Oude Gazelle, maar hoe oud precies?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Soulchanter

Oude Gazelle, maar hoe oud precies?

Bericht door Soulchanter »

En wat is er wel en niet origineel aan deze bejaarde dame die in de sloot gelegen heeft op haar oude leeftijd?
Bijlagen
20190722_214807.jpg
20190722_214734.jpg
20190721_222324.jpg
20190722_214629.jpg
20190722_070140.jpg
20190722_214609.jpg
20190722_214542.jpg
Soulchanter

Re: Oude Gazelle, maar hoe oud precies?

Het verhaal van deze oude dame gaat zo.
Mijn schoonzusje had een fiets nodig en kon via via bij de gemeente komen kijken tussen de stapel fietsen die ze daar hadden staan.
Nu zag ze een hele oude omafiets en denkt bij zichzelf : die ziet er zo belabberd uit die stelen ze op station zelfs niet met het slot open.

Blijkt dat deze fiets in de sloot gelegen had en was daar door de gemeente uitgevist.
Voor 10 euro mag u hem meenemen mevrouw.

De bedoeling was natuurlijk om haar een beetje op te lappen, maar dat is er nooit van gekomen.

Nu heb ik alleen wel een vermoeden wat het serienummer is (is slecht leesbaar). 559485 (1938-1939)
En om te kunnen determineren hoe oud deze dame is zou ik graag jullie kennis in willen schakelen.

Trappers zijn niet origineel meer.
Crankstel ziet er nog wel origineel uit.
Dat achterlicht is er gewoon ook zo ingeboord geloof ik (zit wel nog een andere op) ik zal later nog wat foto's plaatsen.
Bagagedragerstangen ontbreken.
Gazelles in het eerste tandwiel
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Dennis,
Je hebt ,vind ik best een leuke Gazelle gevonden.
De fiets maakt op mij een redelijk originele indruk. Inderdaad de aankleding is hier en daar vervangen door nieuwer spul (zadel handvatten en zo) maar de hoofdzaken zijn zeker van 1939. Dat is toch alweer zo`n 80 jaren...
Bijvoorbeeld bolle schroefjes om de spatbordbeugels vast te zetten is echt uit die tijd. Als het goed is zitten er geen moertjes achter maar zijn ze direct met schroefdraad in de beugels vastgezet.
Ook het tandwiel is echt vooroorlogs. De latere Gazelles hadden niet meer die rand onder de tanden maar eerder een blad geperst uit een plaat met een kleine vervorming er in waar jouw fiets nog echt een scherpe rand heeft.
Bagagedrager met die haakjes is ook origineel. Er horen een paar poten onder die wat ovaal van doorsnede zijn,
Het stuur zal met celluloid bekleed zij geweest. Dat is lastig om terug te restaureren denk ik.
En er hoort natuurlijk zo`n lamphaak met gazellekopje op.
De zadelpen hoort een haakse te zijn die aan de achterkant netjes dicht is gemaakt en waarbij de verticale buis tegen de horizontale is aangesoldeerd.
Zonder lug zo als vaak te zien is.
Je zou nog eens naar de naven kunnen kijken. Voor moet Gazelle in staan en achter zal het torpedo moeten zijn met een jaartal er in geslagen.

Groeten,
Maarten
Soulchanter

Hallo Maarten,

Bedankt voor de informatie,
Ik ga eens even op mijn gemak kijken.
Het klopt inderdaad dat de spatbordstangophang met bolle schroefjes zonder moertjes gebruikt zijn. Dat was me nog niet opgevallen.

Nu heb ik ergens op deze site gelezen dat iemand nog wel eens geluk had om celluloid herstellen m.b.v. 2 componentenlijm en een likje hammerite dus dat zou geen probleem op moeten leveren.
Het verkrijgen van de stangen daarentegen gaat nog een leuke zoektocht worden.

Groet Dennis
Plaats reactie