Pagina 1 van 1
Enkele neusveer Lepper zadel.
Geplaatst: 22 okt 2019, 08.36
door Fotomaan
Ik heb al een tijdje een Lepper met een frame waar een enkele neusveer in hoort. De veer wordt niet aan het frame van het zadel gemonteerd met twee bouten en moeren maar wordt er in gekanteld.
Omdat het model beslist zeldzaam is kan ik nergens een vervangende veer vinden. Daarom de vraag of er hier op het forum iemand is die zo'n veer heeft of weet hoe je zo'n veer na kunt maken. En anders nog laten maken.
Alvast bedankt.
Re: Enkele neusveer Lepper zadel.
Geplaatst: 22 okt 2019, 20.15
door Jeroen Zuiderwijk
Ik heb er niet echt een beeld bij hoe je dat bedoelt. Heb je een foto van het origineel?
Re: Enkele neusveer Lepper zadel.
Geplaatst: 22 okt 2019, 21.55
door Fotomaan
Aanstaande vrijdag ben ik weer in mijn werkplaats. Dan zal ik er een paar foto's van maken en hier plaatsen.
Het gaat er in in de eerste instantie om of er Überhaupt veren gemaakt kunnen worden. Moet dat speciaal staal zijn? Moet het wel of niet verhit worden? Hoe vorm je zoiets? Enz. enz.
Re: Enkele neusveer Lepper zadel.
Geplaatst: 16 nov 2019, 18.43
door Fotomaan
En nu dan eindelijk denfoto’s van het frame van het zadel waar de neusveer ingekanteld dient te worden.
Re: Enkele neusveer Lepper zadel.
Geplaatst: 16 nov 2019, 20.42
door fietshobbyist
' ... veren ... ... Moet dat speciaal staal zijn?'
Veren zijn doorgaans inderdaad van speciaal staal: verenstaal.
Re: Enkele neusveer Lepper zadel.
Geplaatst: 17 nov 2019, 09.37
door Jeroen Zuiderwijk
Werner schreef: ↑16 nov 2019, 20.42
' ... veren ... ... Moet dat speciaal staal zijn?'
Veren zijn doorgaans inderdaad van speciaal staal: verenstaal.
Ja, en nee. Wat vaak als verenstaal verkocht wordt is niet geschikt om veren van te maken. Of in ieder geval geen veren die zwaar belast worden zoals zadelveren. Dat is meer voor die veertjes die je zo uitelkaar trekt en ze niet meer terugveren. Voor zadelveren heb je een staalsoort nodig als bijvoorbeeld 1070 of 5160. Dat kun je indien in zachtgegloeide toestand (oranje heet maken, en dan langzaam af laten koelen) koud vervormen. Heet is wat makkelijker, omdat het dan niet terugveert en makkelijker vervormd. Daarna moet je het nog harden. Dat kan door verhitten tot circa 800 graden (niet magnetisch) en dan snel afkoelen in water of olie, afhankelijk van de staalsoort. Die temperatuur kun je bereiken in een barbecue met goede kwaliteit houtskool, en het staal goed tussen de kolen begraven. Na het harden is het heel bros, en moet het opnieuw verwarmd tot circa 300 graden. Bij die temperatuur kleurt het staal als het blank is blauw (zie
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... _steel.jpg). Dan is de brosheid weg, maar het staal nog steeds voldoende hard en is de veer geschikt voor gebruik. Olie hardende staalsoorten zijn makkelijker te harden dan waterhardende staalsoorten. Water is wat agressiever, en kan daardoor het staal meer vervormen tijdens het harden of zelfs breken. Volgens mij is 5160 een oliehardende staalsoort, en 1070 een waterhardende.
Re: Enkele neusveer Lepper zadel.
Geplaatst: 17 nov 2019, 09.44
door Jeroen Zuiderwijk
P.s. als alternatief kun je ook een veer toepassen die bedoeld is voor een boutverbinding, en een of twee gaten in het plaatje te boren. Dat kan een makkelijkere oplossing zijn om dat zadel weer bruikbaar te maken.
Re: Enkele neusveer Lepper zadel.
Geplaatst: 17 nov 2019, 12.02
door Fotomaan
Het zou inderdaad kunnen om er twee gaten in te boren en er een meer gangbare neusveer op te monteren.
Maar ik heb al best veel zadels van Lepper voor transportfietsen en zou het aardig vinden om het weer zo te maken als het was. Gewoon, omdat het ongewoon is

Maar bedankt voor de informatie. Ik ga eens proberen om in’t ieder geval de goede staalsoort te pakken te krijgen.