Hoofdstuk 3: het balhoofd
Hier is iedereen nog gezond, dus de Coronacrisis en het mooie weer biedt ook een unieke kans om verder te gaan met het transportfietsproject. Ik heb de afgelopen twee weken heel veel kunnen doen. De fiets fietst nu en is voorlopig wel een beetje af. Er moet nog een heleboel optisch gebeuren, maar dat laat ik kostentechnisch even aan de komende zomermaanden over.
Bij thuiskomst van de fiets heb ik een paar dingen aangepakt. Te beginnen met de slag in de voorvelg. Die bleek zo ernstig dat het wiel opnieuw gespaakt moest worden. Dat kan ik niet zelf. Gelukkig had de fietsenmaker om de hoek nog de juiste, dikke, spaken liggen en ook de tijd en zin. Hij spaakte het wiel voor 80 euro (Materiaal en arbeid). Ik ben er blij mee.
De fiets blijkt trouwens langere tijd onder water te hebben gelegen. Ik kwam overal en nergens een vreselijke rioollucht tegen en mossels enzo.
Toen het voorwiel af was aan de gang met het balhoofd en het stuur. Het balhoofd had enorme speling en het stuur was krom. Maar het wilde met geen mogelijkheid uit elkaar. Het heeft een liter kruipolie, een week geduld en veel warmstoken geduurd voordat de stuurpen uit het balhoofd kwam. Compleet vastgeroest.
De speling op het balhoofd was snel gevonden. In het onderste lager zaten geen kogels meer.
Aan de sporen te zien was dat al even zo geweest. Brrr. Het stuur was in de bankschroef zo recht, gelukkig.
Met veel beleid en vet alles weer in elkaar gezet en de meest verroeste onderdelen toch maar weer zwart gespoten. Het frame niet, dat staat in de olie en dat lijkt afdoende.
En nu fietst die weer als het heertje. Al met al erg trots op het resultaat. Wel veel lagers na een eerste rondje fietsen nog moeten bijstellen, maar dat hoort er denk ik bij.
Voorlopige kosten:
Fiets: gratis gevonden
Nieuwe banden (binnen en buiten): 30 euro
Nieuwe tweedehands trapaslagers (via dit forum): 25 euro
Wiel spaken: 80 euro
Tandwiel en ketting (brommerketting): 25 euro
Lagerkogels, verf en vet: 30 euro
Spatbord en stangen: 25 euro
Bij elkaar: 215 euro. Ik vind het een mooie score. Toch daarmee een fiets gered van de eeuwige jachtvelden.
Maar er moet nog verlichting op, en een krat aan de voorkant en nog wat snuisterijen. We gaan het zien.