Fongers BBK 57 1909

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
JasperA

Fongers BBK 57 1909

Bericht door JasperA »

Gisteren berichtte MaartenW bij de forum post over de BD3 50 uit 1903 dat hij dit rijwiel had opgezocht in het Archief in Groningen. Het rijwiel bleek in eigendom te zijn geweest van Mevr. A Rolandus Hagedoorn.

Op Google kwam hij bij een afbeelding van een man op een fiets en het verhaal dat het een beroemde wielrenner zou zijn geweest. Zijn naam; Jan Derk Rolandus Hagedoorn.

Bij bestudering van de foto viel hem de constructie in de achtervork op en hij wist dat hij die gezien had bij een Fongers rijwiel in het Velorama. Bij verdere bestudering bleek het inderdaad om dezelfde fiets te gaan; De Fongers BBK 57 uit 1909!

De Fongers BD3 50 was dus van zijn toenmalige vrouw. Opvallend is dat beide fietsen 26 inch wielen hebben. Maarten vermoed dat beide fietsen toevertrouwd zijn geweest aan de Fongers fabriek voor bewaar-doeleinden. Bijzonder dat deze connectie tussen beide fietsen zo boven water komt!

Onderstaand de betreffende afbeelding en wat foto's van de fiets en de aparte constructie van de achtervork.
Bijlagen
rolandus-hagedoorn-archief-eemland-aft005003612.jpg
IMG_1486.JPG
IMG_0304.JPG
051-1.JPG
051-4.JPG
051-3.JPG
051-2.JPG
Laatst gewijzigd door JasperA op 24 okt 2022, 21.19, 1 keer totaal gewijzigd.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
jrietveld

Re: Fongers BBK 57 1909

Bericht door jrietveld »

Mooi dat de BBK57 en BDG50 'in de echt verbonden' waren, dat wist ik nog niet. Het gaat in beide gevallen om fietsen uit de voorraad van Velorama, een paar jaar geleden overgedaan aan een clublid uit Brabant.

Jasper spreekt over de 'Fongers-collectie van Velorama'. Daarover is nog wel wat te zeggen.
De Fongers fabriek had waarschijnlijk vanaf de jaren 20 een kleine collectie historische fietsen van eigen makelij (zoals Gazelle dat ook had). Daarvan zijn helaas geen afbeeldingen of beschrijvingen bekend. Twee fietsen die er in elk geval deel van uit maakten zijn het prototype militaire vouwfiets uit 1912 en een hoge bi die aan Fongers werd toegeschreven (zonder duidelijk bewijs overigens). Ergens in de jaren 50 heeft Fongers deze kleine collectie overgedaan aan rijwielhandelaar Willem Klei die in de stad een rijwielzaak dreef. Deze Klei heeft in de loop der jaren een aardige collectie van ca. 20 historische fietsen bij elkaar gebracht en showde die soms ook, bijvoorbeeld op de Groninger Salon. Gert Jan Moed liep eind jaren 70 met het idee rond een rijwielmuseum te beginnen en had contact met Klei. Kort na het overlijden van Willem Klei in 1980 heeft zijn vrouw de collectie van haar man overgedaan aan Moed/Velorama. Nog steeds bevinden de Wagtendonk en de hoge bi zich in de collectie van Velorama (naast bijvoorbeeld de vroege herentandem en de fiets van Margriet/Wilhelmina).
Tussen 1980 en 2015 heeft Velorama vele tientallen Fongers fietsen aangeboden gekregen. Voor zover ik weet zijn in die jaren ook de (overblijfselen van de) BD 1903 en BBK 1909 daar 'aangespoeld'. Beide fietsen verkeerden in erbarmelijke staat. Moed heeft de BBK (een werkelijk bijzondere fiets, de enig bekende met Bowden remmen, bijzonder frame en stuur) begin 2010 gerestaureerd zodat hij op de Fongers tentoonstelling in Groningen kon staan (zie foto, fiets vooraan; achter de bewuste hoge bi, er tussenin de van Wagtendonk, niet goed zichtbaar).
De HZ70 die Maarten nu heeft komt uit de Fongers voorraad van Velorama.
Het precieze verhaal kan Moed zelf natuurlijk het best vertellen, maar dit is in grote lijnen de gang van zaken geweest.

Aardig detail is dat de rijwielzaak Klei aan de Parkweg nog steeds bestaat; destijds was hun slogan 'Hij en zij op een Fongers van Klei', later veranderd in: 'Hij en zij op een fiets van Klei', nog steeds met het Fongers beeldmerk van 1959 op de etalageruit.

groet, Jos
Bijlagen
IMAG1573.jpg
Gele Zaal.JPG
Laatst gewijzigd door jrietveld op 6 okt 2019, 19.17, 2 keer totaal gewijzigd.
JasperA

Bericht door JasperA »

Dag Jos,

Bedoel je dan dat de BD3 wel in de Fongers fabriek collectie zat maar via een andere route dan via Dhr. Klei bij het Velorama terecht is gekomen?

De fietsen uit de Fongers fabriek collectie hebben/hadden allemaal een label waarop stond ‘komt uit Fongers collectie’. Dat geldt ook voor de BD3 (check de foto’s maar eens).
JasperA

Bericht door JasperA »

En de BBK stond eerder dit jaar nog steeds in Nijmegen...

Niet alle Fongers rijwielen uit het Velorama zijn naar Brabant gegaan.
JasperA

Bericht door JasperA »

Ter illustratie het betreffende label:
6121ABD9-E4CC-402A-A1A1-36EE0CE06FBC.jpeg
FA996CA2-EC88-4CCE-86A1-087D010EB988.jpeg
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Hoi Jasper,

Ik heb willen aangeven dat de Fongers voorraad van Velorama uit drie delen is opgebouwd: de oorspronkelijke kleine fabriekscollectie (waarvan volgens overlevering de hoge bi en de militaire vouwfiets deel uitmaakten), de (wat grotere) collectie van Klei (waarvan ik niet precies weet wat daar verder deel van uitmaakte) en een grote hoeveelheid andere ongerestaureerde fietsen en frames. In totaal had Velorama begin 2010 65 Fongers fietsen/frames, waarvan ik een groot deel heb helpen dateren. Het gros van deze fietsen was sinds jaar en dag opgeslagen in twee garageboxen, meer dan 90% is verkocht, alleen de topstukken zijn in het museum achtergebleven (waaronder de herentandem HH 9001 uit eind 1901).
Het is goed mogelijk dat de BDG50 uit 1903 (in Bolsward uitgeleverd, in 1932 gereviseerd in de fabriek) al in de collectie van Klei aanwezig was.

groet, Jos
JasperA

Bericht door JasperA »

Het is inderdaad een zeer geconcentreerde partij met oude Fongers rijwielen geweest waarvan het helaas niet is gelukt om ze bij elkaar te houden.

Veel van de Fongers fietsen van voor de jaren ‘20 die bij mij bekend zijn komen uit eerdere collecties. Gelukkig duikt er zelfs vandaag de dag nog steeds wel eens eentje op wat het verzamelen extra leuk maakt en het vuurtje van actief zoeken blijft aanwakkeren... :D
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik zal Gertjan ook nog eens vragen hoe het nu zat met die Fongers fietsen.
Ik weet dat hij ook nog een Fongers driewieler heeft staan .met zo`n King dick differentieel achterin.
En een BB uit omstreeks 1925 en een BD uit 1909 met het gesoldeerde voorste remstang busje boven de balhoofdlug op de buitenbalhoofdbuis.
Hebben ze heel kort gehad.

De damesfiets uit 1903 met de 26 inch wielen is denk ik een andere dan de fiets die Jos aangeeft (die naar Bolsward is uitgeleverd).
De fiets met framenummer 13047 staat hieronder (4e van onder):
005.JPG
006.JPG

Met potlood staan er de initialen van Jan Derk er doorheen geschreven en Hilversum er achter.
In die omgeving woonde Jan Derk; Amersfoort,Hilversum. Zijn vrouw is in 1920 verhuisd naar Den haag en mogelijk is de fiets bij haar man gebleven en later ter revisie of reparatie bij Fongers terug geweest.

Groeten,
Maarten
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Even nagekeken, er waren inderdaad twee BDG50's 1903 in de voorraad van Velorama. De 13047 is inderdaad in Utrecht geleverd. Ik zal nog eens nakijken of dat ook met de BBK57 het geval is geweest.

Jos
JasperA

Bericht door JasperA »

Bladerend door mijn mappen met Fongers prijscouranten kom ik ineens op de achterzijde van de Prijscourant uit 1935 een door Fongers gebruikte quote tegen van Rolandus Hagedoorn; ,, ‘n Fongers duurt een menschenleven.” (100.000 K.M. op ‘n Fongers).

De quote is ook zichtbaar op de achterzijde van de prijscouranten van de opvolgende jaren (vermoedelijk tot 1940?).
Bijlagen
D0611391-5E5B-4303-A067-6294C16F2E8B.jpeg
FB23C871-4119-4665-8E18-8861EF5E2BD7.jpeg
2835EA3C-7515-4CFB-B898-38237EE82A6F.jpeg
Plaats reactie