niet veel hoor als je niet bij de club hoort....http://www.transportfiets.net/
maartenB

Bericht door maartenB »

erg grappige reactie Supper, wat hebben we je misdaan?

En Henk, van harte welkom hier.
Niks mis met Transportfietsnet overigens. Maar ook daar zullen ze je vragen: staan er nummers op de fiets, zit er een balhoofdplaatje op? Alle transportfietsen lijken namelijk op elkaar dus het zijn echt de details die het hem doen.

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Henk13

Bericht door Henk13 »

Dank je wel Maarten. Het enige wat ik kan vinden zijn 4 cijfers in het frame.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik zie een transfer op de zadelbuis. Heb je daar een gedetaileerde photo van? Voor datering kun je in ieder geval op of in de achternaaf kijken. Hoogstwaarschijnlijk is dat een Fichtel & Sachs Torpedo, en daar werd op de meeste delen een jaartal aangebracht.
Henk13

Bericht door Henk13 »

Dank je wel Jeroen..bij deze.
Bijlagen
20190112_102628.jpg
20190112_102619.jpg
de rode

Bericht door de rode »

als je de transfer op de zadelbuis iets vochtig maakt door er met b.v een beetje spuug op je vinger over te wrijven :shock: kun je soms net iets meer details [b.v letter of een wapen o.i.d] te zien krijgen , probeer dat eens en maak dan gelijk nog een foto

mooie orginele fiets trouwens :)
Henk13

Bericht door Henk13 »

Oké... :lol: geprobeerd...zie resultaat..
Bijlagen
20190112_152127.jpg
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Hmm... ik denk dat het transfer op de zadelbuis het "Nederlands Fabrikaat" transfer is, dat je wel vaker ziet op die plek. Ik kan voorbeelden ervan niet zo snel tevoorschijn halen, maar bij dat transfer zit er ook een kroontje bovenop. Verder kan ik kwa merk je helaas niet verder helpen. Het kleine framenummer geeft aan dat het vrij waarschijnlijk een kleine maker is geweest, bijvoorbeeld een lokale fietsenmaker. Dat soort transportfietsen lijken allemaal op elkaar, omdat dezelfde standaard onderdelen gebruikt werden.

Ik ben ook wel benieuwd naar de plaatsing, vorm en grootte van het framenummer. Ik zou er geen merk aan kunnen koppelen, maar het zou kunnen dat de fiets van dezelfde werkplaats afkomstig is als een van mijn transportfietsen (en nog een exemplaar die ik ken). Die van mij heeft slechts 3 cijfers. De fiets van mij lijkt erg veel op jou fiets, inclusief het model balhoofd.

Heb je al de achternaaf onderzocht? Als dat een Fichtel & Sachs Torpedo is, dan kun je daar in ieder geval jaartallen op vinden. Zie hier voor voorbeelden:
http://oudetransportfiets.blogspot.com/ ... w=magazine
Ook op de interne onderdelen van de naaf werden jaartallen ingeslagen.
de rode

Bericht door de rode »

tja , dat bied jammer genoeg ook niet echt meer resultaat . het lijkt of er naast die kroon twee vlaggen / vaandels wapperen ik zie er i.i.g twee vlaggenmasten met knoppen in , heeft iemand een afbeeldingen van het merk Vaandel toevallig :?:of van Vaderland o.i.d ? ik doe ook maar een gok hoor :oops:
Laatst gewijzigd door de rode op 13 jan 2019, 16.20, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie