Fongers HZ60 Noordhorn
Geplaatst: 20 mei 2019, 10.42
Beste groep,
Kort voor de aanschaf van m`n CCG65 en de HH65 kocht ik in Geldrop een Fongers HZ60. Een gereviseerd exemplaar met trommelremmen,versnelling en een verchroomd stuur. De belangrijkste reden om de fiets aan te schaffen waren het 50 tands standblad en de cranks.
Ik zou dat later eens kunnen gebruiken om een 65cm hoog frame mee te voorzien.
Als rechtgeaard fietsliefhebber heb ik altijd wat moeite om een fiets de pan in te hakken voor een ander project en zodoende is de fiets blijven hangen.
Inmiddels heb ik er het juiste stuur bij gevonden en ook een groot deel van de remmen en stangen zijn er weer bij.
Die spullen die lastig te vinden zijn maar wel het karakter aan de fiets geven.
Ik ben de afgelopen dag ook eens gaan neuzen op de site van het groninger archief. Dit met het idee om later een te gaan kijken in Groningen en dan wat beter beslagen ten ijs te komen. Toegangsnummer van bepaalde seriegarantieboeken te vinden etc.
Ik kwam daarbij de bijna gehele serie foto`s van het garantieboek uit 1922 online tegen
Ik geloof dat er iets van 16 bladen van 100 fietsen niet gefotografeerd zijn maar een stuk of 75 bladen zij wel in te zien.
Je kan daarmee een heel aardig beeld krijgen van de jaarproductie, wanneer er geleverd werd, welke modellen het meest gebouwd werden etc.
Ook mijn HZ 60 staat er in. Ze is van de 48e serie van 100 stuks nummer 69, geleverd binnen de fabriek (aan het magazijn) begin augustus 1922 en geleverd vanuit de fabriek aan J. Fokkens Noordhorn in maart 1923. In de maand daarna is er nog een HZ60 aan Fokkens geleverd. Nummer 68 van de zelfde serie van 100 en ook op de zelfde manier opgebouwd. Geregelde remmen behorend bij dit model, vrijloop en lederen kettingkast. Het type zadel is afwijkend en aangegeven met een nummer code. Bij andere fietsen staat soms FH of Terry wat voor zich spreekt. Standaard zat er in die jaren een zadel op met twee langsveren en een neuskrul. Mogelijk was dit afwijkende zadel een zwaarder zadel wat destijds ook achter in de catalogus wordt aangeboden.
Met de naam Fokkens Noordhorn ben ik gaan googelen en vond vrij snel op de site Zuidhorn in beeld .nl wat foto`s van de smederij J Fokkens in de langstraat tegenover de molen.
Er hangt een groot Fongers emaile bord boven de deur dus dat kan niet missen!
Het was zo te zien meer een plattelandssmid dan een rijwielzaak en J. Fokkens stond ook bekend als uitstekend hoefsmid.
Boven de deur staat te lezen: landbouwwerktuigen,(dan iets wat ik niet kan ontcijferen vier letters), hoefbeslag en rijwielhandel.
Even later vond ik ook nog een bericht over een zoon van J.Fokkens. Hij zou in 2008 op 102 jarige leeftijd zijn overleden. Erg jammer dat ik de man niet meer kan vragen naar het hoe en wat van zijn vaders smederij. Deze zoon was in de radio`s gegaan en had zelfs bij Philips in Eindhoven gewerkt. Misschien had hij wel deze fiets van zijn vader gekregen destijds maar daar komen we denk ik niet meer achter.
Groeten,
Maarten
Kort voor de aanschaf van m`n CCG65 en de HH65 kocht ik in Geldrop een Fongers HZ60. Een gereviseerd exemplaar met trommelremmen,versnelling en een verchroomd stuur. De belangrijkste reden om de fiets aan te schaffen waren het 50 tands standblad en de cranks.
Ik zou dat later eens kunnen gebruiken om een 65cm hoog frame mee te voorzien.
Als rechtgeaard fietsliefhebber heb ik altijd wat moeite om een fiets de pan in te hakken voor een ander project en zodoende is de fiets blijven hangen.
Inmiddels heb ik er het juiste stuur bij gevonden en ook een groot deel van de remmen en stangen zijn er weer bij.
Die spullen die lastig te vinden zijn maar wel het karakter aan de fiets geven.
Ik ben de afgelopen dag ook eens gaan neuzen op de site van het groninger archief. Dit met het idee om later een te gaan kijken in Groningen en dan wat beter beslagen ten ijs te komen. Toegangsnummer van bepaalde seriegarantieboeken te vinden etc.
Ik kwam daarbij de bijna gehele serie foto`s van het garantieboek uit 1922 online tegen
Ik geloof dat er iets van 16 bladen van 100 fietsen niet gefotografeerd zijn maar een stuk of 75 bladen zij wel in te zien.
Je kan daarmee een heel aardig beeld krijgen van de jaarproductie, wanneer er geleverd werd, welke modellen het meest gebouwd werden etc.
Ook mijn HZ 60 staat er in. Ze is van de 48e serie van 100 stuks nummer 69, geleverd binnen de fabriek (aan het magazijn) begin augustus 1922 en geleverd vanuit de fabriek aan J. Fokkens Noordhorn in maart 1923. In de maand daarna is er nog een HZ60 aan Fokkens geleverd. Nummer 68 van de zelfde serie van 100 en ook op de zelfde manier opgebouwd. Geregelde remmen behorend bij dit model, vrijloop en lederen kettingkast. Het type zadel is afwijkend en aangegeven met een nummer code. Bij andere fietsen staat soms FH of Terry wat voor zich spreekt. Standaard zat er in die jaren een zadel op met twee langsveren en een neuskrul. Mogelijk was dit afwijkende zadel een zwaarder zadel wat destijds ook achter in de catalogus wordt aangeboden.
Met de naam Fokkens Noordhorn ben ik gaan googelen en vond vrij snel op de site Zuidhorn in beeld .nl wat foto`s van de smederij J Fokkens in de langstraat tegenover de molen.
Er hangt een groot Fongers emaile bord boven de deur dus dat kan niet missen!
Het was zo te zien meer een plattelandssmid dan een rijwielzaak en J. Fokkens stond ook bekend als uitstekend hoefsmid.
Boven de deur staat te lezen: landbouwwerktuigen,(dan iets wat ik niet kan ontcijferen vier letters), hoefbeslag en rijwielhandel.
Even later vond ik ook nog een bericht over een zoon van J.Fokkens. Hij zou in 2008 op 102 jarige leeftijd zijn overleden. Erg jammer dat ik de man niet meer kan vragen naar het hoe en wat van zijn vaders smederij. Deze zoon was in de radio`s gegaan en had zelfs bij Philips in Eindhoven gewerkt. Misschien had hij wel deze fiets van zijn vader gekregen destijds maar daar komen we denk ik niet meer achter.
Groeten,
Maarten