Gazelle model L
Geplaatst: 2 dec 2019, 10.24
Ik denk met recht in de rubriek Fietsen met technische bijzonderheden:
Deze Gazelle L.
Het is een kruisframe uit 1937 met de weinig bekende dunne framebuizen van mangaanstaal.
De zadel-framebuis meet 1 inch en is daarmee zo`n 3,2 mm dunner dan een gebruikelijke Gazelle zadelframebuis.
Het geldt voor alle buizen behalve de balhoofdbuitenbuis.
Het zou een lichter frame opleveren maar door de verdere aankleding is het natuurlijk toch weer een zware Hollandse fiets geworden.
Naast dat dit een zeer uitzonderlijke kruisframe variant is heeft de fiets ook nog eens kogellagers.
Het uit zich oa in de zware trapasconstructie die ze op een bijzondere wijze van conische uittredende buisaansluitingen hebben voorzien.
Ik kan me niet helemaal voorstellen wat de binnenvorm is. Het moet toch aansluiten rondom de buis, Dus het zal van vrij massief wel dunner uit moeten lopen.
De liggende achtervork is ook van het Gazelle L type. Wel mist hier nog een extra oog voor de vaste dunne bagagedrager die de L in latere jaren heeft.
Helaas zijn er nog geen catalogi van 1936-1938 te zien maar ik hoop daar eens dit type fiets in terug te vinden.
De voorste trommelrem is nog van het linker type met uiteraard de schroefstofkap van de kogellager variant.
Leuk ook de kleur groen en de fraaie oliebadkettingkast. Deze zit nog vast met losse hulp beugels aan de framebuizen. Zo als vooroorlogse vliegtuigen haar vleugels aan de romp hadden zitten. Ook de deksel is wel mooi uitgevoerd met dat geschroefde middendeel. De fiets heeft het oude model spatborden maar wel in de smalle variant. Deze meten 55 mm terwijl een gebruikelijk Gazelle spatbord uit de jaren 10 t/m 1937 62mm plusminus meet.
Ook zitten hier de ovaaltjes op voor de massieve spatbordstangen.
Helaas zijn de velgen 28 x 1 1/2 maar zodra ik tegen 28 x 1 3/8 velgen en banden aan loop dan komen die er in. Het geeft de fiets een wat lichter voorkomen .
Groeten,
Maarten
Deze Gazelle L.
Het is een kruisframe uit 1937 met de weinig bekende dunne framebuizen van mangaanstaal.
De zadel-framebuis meet 1 inch en is daarmee zo`n 3,2 mm dunner dan een gebruikelijke Gazelle zadelframebuis.
Het geldt voor alle buizen behalve de balhoofdbuitenbuis.
Het zou een lichter frame opleveren maar door de verdere aankleding is het natuurlijk toch weer een zware Hollandse fiets geworden.
Naast dat dit een zeer uitzonderlijke kruisframe variant is heeft de fiets ook nog eens kogellagers.
Het uit zich oa in de zware trapasconstructie die ze op een bijzondere wijze van conische uittredende buisaansluitingen hebben voorzien.
Ik kan me niet helemaal voorstellen wat de binnenvorm is. Het moet toch aansluiten rondom de buis, Dus het zal van vrij massief wel dunner uit moeten lopen.
De liggende achtervork is ook van het Gazelle L type. Wel mist hier nog een extra oog voor de vaste dunne bagagedrager die de L in latere jaren heeft.
Helaas zijn er nog geen catalogi van 1936-1938 te zien maar ik hoop daar eens dit type fiets in terug te vinden.
De voorste trommelrem is nog van het linker type met uiteraard de schroefstofkap van de kogellager variant.
Leuk ook de kleur groen en de fraaie oliebadkettingkast. Deze zit nog vast met losse hulp beugels aan de framebuizen. Zo als vooroorlogse vliegtuigen haar vleugels aan de romp hadden zitten. Ook de deksel is wel mooi uitgevoerd met dat geschroefde middendeel. De fiets heeft het oude model spatborden maar wel in de smalle variant. Deze meten 55 mm terwijl een gebruikelijk Gazelle spatbord uit de jaren 10 t/m 1937 62mm plusminus meet.
Ook zitten hier de ovaaltjes op voor de massieve spatbordstangen.
Helaas zijn de velgen 28 x 1 1/2 maar zodra ik tegen 28 x 1 3/8 velgen en banden aan loop dan komen die er in. Het geeft de fiets een wat lichter voorkomen .
Groeten,
Maarten