Fongers onbreekbare voorvork
Geplaatst: 6 feb 2020, 12.19
Afgelopen weken heb ik mogen werken aan een Fongers BB70 uit 1923 met enkele bovenbuis.
Mooi hoog frame zonder dus die ''dubbeldekker'' constructie.
De fiets had wel een verstevigde voorvork. Geen vlakke kroon zoals je bij de BB zou verwachten maar een opliggende versie zoals bij de andere modellen gebruikelijk. De vorkpoten waren wel duidelijk dikker en zwaarder dan gebruikelijk en onderaan voor de wielnaaf wel weer gesoldeerde eindstukken.
Deze vork had een typisch euvel namelijk de stuurbuis zat niet vast gesoldeerd aan de kroon. Het geheel zat vast met enkele afgebroken laspuntjes en een staafje van plm 5 mm.
Waarschijnlijk was de vork in de eerste periode wel een geheel geweest. Er zat wel wat kopersoldeer boven en onder aan het uiteinde van de buis maar je ziet op de foto hoe matig dat is geweest.
De vork zal de controle overleeft hebben en tenslotte kun je ook niet in de verbinding kijken.Aan de buitenkant leek het een geslaagde soldering waarschijnlijk.
De fiets is overigens ook eens terug geweest voor revisie getuigen de nummers die in veel onderdelen is ingeslagen.
Ook toen is de vork gewoon weer terug in de fiets gekomen.
Ik heb na een jaar of 97 de vork maar weer eens gesoldeerd maar moest daartoe wel de veiligheids constructie in de vorkbuis wegboren.
Onderin de Fongersvork zit vanaf begin jaren 20 een verzameling stangetjes van 3 mm dik met daarbinnen weer een buisje.
De bedoeling is dat als de vork zou breken net boven de kroon dat deze constructie er dan voor zorgt dat de vork niet onmiddelijk onder de fiets uit valt maar min of meer blijft hangen.
De vorkbuis is van zichzelf al een stuk dikker onderaan maar blijkbaar was bij oa Fongers de ervaring dat het bij een op de zoveel fietsen het wel eens mis ging.
Meer fietsbouwers hebben zich bezig gehouden met een vorkbeveiliging. Gruno Adek had haar Certus-bout Ik meen een doorgetrokken stuurexpanderbout die in de vork geschroefd was.
Weg boren van de veiligheids constructie van de vork was nodig omdat ik niet in staat ben om een grote massa staal zo te verhitten dat de soldering overal goed gaat vloeien. Ik heb wel na het solderen van de buis met kroon een nieuwe beveiliging gemaakt en terug gezet.
Wel leuk om weer eens in de huid van de fabrikant te kruipen. Ik leer deze fietsen steeds beter kennen daardoor.
Ik denk dat ik zelf trouwens tot een andere oplossing zou zijn gekomen.Deze Fongers oplossing is vrij zwaar en tot boven aan toch ook vrij massief.
Ze overlappen wel het meest belaste deel van de vorkbuis wat dan wel weer in orde is.
Groeten,
Maarten
Mooi hoog frame zonder dus die ''dubbeldekker'' constructie.
De fiets had wel een verstevigde voorvork. Geen vlakke kroon zoals je bij de BB zou verwachten maar een opliggende versie zoals bij de andere modellen gebruikelijk. De vorkpoten waren wel duidelijk dikker en zwaarder dan gebruikelijk en onderaan voor de wielnaaf wel weer gesoldeerde eindstukken.
Deze vork had een typisch euvel namelijk de stuurbuis zat niet vast gesoldeerd aan de kroon. Het geheel zat vast met enkele afgebroken laspuntjes en een staafje van plm 5 mm.
Waarschijnlijk was de vork in de eerste periode wel een geheel geweest. Er zat wel wat kopersoldeer boven en onder aan het uiteinde van de buis maar je ziet op de foto hoe matig dat is geweest.
De vork zal de controle overleeft hebben en tenslotte kun je ook niet in de verbinding kijken.Aan de buitenkant leek het een geslaagde soldering waarschijnlijk.
De fiets is overigens ook eens terug geweest voor revisie getuigen de nummers die in veel onderdelen is ingeslagen.
Ook toen is de vork gewoon weer terug in de fiets gekomen.
Ik heb na een jaar of 97 de vork maar weer eens gesoldeerd maar moest daartoe wel de veiligheids constructie in de vorkbuis wegboren.
Onderin de Fongersvork zit vanaf begin jaren 20 een verzameling stangetjes van 3 mm dik met daarbinnen weer een buisje.
De bedoeling is dat als de vork zou breken net boven de kroon dat deze constructie er dan voor zorgt dat de vork niet onmiddelijk onder de fiets uit valt maar min of meer blijft hangen.
De vorkbuis is van zichzelf al een stuk dikker onderaan maar blijkbaar was bij oa Fongers de ervaring dat het bij een op de zoveel fietsen het wel eens mis ging.
Meer fietsbouwers hebben zich bezig gehouden met een vorkbeveiliging. Gruno Adek had haar Certus-bout Ik meen een doorgetrokken stuurexpanderbout die in de vork geschroefd was.
Weg boren van de veiligheids constructie van de vork was nodig omdat ik niet in staat ben om een grote massa staal zo te verhitten dat de soldering overal goed gaat vloeien. Ik heb wel na het solderen van de buis met kroon een nieuwe beveiliging gemaakt en terug gezet.
Wel leuk om weer eens in de huid van de fabrikant te kruipen. Ik leer deze fietsen steeds beter kennen daardoor.
Ik denk dat ik zelf trouwens tot een andere oplossing zou zijn gekomen.Deze Fongers oplossing is vrij zwaar en tot boven aan toch ook vrij massief.
Ze overlappen wel het meest belaste deel van de vorkbuis wat dan wel weer in orde is.
Groeten,
Maarten