Gazelle bouwjaar?.
-
Gazelle bouwjaar?.
Goedemorgen,
Wie kan me details geven?
Gazelle bakkersfiets.
Framenummer 117719. (Als ik het goed kan lezen)
Voorspatbord verbrede uitloop onderaan.
Dubbele stang.
Binnenbanden gazelle transport potdicht 26X2.
Mvg
Geert
Wie kan me details geven?
Gazelle bakkersfiets.
Framenummer 117719. (Als ik het goed kan lezen)
Voorspatbord verbrede uitloop onderaan.
Dubbele stang.
Binnenbanden gazelle transport potdicht 26X2.
Mvg
Geert
- Jeroen Zuiderwijk
Re: Gazelle bouwjaar?.
Hallo Geert,
Welkom! Dat is nog een mooie Gazelle in nog grotendeels originele staat. Het enige wat zo te zien niet origineel is, is het zadel. Dat is nu een generieke Lepper drieveer, en niet het originele Gazelle transport zadel. Het originele zadel had een vaste onderbrug, en twee stroppen, en er stond Gazelle in het leer gedrukt in plaats van Lepper (wel door Lepper gemaakt overigens). Het zadel wat er nu op zit kun je natuurlijk gewoon laten zitten, het staat prima. Mooi is dat ook bijvoorbeeld nog de originele Union transport pedalen erop zitten.
Het framenummer is nog niet kompleet, daar hoort nog een extra cijfer bij. De fiets is ergens uit de jaren '50-'60, maar met het komplete framenummer kan het exacter bepaald worden.
Kwa restauratie is er tegenwoordig steeds meer de voorkeur om dat zo behoudend mogelijk te doen. Het laatste, en liever helemaal niet, is iets aan de lak doen. Wel eventueel de ergste roest wegpoetsen (met staalwol, of als het erg is met een staalborstel), en eventueel behandelen met poetsolie of owatrol (dun aan brengen en dan het overtollige wegpoetsen). Dat beschermt tegen roest, en maakt de fiets een stuk fraaier, zonder het oude uiterlijk aan te tasten. Het is natuurlijk je eigen fiets, dus je bent er vrij in om te beslissen. Maar veel mensen stappen af van opnieuw lakken. Dat is ook nog eens heel veel werk, en maakt de fiets minder waard.
Wel belangrijk is om alle draaiende delen (voorzichtig!) uitelkaar te halen, schoonmaken (met WD-40, geen ontvetter!), inspecteren op slijtage, en alles opnieuw smeren, nieuwe kogels erin, en een nieuwe ketting erom (bijvoorbeeld een Tsubaki Gamma Max, maat 415). Bij de achternaaf alleen kogelvet op de ronde kogels, de rest met dunne olie smeren (niet veel, het moet niet door de naaf gaan lopen). Tussen de remmantel en huls bijvoorkeur remmantelvet, dat remt en smeert het beste. Remmantelvet is helaas niet in Nederland te koop, maar wel hier: https://velo-classic.de/oxid2/Fahrrad-o ... -45gr.html . Als alternatief kun je een klein beetje kogellagervet gebruiken, maar dat remt wel slechter.
Waar je op moet letten: onderdelen zijn erg zeldzaam en kostbaar. Met name de trapas en crankstel moet je heel zuinig op zijn. Dus eerst goed kruipolie inlaten trekken (liefst een weekje laten staan), en dan voorzichtig de crankspie proberen los te krijgen. Dat is nog een kunst apart, dus lees je goed in (of stel hier vragen), voordat je gaat hameren en hem plat slaat, zodat hij er niet meer uit kan.
Welkom! Dat is nog een mooie Gazelle in nog grotendeels originele staat. Het enige wat zo te zien niet origineel is, is het zadel. Dat is nu een generieke Lepper drieveer, en niet het originele Gazelle transport zadel. Het originele zadel had een vaste onderbrug, en twee stroppen, en er stond Gazelle in het leer gedrukt in plaats van Lepper (wel door Lepper gemaakt overigens). Het zadel wat er nu op zit kun je natuurlijk gewoon laten zitten, het staat prima. Mooi is dat ook bijvoorbeeld nog de originele Union transport pedalen erop zitten.
Het framenummer is nog niet kompleet, daar hoort nog een extra cijfer bij. De fiets is ergens uit de jaren '50-'60, maar met het komplete framenummer kan het exacter bepaald worden.
Kwa restauratie is er tegenwoordig steeds meer de voorkeur om dat zo behoudend mogelijk te doen. Het laatste, en liever helemaal niet, is iets aan de lak doen. Wel eventueel de ergste roest wegpoetsen (met staalwol, of als het erg is met een staalborstel), en eventueel behandelen met poetsolie of owatrol (dun aan brengen en dan het overtollige wegpoetsen). Dat beschermt tegen roest, en maakt de fiets een stuk fraaier, zonder het oude uiterlijk aan te tasten. Het is natuurlijk je eigen fiets, dus je bent er vrij in om te beslissen. Maar veel mensen stappen af van opnieuw lakken. Dat is ook nog eens heel veel werk, en maakt de fiets minder waard.
Wel belangrijk is om alle draaiende delen (voorzichtig!) uitelkaar te halen, schoonmaken (met WD-40, geen ontvetter!), inspecteren op slijtage, en alles opnieuw smeren, nieuwe kogels erin, en een nieuwe ketting erom (bijvoorbeeld een Tsubaki Gamma Max, maat 415). Bij de achternaaf alleen kogelvet op de ronde kogels, de rest met dunne olie smeren (niet veel, het moet niet door de naaf gaan lopen). Tussen de remmantel en huls bijvoorkeur remmantelvet, dat remt en smeert het beste. Remmantelvet is helaas niet in Nederland te koop, maar wel hier: https://velo-classic.de/oxid2/Fahrrad-o ... -45gr.html . Als alternatief kun je een klein beetje kogellagervet gebruiken, maar dat remt wel slechter.
