Graag jullie advies over een probleem met mijn Gazelle Sport Speciaal (26 inch)
Ik had het achterwiel naar een fietsenmaker gebracht omdat er een paar spaken gebroken waren. Helaas had hij het freewheel met geweld moeten verwijderen, daar was kennelijk in het verleden al aan "gerommeld".
Gevolg geen freewheel meer. De enige die hij mij kon leveren is een freewheel met "borst". Zie foto. Dit freewheel kan niet niet helemaal op de naaf gedraaid worden. Het wiel (naaf) is met dit freewheel te breed om ingebouwd te worden. (zie foto)
Het freewheel voor een SINGLE SPEED Sturmey Archer dat hier op moet kan hij niet leveren. Ook bij Internet bikes kan ik het niet vinden. Ik kan alleen een algemeen freewheel krijgen bij de fietsenmaker, deze draait echter helemaal tot de spaken door waardoor de kettinglijn niet klopt.
Advies fietsenmaker, stop er opvulringen tussen spaken en freewheel. (had hij trouwens niet) Dit lijkt mij echter geen goede oplossing.
Weet iemand waar ik het juiste freewheel kan kopen? (18 tanden?) Heeft iemand er misschien één te koop? Of een andere oplossing?
Advies gevraagd over Freewheel Sturmey Archer
-
Advies gevraagd over Freewheel Sturmey Archer
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
-
Re: Advies gevraagd over Freewheel Sturmey Archer
Zolang het freewheel met alle draadgangen op de naaf zit lijkt mij dat goed genoeg. Een symmetrische Esjot is 14mm breed dus dan kun je uitrekenen hoeveel vulringen er tussen moeten. Als vulring kun je bv de (stalen) Sturmey Archer ringen van 1.6mm dik gebruiken, of een borgring van een linker bracketcupFongers1952 schreef: ↑7 dec 2019, 16.08 Graag jullie advies over een probleem met mijn Gazelle Sport Speciaal (26 inch)
Ik had het achterwiel naar een fietsenmaker gebracht omdat er een paar spaken gebroken waren. Helaas had hij het freewheel met geweld moeten verwijderen, daar was kennelijk in het verleden al aan "gerommeld".
Gevolg geen freewheel meer. De enige die hij mij kon leveren is een freewheel met "borst". Zie foto. Dit freewheel kan niet niet helemaal op de naaf gedraaid worden. Het wiel (naaf) is met dit freewheel te breed om ingebouwd te worden. (zie foto)
Het freewheel voor een SINGLE SPEED Sturmey Archer dat hier op moet kan hij niet leveren. Ook bij Internet bikes kan ik het niet vinden. Ik kan alleen een algemeen freewheel krijgen bij de fietsenmaker, deze draait echter helemaal tot de spaken door waardoor de kettinglijn niet klopt.
Advies fietsenmaker, stop er opvulringen tussen spaken en freewheel. (had hij trouwens niet) Dit lijkt mij echter geen goede oplossing.
Weet iemand waar ik het juiste freewheel kan kopen? (18 tanden?) Heeft iemand er misschien één te koop? Of een andere oplossing?
/Marten
-
Inderdaad, dat freewheel met borst is niet geschikt voor de naaf. Dat gaat nooit passen.
Ik heb even achter gekeken en vond een freewheel 18 tands .
Daar wil ik best van af omdat dat op m`n 28 inch fietsen niet voor komt.
Zie foto`s . Het merk is mij niet bekend maar het ding loopt mooi en de tanden zijn nog zeer netjes.
Groeten,
Maarten
Ik heb even achter gekeken en vond een freewheel 18 tands .
Daar wil ik best van af omdat dat op m`n 28 inch fietsen niet voor komt.
Zie foto`s . Het merk is mij niet bekend maar het ding loopt mooi en de tanden zijn nog zeer netjes.
Groeten,
Maarten
-
Hoi Maarten, heel graag, dank je wel.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia