Een Fongers BDG 60 uit 1909.
Aan het label dat aan de stuurpen zit is te zien dat de fiets uit de Fongers fabriek collectie afkomstig is. Met name de tweede foto is prachtig en vertoond gelijkenissen met de bekende foto uit het Fongers Archief (zie laatste foto).
Zou deze fiets net als de BBK uit 1909 ook een bijzondere eigenaar hebben gehad?
Fongers BDG 60 1909 - 33779
Fongers BDG 60 1909 - 33779
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers BDG 60 1909 - 33779
Hoi Jasper,
Wat in enige mate bijzonder is aan deze fiets is dat de voorste bevestiging van de remstang naar het achterwiel niet deel uit maakt van de lug maar
op de buitenbalhoofdbuis is gesoldeerd.
Dit is de eerste voorlopige oplossing na het verlaten van het systeem met de bandjes om het frame.
Ik denk dat deze fiets nog eigendom is van Velorama. In ieder geval staat er een damesfiets met een dergelijke constructie te wachten op restauratie.
Ik heb eens gewerkt aan een Fongers HZ65 uit 1909 met de zelfde constructie. De fiets is helaas verdwenen naar Indonesie en eerlijk geschreven heb ik daar nog steeds een slecht gevoel over.
Zo te zien is deze fiets ook nog voorzien van de originele smalle spatborden.Wat zeker niet klopt en is vervangen zijn de stangen naar het stuur.
Die zijn hier voorzien van links-rechts schroefdraad terwijl in de periode tot 1913 de klem oplossing gangbaar was.
De damesfiets van de fraaie foto is van omstreeks 1913. De remverstelstangen zijn van het model wat in 1913 voor het eerst in de catalogus staat (met dopje boven op).
Maar omdat de gaffeltjes nog van het vierkante type zijn zal het niet veel later zijn omdat al snel de ovale ''gestroomlijnde'' gaffeltjes er in kwamen bij Fongers. (dit voor de ware fietsensnuffelaars)...
Groeten,
Maarten
Wat in enige mate bijzonder is aan deze fiets is dat de voorste bevestiging van de remstang naar het achterwiel niet deel uit maakt van de lug maar
op de buitenbalhoofdbuis is gesoldeerd.
Dit is de eerste voorlopige oplossing na het verlaten van het systeem met de bandjes om het frame.
Ik denk dat deze fiets nog eigendom is van Velorama. In ieder geval staat er een damesfiets met een dergelijke constructie te wachten op restauratie.
Ik heb eens gewerkt aan een Fongers HZ65 uit 1909 met de zelfde constructie. De fiets is helaas verdwenen naar Indonesie en eerlijk geschreven heb ik daar nog steeds een slecht gevoel over.
Zo te zien is deze fiets ook nog voorzien van de originele smalle spatborden.Wat zeker niet klopt en is vervangen zijn de stangen naar het stuur.
Die zijn hier voorzien van links-rechts schroefdraad terwijl in de periode tot 1913 de klem oplossing gangbaar was.
De damesfiets van de fraaie foto is van omstreeks 1913. De remverstelstangen zijn van het model wat in 1913 voor het eerst in de catalogus staat (met dopje boven op).
Maar omdat de gaffeltjes nog van het vierkante type zijn zal het niet veel later zijn omdat al snel de ovale ''gestroomlijnde'' gaffeltjes er in kwamen bij Fongers. (dit voor de ware fietsensnuffelaars)...
Groeten,
Maarten
Re: Fongers BDG 60 1909 - 33779
Dank voor de uitgebreide aanvulling Maarten! Mede dankzij jou heb ik dit jaar alweer veel bijgeleerd. Een goede basis om nog een hele rij van dit soort fietsen boven water te krijgen... 

Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl