Oude Transportfiets

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Scholten#1963&04

Oude Transportfiets

Bericht door Scholten#1963&04 »

Hallo Allen,

Hiermee heb ik de vraag betrefende mijn aangekochte oude transportfiets. Deze heb ik gisteren gekocht bij Toon Mensinck
alleen wist hij niet wat voor merk het is, wel zij hij dat hij van 1930 is. Dus inheb de vraag of iemand mijkan vertellen wat
voor merk het kan zijn b.v.d.
IMG_3475.JPG
IMG_3476.JPG
IMG_3477.JPG
IMG_3478.JPG
Met vriendelijke groeten
Henk Scholten
Sint Pancras
peterbakker

Re: Oude Transportfiets

Bericht door peterbakker »

Hoi Henk . Zonder merk lijkt het jaartal me moeilijk te vinden . Het achterwiel geeft soms wel wat geheimen prijs maar het lijkt me dat deze vervangen is . Ik weet lang niet alles ( wel iets ...) , ik woon in obdam en wil wel met je zoeken naar merktekens enzo . Groeten Peter Bakker
Scholten#1963&04

Bericht door Scholten#1963&04 »

Ok Peter bedankt, volgens Toon is hij dus van1930 omdat het een doortrapper is (dus zonder rem)
maar ik kan niets vinden van een serienummer of ander merkteken. Misschien zit dit onder de
dikke laag verf die er op gekladderd is?? Als ik hem kaal ga halen ondek ik misschien wat??

Grt
Henk
peterbakker

Ik begin zelf meestal met wat afbijt op de logische plekken
peterbakker

Hier staat soms ook wat
Bijlagen
20190930_113650-1548x2064.jpg
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Scholten#1963&04 schreef: 26 jan 2020, 19.36 Ok Peter bedankt, volgens Toon is hij dus van1930 omdat het een doortrapper is (dus zonder rem)
maar ik kan niets vinden van een serienummer of ander merkteken. Misschien zit dit onder de
dikke laag verf die er op gekladderd is?? Als ik hem kaal ga halen ondek ik misschien wat??

Grt
Henk
Doortrappers zijn gemaakt tot deze verboden werden in 1950. Dus je komt ook zelfs nog na-oorlogse doortrappers tegen. De achterpadden (acherwiel ophanging) zijn niet ingesoldeerd, dus waarschijnlijk op zijn vroegst eind jaren '20. De trapas is een BSA model, met klembouten aan de onderkant. Die zie je ook nog wel veel in de jaren '30, al werd de dikke Thompson trapas in de jaren '30 steeds meer toegepast. De voordrager is een Standaard of Roelewiel (staat voorop in het midden). Voordragers van dit model van het merk Standaard werden vanaf 1935 of 1936 toegepast. Het bedrijf Standaard veranderde naar de naam Roelewiel rond 1948 even uit mijn hoofd. Voordragers waren ook los te koop, dus die kan ooit vervangen zijn. Mijn eerste indruk is dat het een jaren '30 fiets is. Zowiezo omdat jaren '20 transportfietsen aanzienlijk zeldzamer zijn (zie https://www.transportfiets.net/2018/05/ ... voor-1930/ voor het volledige overzicht aan wat er bewaard is uit die periode).
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 27 jan 2020, 11.17 Doortrappers zijn gemaakt tot deze verboden werden in 1950.
Daadwerkelijk verboden? Dan is het verbod inmiddels weer verdwenen uit het voertuigreglement. Of was de terugtraprem de goedkoopste optie om de fiets te voorzien van 'een goed werkende rem'?
/Marten
maartenB

Bericht door maartenB »

(ik heb het onderwerp even naar de juiste rubriek verplaatst, MB)
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

Scholten#1963&04 schreef: 26 jan 2020, 13.42
Transportfiets HS.JPG
Of eigenlijk, plaatste deze transportfietsfoto.

Het volgende is een zelfbedachte filosofie, die wel vaker door mij geuit wordt:
Uit iets negatiefs kan iets positiefs voortkomen. Reden om niet te lang te treuren als iets mislukt omdat je nog niet weet waar het toe zal leiden.
In dit geval de zeeer late ontdekking dat je op een op-de-kop-staande foto kunt klikken met je rechter muistoets waarna je het commando 'draaien met de klok mee' of 'draaien tegen de klok in' kunt geven.
Ofwel: geen fotobewerkingsprogramma (meer) nodig om een foto rechtop te zetten.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

m-gineering schreef: 27 jan 2020, 12.33 Daadwerkelijk verboden? Dan is het verbod inmiddels weer verdwenen uit het voertuigreglement. Of was de terugtraprem de goedkoopste optie om de fiets te voorzien van 'een goed werkende rem'?
Fietsen zonder rem zijn nog altijd verboden. De rem werd verplicht, en daarmee doortrappers zonder rem verboden. De terugtraprem was de enige vorm van rem die (toen nog) op transportfietsen werd toegepast. Goedkoop was het niet in de aanschaf, maar door de robuustheid en beperking in benodigd onderhoud in het gebruik de goedkoopste optie.
Plaats reactie