Fongers HZ60 Noordhorn
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Fongers HZ60 Noordhorn
Beste groep,
Kort voor de aanschaf van m`n CCG65 en de HH65 kocht ik in Geldrop een Fongers HZ60. Een gereviseerd exemplaar met trommelremmen,versnelling en een verchroomd stuur. De belangrijkste reden om de fiets aan te schaffen waren het 50 tands standblad en de cranks.
Ik zou dat later eens kunnen gebruiken om een 65cm hoog frame mee te voorzien.
Als rechtgeaard fietsliefhebber heb ik altijd wat moeite om een fiets de pan in te hakken voor een ander project en zodoende is de fiets blijven hangen.
Inmiddels heb ik er het juiste stuur bij gevonden en ook een groot deel van de remmen en stangen zijn er weer bij.
Die spullen die lastig te vinden zijn maar wel het karakter aan de fiets geven.
Ik ben de afgelopen dag ook eens gaan neuzen op de site van het groninger archief. Dit met het idee om later een te gaan kijken in Groningen en dan wat beter beslagen ten ijs te komen. Toegangsnummer van bepaalde seriegarantieboeken te vinden etc.
Ik kwam daarbij de bijna gehele serie foto`s van het garantieboek uit 1922 online tegen
Ik geloof dat er iets van 16 bladen van 100 fietsen niet gefotografeerd zijn maar een stuk of 75 bladen zij wel in te zien.
Je kan daarmee een heel aardig beeld krijgen van de jaarproductie, wanneer er geleverd werd, welke modellen het meest gebouwd werden etc.
Ook mijn HZ 60 staat er in. Ze is van de 48e serie van 100 stuks nummer 69, geleverd binnen de fabriek (aan het magazijn) begin augustus 1922 en geleverd vanuit de fabriek aan J. Fokkens Noordhorn in maart 1923. In de maand daarna is er nog een HZ60 aan Fokkens geleverd. Nummer 68 van de zelfde serie van 100 en ook op de zelfde manier opgebouwd. Geregelde remmen behorend bij dit model, vrijloop en lederen kettingkast. Het type zadel is afwijkend en aangegeven met een nummer code. Bij andere fietsen staat soms FH of Terry wat voor zich spreekt. Standaard zat er in die jaren een zadel op met twee langsveren en een neuskrul. Mogelijk was dit afwijkende zadel een zwaarder zadel wat destijds ook achter in de catalogus wordt aangeboden.
Met de naam Fokkens Noordhorn ben ik gaan googelen en vond vrij snel op de site Zuidhorn in beeld .nl wat foto`s van de smederij J Fokkens in de langstraat tegenover de molen.
Er hangt een groot Fongers emaile bord boven de deur dus dat kan niet missen!
Het was zo te zien meer een plattelandssmid dan een rijwielzaak en J. Fokkens stond ook bekend als uitstekend hoefsmid.
Boven de deur staat te lezen: landbouwwerktuigen,(dan iets wat ik niet kan ontcijferen vier letters), hoefbeslag en rijwielhandel.
Even later vond ik ook nog een bericht over een zoon van J.Fokkens. Hij zou in 2008 op 102 jarige leeftijd zijn overleden. Erg jammer dat ik de man niet meer kan vragen naar het hoe en wat van zijn vaders smederij. Deze zoon was in de radio`s gegaan en had zelfs bij Philips in Eindhoven gewerkt. Misschien had hij wel deze fiets van zijn vader gekregen destijds maar daar komen we denk ik niet meer achter.
Groeten,
Maarten
Kort voor de aanschaf van m`n CCG65 en de HH65 kocht ik in Geldrop een Fongers HZ60. Een gereviseerd exemplaar met trommelremmen,versnelling en een verchroomd stuur. De belangrijkste reden om de fiets aan te schaffen waren het 50 tands standblad en de cranks.
Ik zou dat later eens kunnen gebruiken om een 65cm hoog frame mee te voorzien.
Als rechtgeaard fietsliefhebber heb ik altijd wat moeite om een fiets de pan in te hakken voor een ander project en zodoende is de fiets blijven hangen.
Inmiddels heb ik er het juiste stuur bij gevonden en ook een groot deel van de remmen en stangen zijn er weer bij.
Die spullen die lastig te vinden zijn maar wel het karakter aan de fiets geven.
Ik ben de afgelopen dag ook eens gaan neuzen op de site van het groninger archief. Dit met het idee om later een te gaan kijken in Groningen en dan wat beter beslagen ten ijs te komen. Toegangsnummer van bepaalde seriegarantieboeken te vinden etc.
Ik kwam daarbij de bijna gehele serie foto`s van het garantieboek uit 1922 online tegen
Ik geloof dat er iets van 16 bladen van 100 fietsen niet gefotografeerd zijn maar een stuk of 75 bladen zij wel in te zien.
