ketting sluitstukje

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Denis waut

ketting sluitstukje

Bericht door Denis waut »

Beste,
M'n onbekend 'dienstrijfiets' van 1928 reed goed tot kort geleden: meer en meer voelde ik een 'krak' in de pedalen, en dacht dat er iets in de terugtraprem fout was. Bij het bekijken dit weekeinde, bleek dat de ketting de oorzaak was: als sluitstuk is er een gevezen schakel; zelfs niet met evenwijdige plaatjes, maar aan de ene kant smal, en andere kant breed stuk .... . Werd dit ooit gebruikt? Of is dit een stukje huisvlijt??
MVG
Bijlagen
20200104_180016.jpg
20200104_175932.jpg
20200104_175907.jpg
20200104_173814.jpg
m-gineering

Re: ketting sluitstukje

Bericht door m-gineering »

Denis waut schreef: 6 jan 2020, 13.05 Beste,
M'n onbekend 'dienstrijfiets' van 1928 reed goed tot kort geleden: meer en meer voelde ik een 'krak' in de pedalen, en dacht dat er iets in de terugtraprem fout was. Bij het bekijken dit weekeinde, bleek dat de ketting de oorzaak was: als sluitstuk is er een gevezen schakel; zelfs niet met evenwijdige plaatjes, maar aan de ene kant smal, en andere kant breed stuk .... . Werd dit ooit gebruikt? Of is dit een stukje huisvlijt??
MVG
Dit soort binnen-buitenschakels worden nog steeds gebruikt als je niet uitkomt met het normale stelbereik van de achternaaf, je kunt de ketting daarmee een 1/2" inkorten ipv 1". Je ziet ze dus bij Rohloff naven, fixies, brommers met 2 kettingen etc. Ik ken ze echter alleen in ponsuitvoering. Maar in traditionele baankettingen kom je nog steeds wel geschroefde verbindingsschakels tegen, dus lijkt me deze combi best mogelijk
/Marten
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

Haha! Denis,
Vorig jaar kocht ik een ****, bouwjaar 2010 zo bleek en die had er ook één.
Ik zag het ook voor het eerst en met verbazing. Het bleek een halve schakel - geen huisvlijt. Dat met die moertjes ziet er dan wel weer uit alsof mijn grootvader in 1950 in zijn loods an 't knooin is geweest.
Er kunnen twee redenen voor zijn:
Als je wiel te dicht bij het spatbord komt, voor of achter, kun je de kettinglengte iets beter fine-tunen.
Als je twee even getande kettingwielen hebt en een oneven aantal schakels, komen de kettingschakels in een meer gevarieerd ritme over de tanden. Het schijnt dat het dan minder telkens op hetzelfde punt op elkaar in slijt dan als alle drie van een even aantal zijn - we hebben het natuurlijk over fietsen zonder derailleur.
De plaatselijke 'fietsemaker' liet zich wel ontvallen dat hij niet zo gecharmeerd is van zo een halve schakel. Wellicht om reden van dat die met iets meer weerstand over de tanden gaat dan een gewone schakel.

Vette vingers man! Je lijkt wel een Oude Fietser ...

Oude Fietsers, gaarne uw commentaar of aanvulling.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 6 jan 2020, 17.28, 1 keer totaal gewijzigd.
Denis waut

Bericht door Denis waut »

beste,
dank voor de reacties: had ik nog nooit gezien, en geen flauw benul dat het gebruikt werd ...
@ Werner: dank om m'n vingers te flatteren :P , en ja met handschoentjes werken vind ik maar niets ; en tja wat is oud? 53 jaar is net voldoende om toch wel wat ervaring op te doen zeker :D
geniet van de zonnige dag (althans in Antwerpen toch), en vele fietswensen voor het nieuwe jaar!
m-gineering

Werner schreef: 6 jan 2020, 13.34 Natuurlijk om reden van dat die met iets meer weerstand over de tanden gaat dan een gewone schakel.
Als de schakel dezelfde lengte heeft zie ik niet in waar die weerstand van moet komen, de draaipunten blijven hetzelfde. Wel is de schakel minder sterk omdat er twee bochten inzitten en de schalm dus ook op buiging wordt belast.
/Marten
velofilie

Bericht door velofilie »

Missing link,

De firma KMC maakt zelfs kettingen die geheel zijn opgebouwd op halve schakels.
Deze worden gebruikt bij echte BMX fietsjes.
https://www.kmcchain.com/en/series/half-link-series

Groet, Wiel
Laatst gewijzigd door velofilie op 6 jan 2020, 18.02, 1 keer totaal gewijzigd.
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

@ Denis
Oude Fietser sloeg per definitie op de ouderdom van onze fietsen, niet op de leeftijd van het lid van de club. Die leeftijd kan ook heel laag zijn.
m-gineering

velofilie schreef: 6 jan 2020, 17.16 Missing link,

De firma KMC maakt zelfs kettingen die geheel zijn opgebouwd op halve schakels.
Deze worden gebruikt bij echte BMX fietsjes.

Groet, Wiel
Bij de BMX zal het esthetische aspect de doorslag hebben geven, maar je komt deze kettingen (ietsje zwaarder ;) ) ook tegen in industriele aandrijvingen, landbouwmachines en transportbanden
/Marten
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Dat de schakel (heb ik ook ergens in een van de aandrijfkettingen zitten, met een moertje zelfs) bij gelegenheid een probleem zou kunnen geven is omdat de overige schalmen allemaal uit rechte plaatjes bestaan en dit schalmpje uit gebogen plaatjes, het zou dus bij zeer hoge belasting iets kunnen "oprekken". Heb daar overigens nooit een probleem mee gehad.
Wim
DCR gaat nooit verloren....
australman

Bericht door australman »

Hoi,

Het kan natuurlijk zo zijn dat de ketting ooit eens vernieuwd is,maar dat wel de oude (versleten) halve verbindingsschakel weer gebruikt is.
(Bij gebrek aan een nieuw exemplaar).Ben het vaker tegengekomen.

Hans
Plaats reactie