ETRTO 635
ETRTO 635
Zijn er in het verleden wel eens banden gemaakt met een diameter van de hiel van een fietsband die groter was dan 635?
Ik vraag dit omdat ik wielen aan het maken ben van velgen waar ogenschijnlijk banden met die maat op moeten.
Als ik die er opleg valt de hiel niet mooi in de velg waardoor de band gaat 'hobbelen'. Met wasmiddel, vaseline of iets wat de wrijving tussen de band en de velg vermindert schiet de band na flink pompen wel op de goede plaats.
Maar eigenlijk zou het zonder glijmiddel ook goed moeten gaan. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik vraag dit omdat ik wielen aan het maken ben van velgen waar ogenschijnlijk banden met die maat op moeten.
Als ik die er opleg valt de hiel niet mooi in de velg waardoor de band gaat 'hobbelen'. Met wasmiddel, vaseline of iets wat de wrijving tussen de band en de velg vermindert schiet de band na flink pompen wel op de goede plaats.
Maar eigenlijk zou het zonder glijmiddel ook goed moeten gaan. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
- Jeroen Zuiderwijk
Re: ETRTO 635
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een van de wielen bij mijn stafiets. Dat was dan voor een 28x1,75" band. Ik gooi het er eerder op dat de velgen gewoon net iets te groot zijn gemaakt. Dat zou ook verklaren waarom jouw exemplaren nooit gebruikt zijn, omdat de banden er niet goed op pastten. Ik kom wel meer NOS onderdelen tegen die niet gebruikt zijn, omdat er iets niet helemaal in orde was.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
700A (28 x 1 3/8) = 642, 700 (28 x 1 1/4) = 647Fotomaan schreef: ↑21 nov 2019, 16.20 Zijn er in het verleden wel eens banden gemaakt met een diameter van de hiel van een fietsband die groter was dan 635?
/Marten
[/quote]700A (28 x 1 3/8) = 642, 700 (28 x 1 1/4) = 647[/quote]
Dat zijn dan banden geweest die nu niet meer gemaakt worden neem ik aan?
Alles wat ik nu tegenkom is 40-635 of 42-635 als grootste maat.
Ik ga voor de optie dat de velgen een soort maandagochtendproduktie zijn geweest.
Dat zijn dan banden geweest die nu niet meer gemaakt worden neem ik aan?
Alles wat ik nu tegenkom is 40-635 of 42-635 als grootste maat.
Ik ga voor de optie dat de velgen een soort maandagochtendproduktie zijn geweest.
Hi,
https://www.ilovebike.it/en/tires-tradi ... 642-black/
Ik heb 2 van deze gekocht.
Groeten
Jon Rowe
Groeten
Jon Rowe
Ik was verrast toen ik de foto van de band zag want het lijkt wel een moderne Vredestein Transport.rowejon schreef: ↑22 nov 2019, 20.31 Hi,
Groeten
Jon Rowe
Maar ik denk dat deze banden met een breedte van 37 te smal zijn voor velgen van 43mm breed.
De Delta Cruiser kan nog net met 40 maar die is er dus alleen maar als 635 of kleiner. Die zijn wel te doen maar wel met een glijmiddel. Als je daarmee een lekke band krijgt moet er naast het tubetje lijm een potje afwasmiddel mee

Hi,
"Maar ik denk dat deze banden met een breedte van 37 te smal zijn voor velgen van 43mm breed."
Juist! Een goed opgepompt band is maar 35mm breed. Toen ik probeerd een 635 band op een 642 velg te monteren was het onmogelijk om de band over de velg te krijgen. Ik denk ook dat jouw velgen zijn overmaat 635.
Groeten
Jon Rowe
"Maar ik denk dat deze banden met een breedte van 37 te smal zijn voor velgen van 43mm breed."
Juist! Een goed opgepompt band is maar 35mm breed. Toen ik probeerd een 635 band op een 642 velg te monteren was het onmogelijk om de band over de velg te krijgen. Ik denk ook dat jouw velgen zijn overmaat 635.
Groeten
Jon Rowe
-
Niet toevallig velgen voor hielbanden?
Er zijn inmiddels een paar banden met de ETRTO maat 622 bijgekomen en die vertoonden dezelfde mankementen. Daarvan wilde de hiel van de band ook niet echt makkelijk in de hoek van de velg glijden. Uiteindelijk lukt het wel maar zelfs met afwasmiddel moet er stevig doorgepomd worden wil de band goed op zijn plaats komen. Het is te horen dat de hiel in de hoek 'schiet'.
De banden waar ik in dit topic over begon zitten inmiddels op hun plek nadat ik de hoek in de velg waar de hiel in moet glijden bij heb gevijld, glad heb geschuurd en in heb gesmeerd met afwasmiddel.
Doordat er bij nieuwe moderne banden met andere maten dan 635 probleempjes ontstaan op velgen waar ik dat nog niet eerder tegen ben gekomen vermoed ik dat er toch wat anders aan de hand is dan dat de velgen die ik heb te groot zouden zijn. Het lijkt er eerder op de moderne banden wat aan de krappe kant bemeten zijn.
Helemaal zeker ben ik nog steeds niet.
De banden waar ik in dit topic over begon zitten inmiddels op hun plek nadat ik de hoek in de velg waar de hiel in moet glijden bij heb gevijld, glad heb geschuurd en in heb gesmeerd met afwasmiddel.
Doordat er bij nieuwe moderne banden met andere maten dan 635 probleempjes ontstaan op velgen waar ik dat nog niet eerder tegen ben gekomen vermoed ik dat er toch wat anders aan de hand is dan dat de velgen die ik heb te groot zouden zijn. Het lijkt er eerder op de moderne banden wat aan de krappe kant bemeten zijn.
Helemaal zeker ben ik nog steeds niet.