Ik ben bezig om een Empo transportfiets uit 1941 te restaureren. En ben een beetje plaatjes aan
het kijken met wat er toen standaard was. Maar nergens zie ik iets van een fietsstandaard. Was dat
toen niet gebruikelijk? Ook veel foto's van gerestaureerde fietsen zie ik geen standaard.
Hoe denken jullie hierover? wel of niet doen?
Standaard onder transportfiets
Re: Standaard onder transportfiets
er zal niet snel een standaard te vinden zijn die zo'n fiets overeind houdt, zeker niet met lading op het stuur. In de praktijk zetten men ze met het rek tegen de muur, je ziet vaak ook slijtage aan de zijkant van het rek
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Standaard onder transportfiets
Dat klopt. De gewichtsverdeling van een transportfiets zorgt dat die makkelijk omvalt als het stuur omklapt. En bok standaard wordt in moderne tijd nog wel eens gebruikt, maar alsnog staat hij dan niet heel stabiel.
In de jaren '30/'40 is wat ge-experimenteerd met standaarden bevestigd aan de vooras. Hier zie je wat voorbeelden:
http://www.transportfiets.net/2008/07/2 ... voeringen/
Maar een beperkt aantal fietsen werd ermee uitgevoerd, en na de oorlog zie je het niet meer terug. Waarschijnlijk gaf het meer na- dan voordelen. Het zit al gauw in de weg, of je schopt er met je voet tegen als je fietst als hij te hoog zit, of je raakt er de straat mee als je een scherpe bocht maakt als hij te laag zit.
Dus in de regel is het iets vinden om je fiets tegen te parkeren. De meeste manden hadden daarom minstens een houten lat bevestigd tegen de zijkant, waarmee je de fiets tegen een muur kunt plaatsen, zonder dat de mand of fiets daarbij beschadigd.
In de jaren '30/'40 is wat ge-experimenteerd met standaarden bevestigd aan de vooras. Hier zie je wat voorbeelden:
http://www.transportfiets.net/2008/07/2 ... voeringen/
Maar een beperkt aantal fietsen werd ermee uitgevoerd, en na de oorlog zie je het niet meer terug. Waarschijnlijk gaf het meer na- dan voordelen. Het zit al gauw in de weg, of je schopt er met je voet tegen als je fietst als hij te hoog zit, of je raakt er de straat mee als je een scherpe bocht maakt als hij te laag zit.
Dus in de regel is het iets vinden om je fiets tegen te parkeren. De meeste manden hadden daarom minstens een houten lat bevestigd tegen de zijkant, waarmee je de fiets tegen een muur kunt plaatsen, zonder dat de mand of fiets daarbij beschadigd.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Hans van de Stouwe
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53
Re: Standaard onder transportfiets
Mijn grootvader was bakker en het brood werd uit gevent met drie transportdiensten met een grote mand voorop. Mijn vader reed op 1 ervan en wou een standaard op zijn transportfiets. Mijn vader kreeg als antwoord dat deze fratsen onzinnig was. Zolang er een stoeprand was of een muur was om de fiets rechtop te houden gaf hij daar geen geld aan uit. Dit was in 1953.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Hans van de Stouwe