Symboliek van framenummers
-
Symboliek van framenummers
Beste allemaal,
Graag jullie mening over de symboliek van framenummers.
Afgelopen zaterdag stond er een mooie Gazelle Sport Speciaal op MP te koop. Daar heb ik op geboden, gisteren ben ik daar mee gestopt omdat de geboden bedragen idioot hoog waren. De prijs staat nu op € 1.000 en jullie raden het al, deze fiets gaat (ook al) naar Indonesië.
Ik snap niet waarom zij zo idioot hoog bieden. Ik schat de waarde op maximaal € 400 à € 500. Nou viel het mij dat het framenummer begint met 111
Iemand vertelde mij dat dit een bepaalde symboliek heeft In Indonesië. Is iemand daar mee bekend? Heeft het iets met bijgeloof te maken? Of met het geloof an sich? Hoor het graag want ik snap hier niets van.
Graag jullie mening over de symboliek van framenummers.
Afgelopen zaterdag stond er een mooie Gazelle Sport Speciaal op MP te koop. Daar heb ik op geboden, gisteren ben ik daar mee gestopt omdat de geboden bedragen idioot hoog waren. De prijs staat nu op € 1.000 en jullie raden het al, deze fiets gaat (ook al) naar Indonesië.
Ik snap niet waarom zij zo idioot hoog bieden. Ik schat de waarde op maximaal € 400 à € 500. Nou viel het mij dat het framenummer begint met 111
Iemand vertelde mij dat dit een bepaalde symboliek heeft In Indonesië. Is iemand daar mee bekend? Heeft het iets met bijgeloof te maken? Of met het geloof an sich? Hoor het graag want ik snap hier niets van.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Re: Symboliek van framenummers
Klopt; heren Gazelles met een framenummer van 1,1 miljoen (uit 1955) hebben een soort magische waarde in Indonesië omdat er een keer geld is gevonden in de zitbuis van zo'n model. Die fiets was naar verluidt in het bezit van een rijke Chinees die dat daarin had verborgen toen de stemming in Indonesië in die periode anti-China was. Men kijkt bij de betreffende modellen ook nu nog steeds in die buis op zoek naar oud geld (dat nu niets meer waard is), maar wat ook nooit is gevonden (en al helemaal niet in fietsen die nu uit NL worden ingevoerd...). Zo heeft elk land wel iets van folklore; de originele Lucifer lampen uit de jaren 20 die hier met de inslag VT voor een paar tientjes worden verhandeld brengen in Duitsland en Zwitserland een veelvoud op. Hetzelfde geldt voor de kleine olielampjes van Lucas (bijvoorbeeld model Captain) die in Engeland voor vele honderden euro's over de toonbank gaan.
groet, Jos
groet, Jos
-
Dank je Jos.
Vorig jaar heb ik, zonder het te weten, ook een Gazelle verkocht die naar Indonesië is vertrokken. De koper gebruikte een schuilnaam op MP omdat hij er eerlijk voor uit kwam dat veel (?) verkopers anders geen fiets aan hem willen verkopen.
Wat ik toch wel verontrustend vind is dat hij mij vertelde veel fietsen hier te kopen. Als hij er weer een stel (?) heeft verscheept hij ze in één partij. Laat ik nou altijd gedacht te te hebben dat men daar alleen belangstelling heeft voor vooroorlogse fietsen, fietsen uit het koloniale verleden. Niet dus, deze koper vertelde ook fietsen te kopen uit de 70 er jaren maar een voorkeur te hebben voor de jaren 50 en 60.
Als ik het goed begrijp gaan er echt heel veel fietsen die kant op. Eerlijk gezegd voel ik er daarom ook niks meer voor om ze fietsen te verkopen.
Vorig jaar heb ik, zonder het te weten, ook een Gazelle verkocht die naar Indonesië is vertrokken. De koper gebruikte een schuilnaam op MP omdat hij er eerlijk voor uit kwam dat veel (?) verkopers anders geen fiets aan hem willen verkopen.
Wat ik toch wel verontrustend vind is dat hij mij vertelde veel fietsen hier te kopen. Als hij er weer een stel (?) heeft verscheept hij ze in één partij. Laat ik nou altijd gedacht te te hebben dat men daar alleen belangstelling heeft voor vooroorlogse fietsen, fietsen uit het koloniale verleden. Niet dus, deze koper vertelde ook fietsen te kopen uit de 70 er jaren maar een voorkeur te hebben voor de jaren 50 en 60.
Als ik het goed begrijp gaan er echt heel veel fietsen die kant op. Eerlijk gezegd voel ik er daarom ook niks meer voor om ze fietsen te verkopen.
