Nieuw setje houten handvatten gemaakt

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Jeroen Zuiderwijk

Nieuw setje houten handvatten gemaakt

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Al eerder had ik een setje houten handvatten gemaakt voor mijn jaren '20 transportfiets, maar daar was ik niet tevreden mee. Daar was het gat wat te groot, waardoor er een opening aan de voorkant overbleef. Ook had ik die alleen met lijnolie behandeld, wat er niet mooi uit zag in dit geval. Ik wilde ze nu een mooi oud gebruikt uiterlijk geven. Dat deed ik door ze eerst in een etmaal in ammonia dampen te hangen, wat het oxidatie proces van het hout versneld, en het er ouder en donkerder uitziet. Bij essenhout, waar deze van zijn gemaakt (schopsteel), heeft het wat minder invloed kwa kleur, maar maakt het toch net wat donkerder. Daarna met staalwol de opgezwollen nerven weer even weggepoetst, en vervolgens door de handvatten flink tegen elkaar te wrijven ze glanzend gemaakt, alsof gepolijst door gebruik. Tenslotte ze met een vuile olie lap vies gemaakt. Het resultaat is hetzelfde alsof ze vele jaren gebruikt zijn!
P1060777.jpg
P1060775.jpg
Jeroen Zuiderwijk

Re: Nieuw setje houten handvatten gemaakt

P.s. ze zijn vormgegeven door eerst met een grote gatenboor van 25mm de gaten uit te boren d.m.v. een kolomboor. Omdat ik geen draaibank heb, heb ik de handvatten verder vormgegeven door te vijlen, en vervolgens met schuurpapier af te werken.
Desmond

Bericht door Desmond »

Hoi Jeroen,
dat ziet er mooi uit, goed gelukt!

Met vriendelijke groeten,
Desmond
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 19 mar 2019, 21.12 P.s. ze zijn vormgegeven door eerst met een grote gatenboor van 25mm de gaten uit te boren d.m.v. een kolomboor. Omdat ik geen draaibank heb, heb ik de handvatten verder vormgegeven door te vijlen, en vervolgens met schuurpapier af te werken.
[Nieuwschierig] Hadden die transportfiets sturen echt een zoveel grotere diameter dan een normale fiets?
/Marten
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ziet er goed uit Jeroen,
Ik vraag me af hoe je tot zo`n ronde buitenvorm komt die er gedraaid uit ziet.
Ik kan me overigens wel voorstellen dat je van een kolomboormachine vrij makkelijk een houtdraaibank kan maken.
Met een meedraaiend center op de voet van de machine en een beitelsupport op het boorplateau kom je een heel eind lijkt me

Groeten,
Maarten
Jeroen Zuiderwijk

m-gineering schreef: 21 mar 2019, 09.08 [Nieuwschierig] Hadden die transportfiets sturen echt een zoveel grotere diameter dan een normale fiets?
Jup, bijna alles is groter of dikker op een transportfiets. Normale fietsen hebben een 22mm stuurbuis, en bij transportfietsen is dat 25mm. Het gekke is wel dat de vertikale stuurbuis altijd wel 22mm is. Je zou daar juist ook een dikke stang verwachten.
Jeroen Zuiderwijk

Maarten Waarlé schreef: 21 mar 2019, 20.20 Ziet er goed uit Jeroen,
Ik vraag me af hoe je tot zo`n ronde buitenvorm komt die er gedraaid uit ziet.
Ik kan me overigens wel voorstellen dat je van een kolomboormachine vrij makkelijk een houtdraaibank kan maken.
Met een meedraaiend center op de voet van de machine en een beitelsupport op het boorplateau kom je een heel eind lijkt me

Groeten,
Maarten
Het hout waar ik mee begin is al een rond en van de juiste dikte, dus op de grootste dikte hoef ik geen materiaal te verwijderen. Verder is het gat een referentie om naartoe te werken.

Ik had er aan gedacht om mijn kolomboor om te bouwen tot draaibank. Maar ik ga geen serie productie maken, dus het was in dit geval sneller om gewoon met de hand de vorm erin te brengen.
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 22 mar 2019, 08.32
m-gineering schreef: 21 mar 2019, 09.08 [Nieuwschierig] Hadden die transportfiets sturen echt een zoveel grotere diameter dan een normale fiets?
Jup, bijna alles is groter of dikker op een transportfiets. Normale fietsen hebben een 22mm stuurbuis, en bij transportfietsen is dat 25mm. Het gekke is wel dat de vertikale stuurbuis altijd wel 22mm is. Je zou daar juist ook een dikke stang verwachten.
Weer wat geleerd ;)
/Marten
Plaats reactie