Lepper velgen met band probleem.....

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Jeroen

Lepper velgen met band probleem.....

Bericht door Jeroen »

Beste Fietsliefhebbers, Ik ben bezig met de restauratie van een Batavus begin jaren 50 met mooie aluminium Lepper velgen, (de velgen hebben na meting, nauwelijks breedte of hoogteslag).
Het probleem is dat de banden (oude Vredestein) niet mooi gelijkmatig op de zelfde hoogte in de velg liggen, het gevolg is gehobbel tijdens het fietsen. Het hoogteverschil is zeker zo 8 a 10 mm.
Weet iemand een oplossing, of wat ik eventueel fout doe met het omliggen van de de binnen/buitenband..??
De foto's laten het verschil zien.....
Groeten Jeroen...
Bijlagen
IMG-20200406-WA0004.jpg
IMG-20200406-WA0003.jpg
IMG-20200406-WA0002.jpg
rowejon

Re: Lepper velgen met band probleem.....

Bericht door rowejon »

Hi,
Heb je smeren met een sterke sop geprobeerd? Met een kwast tussen velg & band smeren voor dat je ga oppompen.
Groeten
Jon Rowe
Jeroen

Bericht door Jeroen »

Beste Ron, dank voor de reactie, ik ga het proberen...mvg, Jeroen
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Heb ik ook gehad. Het is wanneer de velg net iets te groot is voor de band (of de band te klein). Met afwasmiddel floepte die goed op zijn plek.
peterbakker

Bericht door peterbakker »

Soms ligt het probleem bij het ventiel . Pas de borgmoer aandraaien als hij vol lucht zit . Soms helpt dit .
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

peterbakker schreef: 10 apr 2020, 12.56 Soms ligt het probleem bij het ventiel . Pas de borgmoer aandraaien als hij vol lucht zit . Soms helpt dit .
Juncker kruisframefiets revisie, binnenband onder hiel bij ventiel.JPG
Klassiek euvel; de Juncker had het ook al ...
Het is aan te bevelen om met een klein beetje lucht in de band, het ventiel altijd even goed weg te duwen; mocht de binnenband nog onder de hiel van de buitenband zitten, dan gaat ie er op die manier meestal wel onder vandaan. Band op druk brengen en dan de borgmoer aandraaien.
Plaats reactie