Hallo Geert,
Welkom! Dat is nog een mooie Gazelle in nog grotendeels originele staat. Het enige wat zo te zien niet origineel is, is het zadel. Dat is nu een generieke Lepper drieveer, en niet het originele Gazelle transport zadel. Het originele zadel had een vaste onderbrug, en twee stroppen, en er stond Gazelle in het leer gedrukt in plaats van Lepper (wel door Lepper gemaakt overigens). Het zadel wat er nu op zit kun je natuurlijk gewoon laten zitten, het staat prima. Mooi is dat ook bijvoorbeeld nog de originele Union transport pedalen erop zitten.
Het framenummer is nog niet kompleet, daar hoort nog een extra cijfer bij. De fiets is ergens uit de jaren '50-'60, maar met het komplete framenummer kan het exacter bepaald worden.
Kwa restauratie is er tegenwoordig steeds meer de voorkeur om dat zo behoudend mogelijk te doen. Het laatste, en liever helemaal niet, is iets aan de lak doen. Wel eventueel de ergste roest wegpoetsen (met staalwol, of als het erg is met een staalborstel), en eventueel behandelen met poetsolie of owatrol (dun aan brengen en dan het overtollige wegpoetsen). Dat beschermt tegen roest, en maakt de fiets een stuk fraaier, zonder het oude uiterlijk aan te tasten. Het is natuurlijk je eigen fiets, dus je bent er vrij in om te beslissen. Maar veel mensen stappen af van opnieuw lakken. Dat is ook nog eens heel veel werk, en maakt de fiets minder waard.
Wel belangrijk is om alle draaiende delen (voorzichtig!) uitelkaar te halen, schoonmaken (met WD-40, geen ontvetter!), inspecteren op slijtage, en alles opnieuw smeren, nieuwe kogels erin, en een nieuwe ketting erom (bijvoorbeeld een Tsubaki Gamma Max, maat 415). Bij de achternaaf alleen kogelvet op de ronde kogels, de rest met dunne olie smeren (niet veel, het moet niet door de naaf gaan lopen). Tussen de remmantel en huls bijvoorkeur remmantelvet, dat remt en smeert het beste. Remmantelvet is helaas niet in Nederland te koop, maar wel hier:
https://velo-classic.de/oxid2/Fahrrad-o ... -45gr.html . Als alternatief kun je een klein beetje kogellagervet gebruiken, maar dat remt wel slechter.
Waar je op moet letten: onderdelen zijn erg zeldzaam en kostbaar. Met name de trapas en crankstel moet je heel zuinig op zijn. Dus eerst goed kruipolie inlaten trekken (liefst een weekje laten staan), en dan voorzichtig de crankspie proberen los te krijgen. Dat is nog een kunst apart, dus lees je goed in (of stel hier vragen), voordat je gaat hameren en hem plat slaat, zodat hij er niet meer uit kan.