Opknapproject: Christianos' zijn transportfiets
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 27 jan 2020, 16.15
Opknapproject: Christianos' zijn transportfiets
Dag allen,
Wat begon als een kleine vraag. En als een apart topic over conussen van een trapas, begint nu toch wel serieus te worden. De opknapbbeurt van mijn Locomotief Transportfiets. Ik dacht: het is leuk dit allemaal te bundelen in een eigen topic zodat jullie, als jullie het leuk vinden, dit kunnen volgen in de stappen die ik neem.
Hier mijn voorsteltopic
Casus: Locomotief Transportfiets
Bouwjaar: '41 of '51. Ik denk het laatste.
Gevonden: in de bosjes
Algehele staat: verroest, maar niet doorgeroest op belangrijke delen
Doel: gangbaar maken, maar niet restaureren. Het moet een goede dagelijkse fiets worden, niet meer of minder.
Budget: het liefst zo min mogelijk, hergebruik staat op plaats 1.
Acute Problemen: Trapas heeft veel speling, kettingwerk vastgeroest, voorwiel mist compleet lager, voorvork krom.
Stap 1
Omdat ik de fiets op mijn werk heb gevonden, staat deze ook in de kelder van ons kantoor. Het ding is bijna niet te tillen en omdat hij niet verrijdbaar was, is het eerste doel om deze zodanig gangbaar te maken dat ik hem kan wegfietsen naar huis.
Stap 2
Daar begint stap 2: het toonbaar maken.
Foto's, fiets zoals aangetroffen:
Wat begon als een kleine vraag. En als een apart topic over conussen van een trapas, begint nu toch wel serieus te worden. De opknapbbeurt van mijn Locomotief Transportfiets. Ik dacht: het is leuk dit allemaal te bundelen in een eigen topic zodat jullie, als jullie het leuk vinden, dit kunnen volgen in de stappen die ik neem.
Hier mijn voorsteltopic
Casus: Locomotief Transportfiets
Bouwjaar: '41 of '51. Ik denk het laatste.
Gevonden: in de bosjes
Algehele staat: verroest, maar niet doorgeroest op belangrijke delen
Doel: gangbaar maken, maar niet restaureren. Het moet een goede dagelijkse fiets worden, niet meer of minder.
Budget: het liefst zo min mogelijk, hergebruik staat op plaats 1.
Acute Problemen: Trapas heeft veel speling, kettingwerk vastgeroest, voorwiel mist compleet lager, voorvork krom.
Stap 1
Omdat ik de fiets op mijn werk heb gevonden, staat deze ook in de kelder van ons kantoor. Het ding is bijna niet te tillen en omdat hij niet verrijdbaar was, is het eerste doel om deze zodanig gangbaar te maken dat ik hem kan wegfietsen naar huis.
Stap 2
Daar begint stap 2: het toonbaar maken.
Foto's, fiets zoals aangetroffen:
Laatst gewijzigd door christianos op 24 feb 2020, 14.46, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 27 jan 2020, 16.15
Re: Opknapproject: Christianos' zijn transportfiets
Hoofdstuk 1: De Trapas
Omdat ik na de vondst van de fiets pas begon te lezen over het opknappen van transportfietsen, kwam ik op dit forum en bij de vereniging terecht. Daar las ik dat het allerbelangrijkste van de fiets toch wel de (nagenoeg onvervangbare) trapas is.
Met dat in gedachten heb ik een ding meteen besloten: als de trapas niet te herstellen is, sneuvelt het hele project.
Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb de fiets eerst twee weken laten 'weken' in kruipolie en ben toen begonnen met het heel zachtjesaan losdraaien van alle onderdelen. Met veel pijn en moeite kreeg ik uteindelijk de trappers, cranks en lagers van de trapas los. Wat ik daar vond was niet best. Er is kennelijk heel lang met heel veel speling doorgefietst en eigenlijk waren de balletjes in het lager vierkant, de conussen zodanig uitgesleten dat ze begonnen te breken (?!?) en de lagerschalen ver ingesleten.
VIa het forum kreeg ik contact met Maurice en die heeft (wiehooee!) nog een setje conussen en lagerschalen kunnen vinden. Via internet de juiste kogels besteld (5/16) en in de kelder van mijn werk alles gemonteerd. De fiets heeft nu weer een spelingsvrije trapas!
Foto's De kapotte conus
Nieuwe conussen, lagerschalen en lagerkogels
De tijdelijke werkplaats
En gemonteerd. Spelingsvrij!
Omdat ik na de vondst van de fiets pas begon te lezen over het opknappen van transportfietsen, kwam ik op dit forum en bij de vereniging terecht. Daar las ik dat het allerbelangrijkste van de fiets toch wel de (nagenoeg onvervangbare) trapas is.
Met dat in gedachten heb ik een ding meteen besloten: als de trapas niet te herstellen is, sneuvelt het hele project.
Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb de fiets eerst twee weken laten 'weken' in kruipolie en ben toen begonnen met het heel zachtjesaan losdraaien van alle onderdelen. Met veel pijn en moeite kreeg ik uteindelijk de trappers, cranks en lagers van de trapas los. Wat ik daar vond was niet best. Er is kennelijk heel lang met heel veel speling doorgefietst en eigenlijk waren de balletjes in het lager vierkant, de conussen zodanig uitgesleten dat ze begonnen te breken (?!?) en de lagerschalen ver ingesleten.
VIa het forum kreeg ik contact met Maurice en die heeft (wiehooee!) nog een setje conussen en lagerschalen kunnen vinden. Via internet de juiste kogels besteld (5/16) en in de kelder van mijn werk alles gemonteerd. De fiets heeft nu weer een spelingsvrije trapas!
Foto's De kapotte conus
Nieuwe conussen, lagerschalen en lagerkogels
De tijdelijke werkplaats
En gemonteerd. Spelingsvrij!
- fietshobbyist
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Re: Opknapproject: Christianos' zijn transportfiets
De trapas van een transportfiets: zo telkens blijkt, het hete hangijzer!
Rees onlangs de vraag en laat me die dan nu eens lanceren:
Maar, er zijn toch wel technische tovenaars in dit land, die op een draaibank lagercups en/of trapas kunnen namaken?
Of, is het niet mogelijk een soort universele trapas te bedenken, die in alle transportfietsen past en waarop gangbare cranks passen?
Ja, de aanschaf van die transportfiets-met-Union-kettingwiel van laatst (binnenkort meer daarvan) wordt overwogen, maar ...
Rees onlangs de vraag en laat me die dan nu eens lanceren:
Maar, er zijn toch wel technische tovenaars in dit land, die op een draaibank lagercups en/of trapas kunnen namaken?
Of, is het niet mogelijk een soort universele trapas te bedenken, die in alle transportfietsen past en waarop gangbare cranks passen?
Ja, de aanschaf van die transportfiets-met-Union-kettingwiel van laatst (binnenkort meer daarvan) wordt overwogen, maar ...
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 15 jan 2013, 10.49
Re: Opknapproject: Christianos' zijn transportfiets
Hoi,
Als je het origineel wilt hebben,is het misschien een probleem.Als je wilt rijden kun je best wel iets frobelen met een paar
gesloten kogellagers en een stuk assenstaal,lijkt me.
Hans
Als je het origineel wilt hebben,is het misschien een probleem.Als je wilt rijden kun je best wel iets frobelen met een paar
gesloten kogellagers en een stuk assenstaal,lijkt me.
Hans
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09
Re: Opknapproject: Christianos' zijn transportfiets
Er is al zo'n universele adapter op de markt, voor Zweedse fietsen want die hebben ook een 45 mm trapashuis. Ze zijn hier te koop, mits op voorraad: https://www.velobia.fi/fauber-conversion-adapter. Wel beetje duur, maar je hoeft nooit meer een trapas te zoeken. Je zou er zelfs een as met vaste lagers in kunnen stoppen. Ik heb 'm overigens nog niet uitgeprobeerd, tot nu toe is mijn assenvoorraad nog toereikend
De beste sportfiets is een transportfiets
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 27 jan 2020, 16.15
Re: Opknapproject: Christianos' zijn transportfiets
Wat ik mij daarbij afvraag: zijn de assen en dergelijke bij transportfietsen niet expres zo zwaar uitgevoerd? Dus als je het lichter gaat maken, loop je dan geen risico?Rob Houkes schreef: ↑24 feb 2020, 20.16Er is al zo'n universele adapter op de markt, voor Zweedse fietsen want die hebben ook een 45 mm trapashuis. Ze zijn hier te koop, mits op voorraad: https://www.velobia.fi/fauber-conversion-adapter. Wel beetje duur, maar je hoeft nooit meer een trapas te zoeken. Je zou er zelfs een as met vaste lagers in kunnen stoppen. Ik heb 'm overigens nog niet uitgeprobeerd, tot nu toe is mijn assenvoorraad nog toereikend
fauber-adapter_BSA.jpg
Lijkt me ook een kwestie van vraag en aanbod. Dat hier nu een stel gekken zitten die een paar fietsen aan de gang houden
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09
Re: Opknapproject: Christianos' zijn transportfiets
christianos schreef: ↑24 feb 2020, 20.44 Wat ik mij daarbij afvraag: zijn de assen en dergelijke bij transportfietsen niet expres zo zwaar uitgevoerd? Dus als je het lichter gaat maken, loop je dan geen risico?
