Gazelle Sport Speciaal 26 inch
-
Gazelle Sport Speciaal 26 inch
Goedemiddag allemaal!
Graag introduceer ik mezelf even. Ik ben sinds kort eigenaar van een Gazelle Sport Speciaal en verder een leek op het gebied van dit model. Ik heb deze fiets gekregen van mijn opa en ben benieuwd naar aanvullende informatie over deze fiets. Wellicht kan iemand mij hiermee verder helpen.
Twee vragen die graag zou willen weten:
1) Het framenummer bestaat uit 7 getallen waarvan de laatste 6 ingeslagen zijn en het eerste (goude) cijfer erop 'getekend' is, waarom is dit? En moet dit getal meegenomen worden bij het zoeken naar het bouwjaar?
2) Afhankelijk van vraag 1: Uit werk jaartal is deze fiets precies?
Zie hier onder de foto's.
Alvast bedankt voor de reacties.
Groet,
Olivier
Graag introduceer ik mezelf even. Ik ben sinds kort eigenaar van een Gazelle Sport Speciaal en verder een leek op het gebied van dit model. Ik heb deze fiets gekregen van mijn opa en ben benieuwd naar aanvullende informatie over deze fiets. Wellicht kan iemand mij hiermee verder helpen.
Twee vragen die graag zou willen weten:
1) Het framenummer bestaat uit 7 getallen waarvan de laatste 6 ingeslagen zijn en het eerste (goude) cijfer erop 'getekend' is, waarom is dit? En moet dit getal meegenomen worden bij het zoeken naar het bouwjaar?
2) Afhankelijk van vraag 1: Uit werk jaartal is deze fiets precies?
Zie hier onder de foto's.
Alvast bedankt voor de reacties.
Groet,
Olivier
Laatst gewijzigd door SportSpeciaal op 21 mei 2021, 13.06, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Gazelle Sport Speciaal 26 inch
Framenummer bestaat uit 7 cijfers. Laatste werd met hand bijgeschilderd zodat er niet hele tijd gewisselt hoefde te worden van stempels. Zodoende is jouw nr 1160161 dus van het bouwjaar 1956.
-
Bedankt voor je reactie Rusky80. Als het nummer 1160161 is, lijkt het alsof ik de cijfers dan ondersteboven lees (aan de éénen te zien). Klopt dit?
Rusky80 schreef: ↑9 sep 2019, 15.13 Framenummer bestaat uit 7 cijfers. Laatste werd met hand bijgeschilderd zodat er niet hele tijd gewisselt hoefde te worden van stempels. Zodoende is jouw nr 1160161 dus van het bouwjaar 1956.
Onzin ; de cijfers lees je van boven naar beneden dus de fiets is van 1965 , ook het verhaal van het laatste cijfer is uit de lucht gegrepen trouwens want het is het eerste cijfer en dat werd ruim lang 10 jaar gebruikt...
dat zou een mooi verhaal zijn voor een Quiz, (waar of onwaar), het juiste antwoord zou dan zijn 'onwaar'

De eerste 1 is niet goed ingeslagen, komt wel eens meer voor. Door het lakken is de inslag dan nog dicht geslipt en zodoende zie je alleen de goudlak.
Deze mooie en volledig originele fiets is uit voorjaar 1965.
Het is redelijk origineel, volgende onderdelen zijn vervangen:
- spatlap
- trappers
- wielslot
Het achterlicht is mij een raadsel, want hier hoort een kunststof exemplaar op te staan.
Mogelijk is dit vervangen door een metalen exemplaar dat met lijm of kleefband is gefixeerd.
Een andere mogelijkheid is dat het spatbord is vervangen door een ouder exemplaar.
Neem eens een detailfoto van de andere kant van het licht, daar hoort op de zijkant een gaatje in te zitten.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
-
Ed, ik kan me vergissen maar volgens mij gebruikte Gazelle in 1965 nog niet het kunststof achterlicht, het lijkt mij dus origineel. Deze fiets staat nu te koop op Catawiki zag ik. Afgaande op de foto's is het achterspatbord origineel. (geen kleurverschil)asterduc schreef: ↑18 sep 2019, 09.23dat zou een mooi verhaal zijn voor een Quiz, (waar of onwaar), het juiste antwoord zou dan zijn 'onwaar'
De eerste 1 is niet goed ingeslagen, komt wel eens meer voor. Door het lakken is de inslag dan nog dicht geslipt en zodoende zie je alleen de goudlak.
Deze mooie en volledig originele fiets is uit voorjaar 1965.
Het is redelijk origineel, volgende onderdelen zijn vervangen:
- spatlap
- trappers
- wielslot
Het achterlicht is mij een raadsel, want hier hoort een kunststof exemplaar op te staan.
Mogelijk is dit vervangen door een metalen exemplaar dat met lijm of kleefband is gefixeerd.
Een andere mogelijkheid is dat het spatbord is vervangen door een ouder exemplaar.
Neem eens een detailfoto van de andere kant van het licht, daar hoort op de zijkant een gaatje in te zitten.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Het kunststof achterlicht was in 1965 wel al in gebruik, het was de (jarenlange) overgangstijd waarin je beide soorten achterlichten tegenkomt. Wat Ed met zijn scherpe oog is opgevallen is dat er geen controleur (gaatje) bovenop het achterlicht zit; op catawiki zie je dat er wel een herkenbaar zwart "puntje" aan de linkerkant zit. Dat zijn allebei kenmerken van het nylon achterlicht. Het ingezette glaasje met aluminium rand kan dus niet origineel zijn.
Groeten,
fietser
Groeten,
fietser
Het ontbreken van het verklikkerglas op de bovenkant van jouw spatbord geeft aan, zoals fietser heel attent opmerkt, dat dit geen jaren 60 model is voor een glaasje met metalen ring.
Ik ben nog nooit een 1965 tegen gekomen waar origineel een achterlicht met metalen glaasje op gemonteerd was.
De laatste series met metaalring waren 1963 en zoals fietser meldt kan daar nog wel een overgang geweest zijn naar 1964.
In mijn collectie zitten behoorlijk wat fietsen uit die periode (1963-1966) en daar is de overgang duidelijk tussen 1963 en 1964.
In de onderdelen prijscourant van 1965 staan trouwens ook de spatborden reeds afgebeeld voor kunststof achterlicht (te herkennen aan het schroefgaatje aan de linker zijkant). Ik ga er dan ook vanuit dat de intrede was in 1964.
Jouw spatbord zou dan ook zo'n gaatje moeten (gehad) hebben.
Ik ben nog nooit een 1965 tegen gekomen waar origineel een achterlicht met metalen glaasje op gemonteerd was.
De laatste series met metaalring waren 1963 en zoals fietser meldt kan daar nog wel een overgang geweest zijn naar 1964.
In mijn collectie zitten behoorlijk wat fietsen uit die periode (1963-1966) en daar is de overgang duidelijk tussen 1963 en 1964.
In de onderdelen prijscourant van 1965 staan trouwens ook de spatborden reeds afgebeeld voor kunststof achterlicht (te herkennen aan het schroefgaatje aan de linker zijkant). Ik ga er dan ook vanuit dat de intrede was in 1964.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
-
Dank voor deze informatie. Weer wat nuttige informatie.asterduc schreef: ↑19 sep 2019, 12.24 Het ontbreken van het verklikkerglas op de bovenkant van jouw spatbord geeft aan, zoals fietser heel attent opmerkt, dat dit geen jaren 60 model is voor een glaasje met metalen ring.
koets2.JPG
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia