Carbid en olie lampen graag meer info hierover over?

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Batavus 1940
Berichten: 104
Lid geworden op: 11 dec 2019, 20.18

Carbid en olie lampen graag meer info hierover over?

Bericht door Batavus 1940 »

Hallo allemaal

Heeft er iemand voor mij wat meer info over cabidlampen en olie lampen. Wat zijn Nederlandse merken?
Ben benieuwd zie op mp zoveel lampen voor bij komen maar welke zijn nu gewoon Nederlands.
gerritkan
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Carbid en olie lampen graag meer info hierover over

Bericht door gerritkan »

Er zijn wel carbid lampen met de naam er op van Nederlandse fiets fabrikanten maar die kochten de lampen bij buitenlandse bedrijven .
Het Amerikaanse merk Solar geimporteert door Stokvis leverde veel aan Nederlandse fabrieken .
Wat olie lampen betreft ben ik nog geen in Nederland gemaakte lamp tegen gekomen.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3863
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Carbid en olie lampen graag meer info hierover over?

Bericht door maartenB »

Je kocht destijds (ongeveer tot jaren 50) een fiets zonder verlichting.
Die kocht je er dus los bij.
Lucas was bijvoorbeeld een populair Engels merk dat je veel zag op nederlandse fietsen.

Naast olielampen en carbidlampen had je ook nog kaarslampen. Was de goedkoopste klasse. Is wel lekker makkelijk werkend te krijgen.

Wel leuk: je kunt dus gewoon een lamp kiezen die mooi staat bij je fiets. Ik kies wel altijd een wat simpeler lamp als het een goedkoop model fiets betreft. Ergens in de jaren 30 werden elektrische verlichtingssets betaalbaar. Rond 1940 was carbidverlichting nog wel te koop, maar ik denk dat het nauwelijks meer werd verkocht.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
m-gineering
Berichten: 1463
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Carbid en olie lampen graag meer info hierover over?

Bericht door m-gineering »

maartenB schreef: 27 jan 2020, 11.48 Je kocht destijds (ongeveer tot jaren 50) een fiets zonder verlichting.
Die kocht je er dus los bij.
Lucas was bijvoorbeeld een populair Engels merk dat je veel zag op nederlandse fietsen.

Naast olielampen en carbidlampen had je ook nog kaarslampen. Was de goedkoopste klasse. Is wel lekker makkelijk werkend te krijgen.

Wel leuk: je kunt dus gewoon een lamp kiezen die mooi staat bij je fiets. Ik kies wel altijd een wat simpeler lamp als het een goedkoop model fiets betreft. Ergens in de jaren 30 werden elektrische verlichtingssets betaalbaar. Rond 1940 was carbidverlichting nog wel te koop, maar ik denk dat het nauwelijks meer werd verkocht.
1913 Leonidas catalogus:
olielampje va ƒ 0.75
kaarslamp va ƒ1.10
acetyleen va ƒ3.25
Electrische rijwiellantaarn met eigen dynamo Nieuwste Uitvinding ! ƒ13.50
/Marten
Plaats reactie