Een PFG Fongers van 1967, framehoogte 61cm, gekocht in 1986 op een veiling, daarna voorzien van Sachs Torpedo 3-versnellingsnaaf en sinds 1988 tot heden met Sachs Pentasport H5113 - 5-versnellingsnaaf met terugtraprem en bediening met 2 kabels - recent nog aangezien voor iets moderns!
Het rood-wit-blauw is er zelf opgeschilderd en is vermoedelijk in het Velorama afgekeken van de legerfiets.
Er zijn nog drie dingen origineel aan deze fiets: het frame - 3x gelast, het balhoofdplaatje en het achterlicht in Fongers-wapen vorm. En verder ook nog wat boutjes en moertjes. De fiets heeft door omstandigheden 10 jaar in onbruik gestaan wegens een gebroken kogelhouder van de achternaaf maar sinds december 2018 staat ie weer op zijn wielen - eindelijk! De fiets is dus al 33 jaar in mijn bezit in 2019.
Enige technische details: Kettingblad voor: z 44, achter: z 22. De pedalen zijn tegenwoordig de fijnste die ik tot nu toe had: met grove uitsteeksels eraan - voor op een mtb, zonder kliksysteem; 'uitstekende' grip op de pedalen, dat fietst heel prettig en ze draaien goed - op deze oude foto slechts andere, Well Go pedalen, die draaien ook goed. Een Pentasport-naaf fietst en schakelt super; je ziet het er niet aan af maar desgewenst, kun je er goed mee door het bos crossen en straat-racen.
Je kunt er ook flitsend snel en trefzeker mee schakelen en daarmee is altijd de juiste versnelling paraat - anders dan met een derailleur-fiets. Je hoeft op deze fiets normaal gesproken ook niet te gaan staan om kracht te zetten, hooguit als het net te steil wordt om zittend te klimmen.
Overigens, @ Gerrit, 13 juli 2019 (bij schrijven, gisteren) op een kinderrommelmarkt (!) een AZOR kruisframe-fiets gekocht, 61cm hoog, voor slechts 20 euro! Het was een stationsfiets geweest en is door een slecht achterwiel op de markt gekomen en voor dat bedrag kon ik er onmogelijk aan weerstaan ...
Edit 6 december 2022: momenteel is die AZOR veelal mijn dagelijkse fiets.
Edit 17 oktober 2023: Er werd een paar jaar geleden een 'dubbelganger' gemaakt, nu op basis van een PFG Phoenix-'neefje' van de Fongers. Dus nu al een tijd een bijkomende 'fiets-fiets' met Pentasport naaf, maar op deze het grootst mogelijke kettingwiel: 24-tands. Voor op de vlakke weg is dat iets te veel bergverzet-achtig - wegfietsen doe ik vaak in 2, maar in het terrein is die korte 1 vaak makkelijker.