Je kan daarmee een heel aardig beeld krijgen van de jaarproductie, wanneer er geleverd werd, welke modellen het meest gebouwd werden etc.
Ook mijn HZ 60 staat er in. Ze is van de 48e serie van 100 stuks nummer 69, geleverd binnen de fabriek (aan het magazijn) begin augustus 1922 en geleverd vanuit de fabriek aan J. Fokkens Noordhorn in maart 1923. In de maand daarna is er nog een HZ60 aan Fokkens geleverd. Nummer 68 van de zelfde serie van 100 en ook op de zelfde manier opgebouwd. Geregelde remmen behorend bij dit model, vrijloop en lederen kettingkast. Het type zadel is afwijkend en aangegeven met een nummer code. Bij andere fietsen staat soms FH of Terry wat voor zich spreekt. Standaard zat er in die jaren een zadel op met twee langsveren en een neuskrul. Mogelijk was dit afwijkende zadel een zwaarder zadel wat destijds ook achter in de catalogus wordt aangeboden.
Met de naam Fokkens Noordhorn ben ik gaan googelen en vond vrij snel op de site Zuidhorn in beeld .nl wat foto`s van de smederij J Fokkens in de langstraat tegenover de molen.
Er hangt een groot Fongers emaile bord boven de deur dus dat kan niet missen!
Het was zo te zien meer een plattelandssmid dan een rijwielzaak en J. Fokkens stond ook bekend als uitstekend hoefsmid.
Boven de deur staat te lezen: landbouwwerktuigen,(dan iets wat ik niet kan ontcijferen vier letters), hoefbeslag en rijwielhandel.
Even later vond ik ook nog een bericht over een zoon van J.Fokkens. Hij zou in 2008 op 102 jarige leeftijd zijn overleden. Erg jammer dat ik de man niet meer kan vragen naar het hoe en wat van zijn vaders smederij. Deze zoon was in de radio`s gegaan en had zelfs bij Philips in Eindhoven gewerkt. Misschien had hij wel deze fiets van zijn vader gekregen destijds maar daar komen we denk ik niet meer achter.
Groeten,
Maarten
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Fongers HZ60 Noordhorn
Weer een mooi stukje geschiedenis. Dat maakt Fongers fietsen wel zo interessant, dat je nog zulke gedetaileerde informatie kunt achterhalen.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Fongers HZ60 Noordhorn
Is het Rijks Hoefbeslag, om aan te geven dat het een erkend bedrijf was?Maarten Waarlé schreef: ↑20 mei 2019, 10.42
Het was zo te zien meer een plattelandssmid dan een rijwielzaak en J. Fokkens stond ook bekend als uitstekend hoefsmid.
Boven de deur staat te lezen: landbouwwerktuigen,(dan iets wat ik niet kan ontcijferen vier letters), hoefbeslag en rijwielhandel.
/Marten
Re: Fongers HZ60 Noordhorn
Mooi uitgezocht, die historie!
Ik heb me net sufgezocht naar die garantieboeken online, wel leuk om mijn DZ65 ook nog eens op te zoeken.
Is er een link? Of een duidelijk zoekbegrip voor Google?
Ik kan het echt helemaal niet vinden.
Ik heb me net sufgezocht naar die garantieboeken online, wel leuk om mijn DZ65 ook nog eens op te zoeken.
Is er een link? Of een duidelijk zoekbegrip voor Google?
Ik kan het echt helemaal niet vinden.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers HZ60 Noordhorn
Aha, dat is een goeie Marten! Rijks Hoefbeslag. Dan zal hij ook wel de paarden van de politie en andere rijksoverheden hebben beslagen Een goede uitstraling dus.
Maarten , de link naar de de garantieboeken is niet in het venster te zien.
Er de route erna te is er een met verschillende stappen.
Als je bij de fongers archieven bent aangeland (''inventaris van de archieven van de groninger rijwielfabriek A fongers'')moet je daarop klikken en vervolgens klikken op de NV (2) en vervolgens staat er een rij met dingen als oprichting personeel , boekhouding weet ik veel. daar staat ergens ook verkoop bij. daarop geklikt krijg je weer een rij te zien daar staat garantieverlening bij. Daar op geklikt zie je de diverse garantieboeken Je moet dan die regel hebben waar ook de A,Z K etc nummers van rond de oorlog bij staan. Vervolgens zie je een rij met ook 1922 met paperklipje.
Groeten,
Maarten
Maarten , de link naar de de garantieboeken is niet in het venster te zien.
Er de route erna te is er een met verschillende stappen.