Niet alle transportfiets trapassen zijn zo zwaar uitgevoerd, 15,8 en 16 mm komen regelmatig voor en daar zijn nog best BSA assen voor te vinden. Ook daar bestaan trouwens dikke varianten van, maar die zijn net zo moeilijk te vinden als de Thomson variant.... Maar met zo'n BSA adapter kan je je transportfiets in ieder geval rijdend houden, desnoods met een ander crankstel. Dat moet namelijk wel goed op de as passen, anders zul je er versteld van staan hoe snel je alles kapot trapt!
De beste sportfiets is een transportfiets
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Opknapproject: Christianos' zijn transportfiets
Ja en ja. Zo'n dunnere as breekt sneller, en de lagers slijten veel sneller. Ook zullen moderne kettingwielen sneller slijten. Je rijdt dan op een zwaardere fiets, die als je hem als transportfiets gebruikt ook intensiever wordt belast, maar dan met de fragiele aandrijving van moderne fietsen. Als je rustig fietst, dan kan dat best lang goed gaan. Maar als je wat potiger trapt, dan ga je dat merken. Maar het voordeel is dat als de trapas of crankstel op is, je voor een paar euro een vervanger koopt zonder te moeten zoeken.christianos schreef: ↑24 feb 2020, 20.44 Wat ik mij daarbij afvraag: zijn de assen en dergelijke bij transportfietsen niet expres zo zwaar uitgevoerd? Dus als je het lichter gaat maken, loop je dan geen risico?
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Opknapproject: Christianos' zijn transportfiets
Een tweede alternatief om een moderne Thompson as te plaatsen is een aluminium bus erin plaatsen. Die zijn er in 45mm buiten- en 40mm binnendiameter. Als je daar een stuk van met locktite in je trapashuis zet, dan past er een standaard Thompson as in, zoals deze: https://www.fietsenwinkeldiscounter.nl/ ... l+ShoppingRob Houkes schreef: ↑24 feb 2020, 20.16Er is al zo'n universele adapter op de markt, voor Zweedse fietsen want die hebben ook een 45 mm trapashuis. Ze zijn hier te koop, mits op voorraad: https://www.velobia.fi/fauber-conversion-adapter. Wel beetje duur, maar je hoeft nooit meer een trapas te zoeken. Je zou er zelfs een as met vaste lagers in kunnen stoppen. Ik heb 'm overigens nog niet uitgeprobeerd, tot nu toe is mijn assenvoorraad nog toereikend
fauber-adapter_BSA.jpg
Maar daar past natuurlijk je originele crankstel niet op, dus die moet dan ook modern.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Opknapproject: Christianos' zijn transportfiets
En wat betreft het maken van conussen etc. Ja het kan, maar als je die met de hand per stuk maakt, dan ben je wel even bezig. Ze moeten ook nog gehard worden, dus je moet beginnen met de juiste staalsoort, en daar de juiste warmtebehandeling op uitvoeren, en eventueel daarna nog na slijpen. Dat is een klus voor gevorderden. Als je dat door een bedrijfje zou laten doen, dan gaat dat meer kosten dan een goede transportfiets. Het nadeel is ook nog eens dat er zoveel verschillende maten zijn, dat je niet eventjes een batch van een 1000 stuks of zo maakt, zodat ze per stuk goedkoop worden. en waarmee dan iedereen jarenlang vooruit kan.
Alleen die dikke BSA trapassen zou ik misschien nog wel eens willen laten namaken. Dat zijn relatief eenvoudige dingen, en het hardingsprocess zou ik zelf kunnen uitvoeren. Je hebt er niet veel voor nodig om het harden te uit de voeren, maar wel de juiste kennis om het goed te doen. Het nadeel is wel dat ze na het harden nog nabewerkt moeten worden, en dat kan ik dan weer niet.
Alleen die dikke BSA trapassen zou ik misschien nog wel eens willen laten namaken. Dat zijn relatief eenvoudige dingen, en het hardingsprocess zou ik zelf kunnen uitvoeren. Je hebt er niet veel voor nodig om het harden te uit de voeren, maar wel de juiste kennis om het goed te doen. Het nadeel is wel dat ze na het harden nog nabewerkt moeten worden, en dat kan ik dan weer niet.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/