Misschien hetzelfde gevoel als voor iemand uit Azië die in Europa een wereldmuseum bezoekt.
Wat een onzin
; er zijn toch ook Nederlandse fietsliefhebbers die o.a safety,s of hoge bi,s uit Frankrijk Engeland of de U.S.A hierheen halen ,en wij smullen van de restauratieverslagen die erover op het forum komen te staan , ook vele Duitse verzamelaars zijn verzot op oude Gazelle,s met stangremmen trouwens
Of hoeveel Kreidler,s en Zundapp,s worden er uit Duitsland of Zwitserland geimporteerd ?Om over de klassieke auto,s nog maar te zwijgen...

Of hoeveel Kreidler,s en Zundapp,s worden er uit Duitsland of Zwitserland geimporteerd ?Om over de klassieke auto,s nog maar te zwijgen...
-
Ach, ieder zijn mening.de rode schreef: ↑21 jan 2020, 20.16 Wat een onzin; er zijn toch ook Nederlandse fietsliefhebbers die o.a safety,s of hoge bi,s uit Frankrijk Engeland of de U.S.A hierheen halen ,en wij smullen van de restauratieverslagen die erover op het forum komen te staan , ook vele Duitse verzamelaars zijn verzot op oude Gazelle,s met stangremmen trouwens
![]()
Nogmaals, het gaat om hele grote aantallen fietsen die hier opgekocht worden en naar Indonesië gaan. Maar uiteraard ieder zijn keuze of je wel of niet een fiets aan ze verkoopt.
-
Ik geloof dat er veel meer oude fietsen zijn in Nederland dan dat er fietsliefhebbers rond lopen.
Misschien wel 100 fietsen op 1 liefhebber of daaromtrent.
Ik heb tegen dat verhandelen naar het buitenland vanuit dat perspectief geen enkele moeite .
Vind het zelfs ook wel leuk dat die jongens daar ook zo gek zijn op die fietsen.
Waar ik wel moeite mee heb is als er een zeldzame Nederlandse fiets het land uit gaat.
Een Fongers uit 1902 of Simplex met interne remstangen.
Die vijf fietsen die daar nog van over zijn mogen wel we proberen te behouden denk ik.
Nog steeds geen hond die het interesseert ,dat enkele overgebleven exemplaar maar wel iets waar wij dan wel iets van af weten en betekenis aan
kunnen geven.
Groeten,
Maarten
Misschien wel 100 fietsen op 1 liefhebber of daaromtrent.
Ik heb tegen dat verhandelen naar het buitenland vanuit dat perspectief geen enkele moeite .
Vind het zelfs ook wel leuk dat die jongens daar ook zo gek zijn op die fietsen.
Waar ik wel moeite mee heb is als er een zeldzame Nederlandse fiets het land uit gaat.
Een Fongers uit 1902 of Simplex met interne remstangen.
Die vijf fietsen die daar nog van over zijn mogen wel we proberen te behouden denk ik.
Nog steeds geen hond die het interesseert ,dat enkele overgebleven exemplaar maar wel iets waar wij dan wel iets van af weten en betekenis aan
kunnen geven.
Groeten,
Maarten
- fietshobbyist
Al gaat het lichtelijk off-topic, het gaat er nu over ... Onlangs kwam de gedachte in me op:
Komt er uit Deutsche Scheunen und Schuppen wel eens een in de Tweede Wereldoorlog uit Nederland ontvreemd,
vooroorlogs Holländisches Fahrrad tevoorschijn?-?
Veel liefhebbers storen zich aan het feit dat oude Nederlandse fietsen op enige schaal naar Indonesië 'verdwijnen' (het gaat misschien om enkele honderden fietsen in totaal tot dusver). Ik heb daar geen enkele moeite mee; men is daar geïnteresseerd in dit onderdeel van hun (koloniale) geschiedenis en - iets platter - er worden daar gewoon betere prijzen betaald voor mooie oude fietsen dan hier. Intussen halen wij de nodige (echt) oude modellen uit de VS, Frankrijk en vooral Engeland. Ik heb nooit gehoord dat men in die landen een moreel oordeel had over die belangstelling vanuit ons land.
groet, Jos
groet, Jos
Is dat jouw indruk? Er zijn eigenlijk maar heel weinig verzamelaars in Duitsland die zich bezighouden met Nederlandse fietsen. Ik ben er echter een van (drie van mijn twintig klassiekers zijn Nederlands)
...En trouwens, deze kwamen pas na de oorlog op een rechtvaardige manier de grens over

Voor zover ik weet, gebeurt dit niet. Schuurvondsten zijn hoe dan ook zeldzaam in Duitsland en dan zijn het Duitse fietsen ... toch is het natuurlijk mogelijk dat ergens ....