HarmEmmen schreef:Dan rest de vraag wat de waarde van zo'n fiets kan zijn.
Met enkele goede fotos kan die prijs redelijk precies bepaald worden, maar
het is natuurlijk altijd afhankelijk van hoeveel centen iemand er wel of niet voor over heeft. Ik sluit me aan bij de richtwaarden van beide Maarten's.
HarmEmmen schreef:ik ben benieuwd in hoeverre het verstandig is om geld te steken in het opknappen of dat ik me beter kan beperken tot conserveren in plaats van restaureren.
die vraag is reeds meerdere malen voorbij gekomen in het afgelopen jaar en zal met de regelmaat van de klok ook steeds weer terugkomen.
Bij de senioren onder ons staat herlakken gelijk aan vloeken in de kerk. Onaanvaardbaar!!! En terecht, maar ... aangezien ik de voorbije 3 jaar al meerdere malen gevloekt heb en mij op dat vlak dus niet met de eerder genoemde groep mag associeren heb ik nog een eigen mening daaromtrent
en die gaat als volgt:
Het volledig restaureren, inclusief herlakken, biesen en desgewenst vernieuwen van nikkel of chroom, alsmede het vervangen van onderdelen, geeft een ongekende voldoening.
"het rijwiel krijgt een tweede leven".
Voorwaarde vind ik echter wel dat de fiets waarmee je begint zowat gelijk staat aan een sloopfiets en dus niet (meer) waardevol is.
Ik denk niet dat iemand, inclusief de in deze kontext genoemde meneer pastoor, daar
'tegen' kan zijn.
En of je hem dan 100% volgens het origineel of volgens je eigen creativiteit opmaakt, doet er dan imo niet meer toe (daar dacht ik tot voor kort nog anders over).
Op de vraag of het ook financieel loont kan ik je met grote zekerheid zeggen 'neen'!
Maar wat je er wel voor terug krijgt is

een hoop ellende tijdens het werk, vooral als je hem volledig origineel wil houden

een enorme voldoening als hij klaar is en je erop gaat rijden
Hieronder 2 voorbeelden van kompleetrestauraties waar ik tot op heden nog geen seconde spijt van heb gehad.
- Deze grijze
Gazelle Sport Luxe uit 1962 was een afbraakfiets die jarenlang buiten heeft gelegen en bijna kaal was gesloopt. Hij is nu opgebouwd met duomatic en naafdynamo.

- Gazelle Sport Luxe 1962.jpg (260.2 KiB) 13150 keer bekeken
- Deze rode
Gazelle Nr8 kruisframe uit 1957 was een geroeste en reeds met de kwast herlakte fiets. Ik heb gepoogd om hem redelijk origineel op te bouwen, dat is op enkele details na vrij aardig gelukt.

- Gazelle 1957 voor en na restauratie.JPG (164.01 KiB) 13150 keer bekeken
Tot slot nog een
Gazelle Nr°1 uit 1955 die niet is herlakt of gebiesd. Een bewijs dat ook een fiets in de oude lak en zonder nieuwe onderdelen als nieuw kan schitteren.

- Gazelle Nr1 1955.JPG (185.49 KiB) 13150 keer bekeken
Ook hier van toepassing, de gouden raad van tante kaat:
'bezin eer je begint!
Succes en laat de fotos maar komen,
Ed.