Gratis: Gazelle 1956 omafiets

Plaats reactie
maartenB

Gratis: Gazelle 1956 omafiets

Bericht door maartenB »

Alleen voor betalende clubleden van De Oude Fiets:
Deze nog best nette Gazelle van 1956.
Gratis weg te geven door een dame uit Lith, op voorwaarde dat de fiets bij een liefhebber terecht komt.
Moet wel opgeknapt worden, schrijft ze er bij.

Dus: niet voor wederverkoop/handel, niet voor onderdelen.

Wie maken we er blij mee?
Mail maar even naar info@oudefiets.nl of naar mijn privé e-mail.
Bijlagen
image004.jpg
image003.jpg
image002.jpg
DSC_0149.jpg
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
maartenB

Re: Gratis: Gazelle 1956 omafiets

Bericht door maartenB »

niemand?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
gerritg33

Bericht door gerritg33 »

Is deze fiets nog verkrijgbaar. Ben op zoek naar een fiets uit 1958 (geboortejaar van mijn vrouw) Ik wil de fiets opknappen en gebruiken met de passende kleding voor gelegenheden ... Ik verneem graag van u ..
gerritg33

Bericht door gerritg33 »

Sorry moet zijn 1956!
VelpArnhem

Bericht door VelpArnhem »

Maarten,

Mocht de Gazelle er nog zijn? Leuk. Lith is aardig in de buurt.

Groet,

Jan
mazell99

Bericht door mazell99 »

ooh mooi deze foto is er nog ! .
Men vraagt zich vaak af hoe is het afgelopen met die fiets ? { ik althans } .
Heb dit Rijwiel opgehaald het plan is om klaar te maken voor dagelijks gebruik .
Heb daarbij het idee gehad de opknap sessie in een topic op dit forum te plaatsen ,dit onder de tekst { in gebruik name andere oude fiets } ,dit omdat ik hier vaak nieuwkomers vragen lees of zie waarin men wil weten hoe andere het doen ,dit is dan mijn manier .

In gebruik name andere oude fiets .

Deze Gazelle 1956 heb ik eerst geheel gedemonteerd waarbij ik foto's maak van de aandacht punten bij montage .
Geheel gedemonteerd wil dus zeggen tot kaal frame ! zoals ik bij iedere oude fiets doe ,ik begin bij het schoonmaken /controleren en/of vernieuwen van alle lager onderdelen /draaiende delen normaal houd dat bij mij in vernieuwen lager kogels balhoofd stel en trapas vaak ook van de remnaaf en de voornaaf .
Ik heb dan alles al schoon gemaakt en losse roest verwijderd dit vind ik zeker belangrijk bij binnenzijde spatborden .
Dan begin ik met Owatrol de binnenzijde spatborden te behandelen die Owatrol is een beetje gemengd met zwarte verf zodat het lak lijkt .
Dan { en dat vind ik zelf voor behoud een goed idee ,denk aan weer /wind } doe ik de lugs van staande en liggende vork aan de binnenzijde door er Owatrol in te gieten { een beetje } ik plak dan die gaatjes af met tape en draai het frame regelmatig om het in de lugs / mannetjes goed te verdelen .
De velgen hadden ook het nodige van beginnende roest de velgen { om de originele wielen te kunnen /blijven gebruiken } heb ik ook behandeld met Owatrol de binnenzijde van de velgen en ook de buitenzijde dit alles met Owatrol hoeft niet dik ! het kan met een haast droge kwast net genoeg dat het overal geraakt is .
Hierna heb ik de remnaaf aangepakt ik ga er altijd van uit dat het nooit onderhoud gehad heeft of verkeerd gerepareerd is en zo ook bij dit Rijwiel .
Er zat een Favoriet binnenwerk in met stalen remmantel ,en staal op staal ? dat slijt .
Heb toen het binnenwerk schoon gemaakt ,een nieuwe messing remmantel gemonteerd evenals een nieuwe aandrijf kop voor schroef tandwiel dit voor een 22 tands omdat je ook tegen de wind in en bult op moet kunnen fietsen .
Kettingen ik had er een paar old stock die moet je aan elkaar schroeven ik vond uit dat die oude kettingen standaard geschikt zijn voor een 22 tands tandwiel ,heb echter wel een nieuwe /moderne ketting gemonteerd { wel ingekort } omdat bij die hele oude wat schakels zwaar gingen .
Pedalen ik had nog een stel oude Unions die mooi passen op zon Rijwiel maar die waren erg aangetast door roest .
Hiervan heb ik ook de lager kogeltjes vernieuwd en nieuwe assen gemonteerd .
Zadel vervangen { hoo rustig ik gooi de oude vast niet weg maar voor dagelijks gebruik } een Lepper Concorde gemonteerd .
Rest me nu verlichting aan sluiten en kettingkast monteren maar dat is een heel groot probleem de huidige zijn veel kleiner ! het zit vast wel goed maar de ruimte om het ketting wiel is met die huidige kasten vrij beperk ,of zijn er kettingkasten XL te koop ,iemand ? .

Voor zover mijn verslagje van hoe ik een andere nieuwe/oude fiets in gebruik neem met het idee het weer dagelijks te kunnen gebruiken en klaar te maken voor weer jaren Rijplezier ! .
pedalen Union
pedalen Union
Bijlagen
Gazelle 1956 L
Gazelle 1956 L
Gazelle 1956 R
Gazelle 1956 R
Remnaaf
Remnaaf
Balhoofd stel
Balhoofd stel
mazell99

Bericht door mazell99 »

nog wat foto's en oja een andere drager gemonteerd .
Mijn volgende project een 1951 Phoenix heren 66 CM .
Bijlagen
ook biezen nog mooi aanwezig
ook biezen nog mooi aanwezig
cranckstel met gereviseerde trappers
cranckstel met gereviseerde trappers
De remnaaf met 22 tands tandwiel
De remnaaf met 22 tands tandwiel
het slot
het slot
Drager Hopmi met standaard
Drager Hopmi met standaard
mazell99

Bericht door mazell99 »

sommige foto's staan er nu anders gedraaid op ,zo staan ze niet op mijn PC ik kan het echter niet wijzigen ! ,dus effe gedraaid kijken .
maartenB

Bericht door maartenB »

Dank, leuk te lezen hoe je hem hebt opgeknapt!
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

mazell99 schreef: 28 mar 2020, 16.12 sommige foto's staan er nu anders gedraaid op ,zo staan ze niet op mijn PC ik kan het echter niet wijzigen ! ,dus effe gedraaid kijken .
Kan het zijn dat je foto's wel recht zijn bij het openen maar dat het icoontje gedraaid staat? Dan het icoontje maar eens draaien (rechter muistoets) en de foto nog een keer openen wellicht dat het dan werkt.
Of, ze hebben nog de originele IMG_**** benaming van de camera. Wellicht staan er meer dan één foto op je PC met die naam?
Als de foto's een unieke naam hebben, kan het zijn dat het over is.

In Lith zullen ze nu rustig slapen, nu ze zien dat deze Gazelle zo goed terecht gekomen is.
Plaats reactie