Als je bij de fongers archieven bent aangeland (''inventaris van de archieven van de groninger rijwielfabriek A fongers'')moet je daarop klikken en vervolgens klikken op de NV (2) en vervolgens staat er een rij met dingen als oprichting personeel , boekhouding weet ik veel. daar staat ergens ook verkoop bij. daarop geklikt krijg je weer een rij te zien daar staat garantieverlening bij. Daar op geklikt zie je de diverse garantieboeken Je moet dan die regel hebben waar ook de A,Z K etc nummers van rond de oorlog bij staan. Vervolgens zie je een rij met ook 1922 met paperklipje.
Groeten,
Maarten
Re: Fongers HZ60 Noordhorn
Grappig is ook om te zien dat de eerste twee honderdtallen (10BB55 90BB65 100BB65) pas in september21 uitgeleverd werden, en het 3e honderdtal (hh) al in juni31 werd uitgeleverd. Mischien dat de BBs naar voren zijn geschoven om ze zo een exclusief ,laag nummer te geven ? Was dit ook het eerste jaar met de 'nieuwe ' nummering( jaartal, honderdtal serienr) ?
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers HZ60 Noordhorn
Ik heb begrepen dat de duurdere modellen (zo als BB dus ) wat langzamer verkochten dan de goedkopere.
Maar überhaubt het aanmaken van modellen zal moeten zijn gegaan op voorspelling wat de verwachte verkopen zijn.
Het heeft geen zin om bijvoorbeeld even veel BB `s te maken als HH`s als je veel meer HH `s verkoopt.
Misschien ook werd er gewoon gekeken wat op aan het raken was in het magazijn en werd er dan een order bij de framebouwerij geplaatst.
Ik geloof inderdaad dat 1922 het jaar was dat de jaartallen en series in de framenummers kwamen.
Wel een leuke sleutel in combinatie met de seriegarantieboeken.
Er zijn wel foto`s in de beeldbank waar je tientallen gelijke fietsen in magazijn rekken ziet staan.
Nog zonder banden en zadels meen ik me te herinneren.
Groeten,
Maarten
Maar überhaubt het aanmaken van modellen zal moeten zijn gegaan op voorspelling wat de verwachte verkopen zijn.
Het heeft geen zin om bijvoorbeeld even veel BB `s te maken als HH`s als je veel meer HH `s verkoopt.
Misschien ook werd er gewoon gekeken wat op aan het raken was in het magazijn en werd er dan een order bij de framebouwerij geplaatst.
Ik geloof inderdaad dat 1922 het jaar was dat de jaartallen en series in de framenummers kwamen.
Wel een leuke sleutel in combinatie met de seriegarantieboeken.
Er zijn wel foto`s in de beeldbank waar je tientallen gelijke fietsen in magazijn rekken ziet staan.
Nog zonder banden en zadels meen ik me te herinneren.
Groeten,
Maarten
Re: Fongers HZ60 Noordhorn
poging tot een link:
https://www.groningerarchieven.nl/archi ... nv2#inv3t3
Ik denk dat die link werkt. Heel veel mooi geordend beeldmateriaal ook, met wat zoeken.
Maar mijn DZ 21,(UPDATE na opm. Rein hieronder: het is een DZ65) met framenummer 21-37 kan ik niet vinden. Zal ook wel een 'ongeregeld model' zijn.
Zijn enkel de boeken van 1922 ingescand?
Terzijde: mijn 1921 DZ heeft dus al een jaartalgerelateerd nummer en ik had een HZ65 met serienummer 20. Zie foto hieronder. Dus al in 1920 had je die jaartal-nummers. Het schijnt dat de series door elkaar liepen.
https://www.groningerarchieven.nl/archi ... nv2#inv3t3
Ik denk dat die link werkt. Heel veel mooi geordend beeldmateriaal ook, met wat zoeken.
Maar mijn DZ 21,(UPDATE na opm. Rein hieronder: het is een DZ65) met framenummer 21-37 kan ik niet vinden. Zal ook wel een 'ongeregeld model' zijn.
Zijn enkel de boeken van 1922 ingescand?
Terzijde: mijn 1921 DZ heeft dus al een jaartalgerelateerd nummer en ik had een HZ65 met serienummer 20. Zie foto hieronder. Dus al in 1920 had je die jaartal-nummers. Het schijnt dat de series door elkaar liepen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Fongers HZ60 Noordhorn
Jij had toch een DZ 65 ? Volgens mij is dat inderdaad geen standaardhoogte voor damesfietsen, meen ik uit de pijslijsten te hebben begrepen. Dus waarschijnlijk een ongeregeld model. Wel een fantastische bron van informatie, die garantieboeken, ik zou daar zo uren in kunnen verdwijnen. Volgende keer dat ik in Nederland ben ook maar wat bezoekjes brengen aan Grønn.