Fongers Sport Special 1959 - Restauratie, Bijzondere ontmoeting en het Zadel van Prins Bernhard

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Fongers Sport Special 1959 - Restauratie, Bijzondere ontmoeting en het Zadel van Prins Bernhard

Bericht door JasperA »

    Dag allen,

    Voor mij is het al weer even geleden dat ik van me heb laten horen op dit forum.

    Na een paar intensieve verzameljaren had ik mijn focus tijdelijk verschoven en nu na twee keer verhuisd te zijn, een nieuwe relatie te hebben en vader te zijn geworden van een prachtige zoon lijkt er weer wat ruimte te komen om de focus terug te leggen bij een toch wel erg leuke hobby namelijk; Fongers Rijwielen en alles daaromheen.

    Ik heb met een schuin oog de nieuwe vondsten en bewegingen rondom dit merk zeker in de gaten gehouden (en soms ook nog wel het één en ander aangeschaft) en ik hoop daar in de komende periode weer een actieve bijdrage in te gaan leveren. In mijn (toch wel zeer uitgebreid) digitaal archief heb ik nog veel materiaal en bijbehorende verhalen die ik nog niet gedeeld heb maar die mijn ogen het delen waard zijn.

    In deze forum post het verhaal rondom een Fongers Sport Special uit 1959 die ik in maart 2015 via Marktplaats op de kop heb getikt. De fiets stond toen al zeker een week op marktplaats en bij het ophalen ervan kreeg ik van de verkoper te horen dat de fiets al was gereserveerd maar dat er in de communicatie rondom het afhalen van de fiets iets niet goed was gegaan. Zodoende dat ik de fiets alsnog kon overnemen. De beste man vertelde dat hij de fiets uit een container bij de vuilstort had gehaald. Bijgevoegd de foto's van de Marktplaats advertentie. Wat de aandacht trok was het Fongers Hygienisch zadel dat op een jaren '50 sportfiets zat en de hoge mate van originaliteit. Ik heb voor de fiets 75 euro betaald.

    In het volgende bericht meer...
    Bijlagen
    IMG_1443.PNG
    IMG_1440.PNG
    IMG_1442.PNG
    IMG_1441.PNG
    Laatst gewijzigd door JasperA op 13 aug 2019, 17.58, 1 keer totaal gewijzigd.
    Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
    Gebruikersavatar
    JasperA
    Berichten: 972
    Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
    Contacteer:

    Fongers Sport Special 1959 - Restauratie, Bijzondere ontmoeting en het Zadel van Prins Bernhard

    Bericht door JasperA »

    Bij thuiskomst besloot ik om het opknappen van deze fiets stap voor stap vast te leggen om te laten zien hoe je het opknappen (lees: demonteren, schoonmaken, invetten, poetsen en weer in elkaar zetten) van een jaren '50 fiets kunt aanpakken.

    Ik zal jullie de volledige fotoreportage besparen maar hieronder een impressie. In het volgende bericht kunnen jullie lezen dat het verhaal met het opknappen van de fiets nog niet klaar was...
    IMG_1148.JPG
    IMG_1152.JPG
    IMG_1156.JPG
    IMG_1158.JPG
    IMG_1169.JPG
    IMG_1182.JPG
    IMG_1183.JPG
    IMG_1480.JPG
    IMG_3347.JPG
    IMG_3348.JPG
    IMG_3349.JPG
    IMG_3351.JPG
    IMG_3352.JPG
    IMG_3353.JPG
    IMG_3354.JPG
    IMG_3355.JPG
    IMG_3356.JPG
    IMG_3357.JPG
    IMG_3358.JPG
    IMG_3364.JPG
    Laatst gewijzigd door JasperA op 13 aug 2019, 17.59, 1 keer totaal gewijzigd.
    Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
    Gebruikersavatar
    JasperA
    Berichten: 972
    Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
    Contacteer:

    Fongers Sport Special 1959 - Restauratie, Bijzondere ontmoeting en het Zadel van Prins Bernhard

    Bericht door JasperA »

    Na het opknappen van de fiets besloot ik wat speurwerk te verrichten op het achterspatbord plaatje waarop de naam: Jan van Rooij - Seijkens / Binderseind 9 Helmond stond.
    IMG_1452.JPG
    IMG_1476.JPG
    Via een Google search kwam ik uit bij 'Henk van Rooij Fietsen' uit Helmond en uit het e-mail contact bleek dat Jan van Rooij familie van hen was en dat het mogelijk was om zijn inmiddels 81 jaar oude zoon Peter via de mail te contacten. Erg bijzonder! :D

    Via dit e-mail contact kwam ik erachter dat ik inderdaad te maken had met de leverancier van de fiets. De familie van Rooij was vanaf 1927 tot de beëindiging van het Fongers merk de enige dealer in Helmond. Ze zijn in 1996 gestopt met de zaak en hebben alles verkocht, ook de historische spullen met uitzondering van twee affiches en wat onderdelen. Hieronder een stukje dat over de rijwielzaak is gepubliceerd.
    IMG_1649.JPG
    IMG_1650.JPG
    Vanuit mijn verzameldrift lukte het om één van deze affiches (van vader op zoon) over te nemen en een afspraak om deze persoonlijk op te halen werd snel gemaakt. Bij dit affiche hoort ook een foto van de Rijwielzaak van Jan van Rooij uit 1937 waarop het affiche is te zien.
    IMG_2299.JPG
    IMG_1684.JPG
    IMG_1685.JPG
    IMG_1685.JPG (39.51 KiB) 4418 keer bekeken
    Tijdens dit bezoek heb ik een uitgebreide uitleg gekregen over de geschiedenis en het reilen en zeilen in de fietsenzaak. Leuk was het om te horen dat de boor waarmee het plaatje op de fiets was geschroefd nog aanwezig was en dat na een pijnlijk ongelukje waarbij Dhr. Van Rooij het boortje door zijn vinger had gekregen men was overgestapt op stickers. Een complete verzameling van deze verschillende plaatjes kwam vervolgens ook nog boven water met de bijbehorende klinknageltjes.
    IMG_1655.JPG
    IMG_1673.JPG
    IMG_1656.JPG
    In het volgende bericht iets over het Fongers Hygiënisch zadel dat ik van Dhr. Van Rooij heb gekregen en dat inmiddels mijn BB60 uit 1929 siert. Deze zou namelijk van Prins Bernhard geweest zijn...
    Laatst gewijzigd door JasperA op 13 aug 2019, 17.59, 1 keer totaal gewijzigd.
    Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
    Gebruikersavatar
    JasperA
    Berichten: 972
    Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
    Contacteer:

    Fongers Sport Special 1959 - Restauratie, Bijzondere ontmoeting en het Zadel van Prins Bernhard

    Bericht door JasperA »

    Zoals in het vorige bericht al aangegeven mocht ik van Dhr. Van Rooij naast het 'van vader op zoon' affiche ook een Fongers Hygienisch zadel overnemen.

    Het betrof een zadel van midden jaren '30 of daarvoor (omdat het de stiksels aan de buitenkant heeft). Onder op de houten plaat staan de initialen van (als ik het goed heb) JvR --> Jan van Rooij. Ik zal hiervan nog eens foto's plaatsen, echter het zadel zit op mijn BB60 uit '29 en die wordt momenteel onder handen genomen door MaartenW. Onderstaand een foto van een paar jaar geleden met het betreffende zadel.
    IMG_8243.JPG
    Het verhaal bij dit zadel is dat de familie van Rooij op een goed moment op fietsvakantie ging en dat vader Jan net een nieuwe Fongers fiets had aangeschaft. Hierop zat een standaard leren Fongers zadel en geen hygienisch zadel waar Jan van Rooij aan gewend was.

    Tijdens een fietsrit in de buurt van Paleis Soestdijk besloot de familie (vanwege een klagende Jan) naar een plaatselijke fietsenmaker te gaan om het zadel te ruilen. Het zadel werd geruild en het verhaal dat erbij werd verteld was dat het zadel ooit van Prins Bernhard was geweest.

    Het leuke is dat van deze fietsvakantie nog foto's bewaard zijn gebleven. Één van deze foto's is voor Paleis Soestdijk, het zadel is dan al omgewisseld. Wie oplet ziet dat op de foto 3 personen (waaronder Peter van Rooij) en 4 Fongers fietsen staan, ook de nieuwe Fongers fiets van vader Jan staat er op.
    IMG_1651.JPG
    IMG_1652.JPG
    Laatst gewijzigd door JasperA op 13 aug 2019, 18.00, 1 keer totaal gewijzigd.
    Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
    Gebruikersavatar
    JasperA
    Berichten: 972
    Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
    Contacteer:

    Fongers Sport Special 1959 - Restauratie, Bijzondere ontmoeting en het Zadel van Prins Bernhard

    Bericht door JasperA »

    En dan nog tot slot...

    Tijdens mijn bezoek benoemde Dhr. Van Rooij dat er in de rijwielzaak altijd een voorbeeld aanwezig was van een Fongers onbreekbare voorvork die men aan klanten liet zien ter onderbouwing van de kwaliteit van Fongers fietsen.

    Ik vroeg hem deze voorvork te omschrijven omdat ik kort daarvoor zelf een dergelijk exemplaar via Marktplaats (van ene heer Jonkman uit Helmond) op de kop had getikt.

    Omdat de omschrijving sterk overeen kwam met wat ik thuis had liggen heb hiervan op een later moment wat foto's gestuurd. Bijgevoegd de reactie van Dhr. Van Rooij.
    IMG_1695.JPG
    IMG_1694.JPG
    IMG_1693.JPG
    IMG_1715.PNG
    Tot zover mijn verhaal rondom deze Fongers fiets. Het is voor mij één van de meest sprekende voorbeelden die laat zien wat het verzamelen van oud rijwielmateriaal bijzonder en leuk maakt.
    Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
    Fongers1952
    Berichten: 719
    Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

    Re: Fongers Sport Special 1959 - Restauratie, Bijzondere ontmoeting en het Zadel van Prins Bernhard

    Bericht door Fongers1952 »

    Wat een geweldig verhaal, heel bijzonder. De foto van de AVRO studio is genomen aan de 's Gravelandse weg in Hilversum (bij mij in de buurt). Dit ligt niet ver van Paleis Soestdijk. Je kan het fietsen in ongeveer 45 minuten.
    Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
    Gebruikersavatar
    maartenB
    Berichten: 3821
    Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
    Locatie: Tilburg
    Contacteer:

    Re: Fongers Sport Special 1959 - Restauratie, Bijzondere ontmoeting en het Zadel van Prins Bernhard

    Bericht door maartenB »

    Geweldig verhaal Jasper!!!

    En leuk dat je weer iets van je laat horen.

    groeten,
    Maarten
    Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
    Maarten Waarlé
    Berichten: 2349
    Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

    Re: Fongers Sport Special 1959 - Restauratie, Bijzondere ontmoeting en het Zadel van Prins Bernhard

    Bericht door Maarten Waarlé »

    Ja leuk verhaal Jasper.
    Bijzonder ook dat het voor een stuk in Helmond afspeelt. Fongers had in het begin niet veel met Brabant en Limburg. Althans geen eigen filialen zover ik begreep. Inmiddels is er wel een filiaal in Waalre maar dat terzijde.

    Groeten,
    Maarten
    Plaats reactie