Vraag over achternaaf
Vraag over achternaaf
Hallo,
Er is een nieuwe fiets bijgekomen in mijn schuurtje, een Gazelle Transportfiets. Het framenummer begint met 479 en dat zou ergens eerste helft van 1936 zijn. Ik vind het tandwiel voor erg mooi omdat dat nog met boutjes vastzit en de crank ook los is.
Op dit moment heeft de fiets een 40 spaaks achternaaf van F&S maar er zat ook een losse doortrap achternaaf bij die gedemonteerd was.
Ik zou graag willen weten of iemand deze naaf herkent, het lijkt mij op een Gazelle transportfiets as die ik op transportfiets.net heb gezien maar ben er niet zeker van.
De asdikte is 12,06mm en hij is 155mm lang. Het tandwiel heeft een binnendiameter van 41mm.
Er is een nieuwe fiets bijgekomen in mijn schuurtje, een Gazelle Transportfiets. Het framenummer begint met 479 en dat zou ergens eerste helft van 1936 zijn. Ik vind het tandwiel voor erg mooi omdat dat nog met boutjes vastzit en de crank ook los is.
Op dit moment heeft de fiets een 40 spaaks achternaaf van F&S maar er zat ook een losse doortrap achternaaf bij die gedemonteerd was.
Ik zou graag willen weten of iemand deze naaf herkent, het lijkt mij op een Gazelle transportfiets as die ik op transportfiets.net heb gezien maar ben er niet zeker van.
De asdikte is 12,06mm en hij is 155mm lang. Het tandwiel heeft een binnendiameter van 41mm.
Groeten,
Edwin
1936 Gazelle Transportfiets 61cm
1937 Gazelle no.8K Kruisframe 65cm
1941 Gazelle no.? Herenfiets 61cm
1953 Gazelle no.1 Kruisframe 70cm
1967 Gazelle Kwikstep (verkocht)
1984 Gazelle Champion Mondial 70cm A frame
Edwin
Re: Vraag over achternaaf
Mooie fiets heb je daar. Dat tandwiel met vijf boutjes is zeldzaam. Is het een dik tandwiel maatje 3/16" of kan er ook een 1/8" ketting op?
Een achterwiel met veertig spaken in een transportfiets is ook bijzonder. Ik heb er zelf ook een en van alle transportfietsen die ik heb gehad is dat de enige die ik tegen ben gekomen.
De achternaaf op de foto is niet van Gazelle. Die had 'eigen' achternaven die veel lijken op de voornaaf maar dan met schroefdraad voor het tandwiel.
Een achterwiel met veertig spaken in een transportfiets is ook bijzonder. Ik heb er zelf ook een en van alle transportfietsen die ik heb gehad is dat de enige die ik tegen ben gekomen.
De achternaaf op de foto is niet van Gazelle. Die had 'eigen' achternaven die veel lijken op de voornaaf maar dan met schroefdraad voor het tandwiel.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Erg mooi [ ook de banden van welk merk zijn die trouwens ? ] ook ik heb vroeger een vooroorlogse Gazelle transportfiets gehad die voor en achter 40 spaken had]
die van een wasserij geweest was .
die van een wasserij geweest was .
Bedankt voor de reacties.
Ik weet nog niet alles van de historie van deze fiets, maar de vorige eigenaar was hier al mee bezig en als hij meer weet laat hij het me weten. Ik ben als het goed is, de 5e eigenaar in dik 80 jaar.
Het is een dik tandwiel, de tanden zijn meer dan 4mm dik dus voor een 3/16”
De banden zijn van Carideng, een belgisch bedrijf in de maat 700 x 45c en het zijn echte transportbanden van dit merk. Geen idee hoe oud deze banden zijn maar volgens het alwetende internet heeft het merk tot 1981 bestaan.
Ik weet nog niet alles van de historie van deze fiets, maar de vorige eigenaar was hier al mee bezig en als hij meer weet laat hij het me weten. Ik ben als het goed is, de 5e eigenaar in dik 80 jaar.
Het is een dik tandwiel, de tanden zijn meer dan 4mm dik dus voor een 3/16”
De banden zijn van Carideng, een belgisch bedrijf in de maat 700 x 45c en het zijn echte transportbanden van dit merk. Geen idee hoe oud deze banden zijn maar volgens het alwetende internet heeft het merk tot 1981 bestaan.
Enige historie van de site van Hercorub:
Ooit een diamantslijperij, dan sinds 1924 een rubberbedrijf, de eerste jaren nog onder de naam “NV. RADIUM” en daarna “CARIDENG” tot aan het faillissement in 1981 en uiteindelijk, op 07/09/1981, de start van “HERCORUB”.
Groeten,
Edwin
Edwin
- Jeroen Zuiderwijk
Zuinig zijn op de bandjes. Ik ben ze een keer eerder tegengekomen, op een van mijn transportfietsen toen die nog van een vorige eigenaar was. Die had de banden in een paar maanden opgereden en konden ze naar het oud vuil.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Ik heb nog niet heel veel tijd vrij kunnen maken om de fiets goed te poetsen en verder te bekijken maar wat mij wel opviel is de voornaaf.
Er zit een transportfiets voornaaf met een ander gatenpatroon dan ik ken voor een transportfiets en dan ook nog eens in 40-spaaks uitvoering.
Voor zover ik heb kunnen ontdekken staat er geen merk of logo op.
Wie weet wat voor naaf dit is? De Gazelle transportfiets voornaven die ik heb gezien hebben allemaal een enkel gat per spaak en niet met zo’n centraal gat per 2 spaakgaten.
Er zit een transportfiets voornaaf met een ander gatenpatroon dan ik ken voor een transportfiets en dan ook nog eens in 40-spaaks uitvoering.
Wie weet wat voor naaf dit is? De Gazelle transportfiets voornaven die ik heb gezien hebben allemaal een enkel gat per spaak en niet met zo’n centraal gat per 2 spaakgaten.
Groeten,
Edwin
Edwin
-
Dit soort flenzen kom je tegen bij trommelremmen, omdat je anders de spaken zo lastig in de kleine flens krijgt. Lijkt hier niet zinvol, mijn verklaring zou zijn dat de fabrikant ook dergelijke naven maakte. En het gereedschap om de gaten in de flens te stansen ook voor deze naaf gebruikt heeft.Bommel schreef: ↑18 jan 2019, 14.22 Ik heb nog niet heel veel tijd vrij kunnen maken om de fiets goed te poetsen en verder te bekijken maar wat mij wel opviel is de voornaaf.
/Marten
- Jeroen Zuiderwijk
Het is verder wel gewoon een Gazelle naaf. Voor zover mij bekend installeerde alleen Gazelle 40 spaaks voorwielen op transportfietsen. En het is ook een dikke zwarte naaf, wat ook typisch is voor Gazelle. Ik kan mij voorstellen dat die extra gaten er waren om makkelijker spaken te vervangen.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Goedendag,
bij het leeghalen van de garage van mijn schoonmoeder heb ik een oude Gazelle Transportfiets aangetroffen. De heeft twee stangen en een groot rek aan de voorzijde. Ik heb al even gezocht naar een framenummer. Heel duidelijk was dit niet te lezen maar het begint met 21- en dan iets wat eindigt op een 9. Heeft iemand enig idee hoe oud deze fiets dan kan zijn?
Bedankt voor uw reactie.
mvg.,
Antonio
bij het leeghalen van de garage van mijn schoonmoeder heb ik een oude Gazelle Transportfiets aangetroffen. De heeft twee stangen en een groot rek aan de voorzijde. Ik heb al even gezocht naar een framenummer. Heel duidelijk was dit niet te lezen maar het begint met 21- en dan iets wat eindigt op een 9. Heeft iemand enig idee hoe oud deze fiets dan kan zijn?
Bedankt voor uw reactie.
mvg.,
Antonio
Uit hoeveel cijfers bestaat het franenummer ,er is verschil tussen ergens in de 2 miljoen en 2 honderdduizend . 2 miljoen nog iets is ( uit mijn hoofd)midden jaren60. Plaats anders wat foto's van fiets en framenummer
Groet rein
Groet rein