Waar je op moet letten: onderdelen zijn erg zeldzaam en kostbaar. Met name de trapas en crankstel moet je heel zuinig op zijn. Dus eerst goed kruipolie inlaten trekken (liefst een weekje laten staan), en dan voorzichtig de crankspie proberen los te krijgen. Dat is nog een kunst apart, dus lees je goed in (of stel hier vragen), voordat je gaat hameren en hem plat slaat, zodat hij er niet meer uit kan.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
3 - Composition/Information on Ingredients
Ingredient CAS # Weight Percent US Hazcom 2012/ GHS
Classification
LVP Aliphatic Hydrocarbon 64742-47-8 45-50% Aspiration Toxicity Category 1
Petroleum Base Oil 64742-56-9
64742-65-0
64742-53-6
64742-54-7
64742-71-8
<35% Not Hazardous
Aliphatic Hydrocarbon 64742-47-8 <25% Flammable Liquid Category 3
Aspiration Toxicity Category 1
Specific Target Organ Toxicity
Single Exposure Category 3
(nervous system effects)
Carbon Dioxide 124-38-9 2-3% Simple Asphyxiant
Gas Under Pressure,
Compressed Gas
Omhooggevallen wasbenzine met een geurtje

/Marten
- Jeroen Zuiderwijk
Er zit wasbenzine in, maar WD40 is meer dan dat. Het belangrijke is dat het niet geheel ontvet waardoor je lagers niet onbeschermd zijn tot je ze gaat smeren.
-
Dag Jeroen,
Bedankt voor je informatie.
De lopende delen lopen eigenlijk erg soepel.
De banden zijn helemaal op, verrot en uitgedroogd.
Ik heb zojuist nieuwe besteld.
Voor de rest ga ik doen wat je zegt en hem zoveel mogelijk behouden in de originele staat.
Als ik komende week het framenummer kan opzoeken geef ik het door.
Zoals je kunt zien is er niet veel zwarte verf meer onder.
De roestvlekken zijn evt te behandelen met roestomvormer.
Dan wordt het zwart en het bied bescherming.
Maar ik weet niet of dat veel gedaan wordt?
Ik heb een klein stukje van de metalen jasbeschermers behandeld en het leek me een goed alternatief?
Ik lees ook wel eens dat na het schoonmaken de fiets behandeld wordt met een blanke lak?
Dus gewoon over de roest etc.
Dan noemen ze het geloof ik een ratlook.
Mvg
Geert
De banden zijn helemaal op, verrot en uitgedroogd.
Ik heb zojuist nieuwe besteld.
Voor de rest ga ik doen wat je zegt en hem zoveel mogelijk behouden in de originele staat.
Ik heb een klein stukje van de metalen jasbeschermers behandeld en het leek me een goed alternatief?
Ik lees ook wel eens dat na het schoonmaken de fiets behandeld wordt met een blanke lak?
Mvg
Geert
- Jeroen Zuiderwijk
Dat is vaak schijn bedriegt. Het oude vet is meestal helemaal opgedroogt. Als je er dan mee gaat rijden, dan beschadig je de lagers. Daarnaast heeft zo'n transportfiets vaak een zwaar leven gehad. Je kunt bijvoorbeeld dit tegenkomen:Geertdekok schreef: ↑24 okt 2019, 11.48 Dag Jeroen,
Zijn ze nog soepel? Als het rubber helemaal door en door gebarsten is, dan kunnen ze nog best prima zijn voor kleine ritjes. Onder transportfiets verzamelaars zijn die oude spekbanden gewild, mits ze niet zo hard zijn dat ze niet meer op te pompen zijn.De banden zijn helemaal op, verrot en uitgedroogd.
Ik heb het nog nooit gedaan zien worden bij oude fietsen. Meestal is het een kwestie van de ergste roest wegpoetsen, en dan in de poetsolie of owatrol. Zie bijvoorbeeld deze fiets: viewtopic.php?f=44&t=299Ik heb zojuist nieuwe besteld.
Blanke lak op roest is een slecht idee. Dan gaat het er extra snel van onderdoor roesten. Wat meestal wordt gedaan is poetsolie of owatrol. Dit trekt in de roest, waardoor er geen vocht in kan trekken. Het is geen geweldige bescherming maar beter dan niets. Je kunt er niet mee door de pekel rijden zonder dat het weer gaat roesten. Ook worden transportfietsen gewoon in roestbruin gelaten. Zolang je de fiets niet permanent buitenzet, zal hij niet veel verder roesten.Ik heb een klein stukje van de metalen jasbeschermers behandeld en het leek me een goed alternatief?
Mvg
Geert
-
Hierbij een foto van het framenummer.
Zelfs met een loep bekeken.
Er kan misschien een 1 voor gestaan hebben.
De fiets lijkt me ouder dan de jaren 60.
Zelfs met een loep bekeken.
Er kan misschien een 1 voor gestaan hebben.
De fiets lijkt me ouder dan de jaren 60.
-
Het eerste begin is er.
Roest bestrijding toegepast.
Nieuwe band geplaats.
In de bijlage het verschil van voor en achter
Voorwiel opnieuw vet in de lagers.Roest bestrijding toegepast.
Nieuwe band geplaats.
In de bijlage het verschil van voor en achter