Centaur featherweight
Geplaatst: 9 sep 2019, 18.15
Afgelopen weekeind was het weer de beurs in Beaulieu UK.
Altijd goed voor een weekeind snuffelen en kletsen over fietsen en andere rare dingen.
Ik plaats in de rubriek koffieklets wat foto`s van de markt .In deze topic een van de vondsten,
een Centaur featherweight uit 1903.
Het is een kruisframe van het type dat later door Simplex in Nederland werd gebouwd.
Dus met de twee dunnen buisjes van balhoofd naar achteras.
Daarnaast heeft deze fiets ook dubbele buisjes als liggende achtervork.
Er wordt wel beweerd dat na het ontstaan van de Dursley Pedersen diverse andere bedrijven ook iets met meerdere buisjes wilde maken.
Het gewone ruitframe was inmiddels een beproeft conceptueel goed ding maar de markt wilde iets ''leukers'' kort door de bocht geformuleerd.
Featherweight heeft uiteraard betrekking op het gewicht van de fiets. Iets wat je bij een Dusley Pedersen echt kan voelen en wat bij deze fiets van Centaur in enige mate ook te merken is al kan ik nu ook weer niet zeggen dat het ''een veertje'' is bij het optillen.
De Centaur`s hebben steevast disc adjusted hub`s en omdat bij deze het voorwiel muurvast zat heb ik het even los gehaald.
Erg net binnenwerk weer. Duidelijk een kwaliteitsfiets. De cups hebben beide gewone rechtse draad en daarbij was dus een van de cups losgelopen en tegen de vork aan blijven zitten. Geen grotere schade dan een vervormde contramoer.
De fiets heft ook mooie eigenwijze oplossingen voor diverse onderdelen. Een stuurstrop met aan de achterkant een stuur-parkeerslot en
een voorrem met veertjes om `m terug te trekken. Lijkt een beetje op Fongers. Ook de bolvormige houdertjes en hoe die vast zitten aan de vork.
Dat zie je terug op de Fongers fietsen uit 1903-08 met enkele velg-optrekrem.
Deze fiets komt uit de periode dat de inverted brake levers gebruikelijk waren. Rond 1906 komen de roterende remgrepen voorlangs het stuur (een patent van Sunbeam aanvankelijk) in de mode en verdwijnen de inverted levers naar de achtergrond.
Weer een leuke restauratieklus in het verschiet.
Ik heb ze het liefst als ze zo zijn: oud en verwaarloosd maar met nog 80% originele onderdelen.
Echt iets leuks van te maken.
Groeten,
Maarten
Altijd goed voor een weekeind snuffelen en kletsen over fietsen en andere rare dingen.
Ik plaats in de rubriek koffieklets wat foto`s van de markt .In deze topic een van de vondsten,
een Centaur featherweight uit 1903.
Het is een kruisframe van het type dat later door Simplex in Nederland werd gebouwd.
Dus met de twee dunnen buisjes van balhoofd naar achteras.
Daarnaast heeft deze fiets ook dubbele buisjes als liggende achtervork.
Er wordt wel beweerd dat na het ontstaan van de Dursley Pedersen diverse andere bedrijven ook iets met meerdere buisjes wilde maken.
Het gewone ruitframe was inmiddels een beproeft conceptueel goed ding maar de markt wilde iets ''leukers'' kort door de bocht geformuleerd.
Featherweight heeft uiteraard betrekking op het gewicht van de fiets. Iets wat je bij een Dusley Pedersen echt kan voelen en wat bij deze fiets van Centaur in enige mate ook te merken is al kan ik nu ook weer niet zeggen dat het ''een veertje'' is bij het optillen.
De Centaur`s hebben steevast disc adjusted hub`s en omdat bij deze het voorwiel muurvast zat heb ik het even los gehaald.
Erg net binnenwerk weer. Duidelijk een kwaliteitsfiets. De cups hebben beide gewone rechtse draad en daarbij was dus een van de cups losgelopen en tegen de vork aan blijven zitten. Geen grotere schade dan een vervormde contramoer.
De fiets heft ook mooie eigenwijze oplossingen voor diverse onderdelen. Een stuurstrop met aan de achterkant een stuur-parkeerslot en
een voorrem met veertjes om `m terug te trekken. Lijkt een beetje op Fongers. Ook de bolvormige houdertjes en hoe die vast zitten aan de vork.
Dat zie je terug op de Fongers fietsen uit 1903-08 met enkele velg-optrekrem.
Deze fiets komt uit de periode dat de inverted brake levers gebruikelijk waren. Rond 1906 komen de roterende remgrepen voorlangs het stuur (een patent van Sunbeam aanvankelijk) in de mode en verdwijnen de inverted levers naar de achtergrond.
Weer een leuke restauratieklus in het verschiet.
Ik heb ze het liefst als ze zo zijn: oud en verwaarloosd maar met nog 80% originele onderdelen.
Echt iets leuks van te maken.
Groeten,
Maarten